Vit feminism och vardagsrasism i ny dokumentär

Nu släpps dokumentären Vi tog oss hit som är skapad av komikern Madeleine Eliza. Filmen innehåller vittnesmål om rasism och hur det är att vara rasifierad kvinna i kultur- och nöjesbranschen. Dokumentären är en del av Halebop Creative Call, ett initiativ som ger unga kreatörer utrymme att växa i sitt arbete.

Madeleine Eliza. Fotograf: Linn Wexell, Creative Manager hos Sony.

Madeleine Eliza är komikern som inte är rädd för att lyfta obekväma frågor. Genom sina kanaler har hon skapat ett utrymme där humor, politik och musik blandas.

– Med Vi tog oss hit vill jag främst få unga tjejer att känna att det kommer lösa sig. Alla går igenom smärta och jobbiga perioder men samtidigt vill jag även visa att många av oss går igenom samma smärtor enbart på grund av vårt kön, hudfärg eller religion. Dokumentären gjorde jag för att skapa hopp hos den unga tjejen som just nu känner att inget kommer lösa sig, säger Madeleine Eliza.

Dokumentären lyfter perspektiv kring hur det är att vara kvinna och rasifierad. I dokumentären har Madeleine intervjuat artisten Alicia Bocia och influencern Pimpiina. Dokumentären tar även upp ”vit feminism” och problematiken med att rasifierade kvinnors perspektiv ofta glöms bort i feministiska diskussioner.

Filmen är en del i Creative Call som är en satsning från Halebop där en ung kreatör varje månad får möjligt att förverkliga en idé på så sätt utveckla sitt konstnärskap. Tidigare deltagare i Creative Call har bland annat varit fotografen Paul Edwards, muralkonstnären Julia Rio och regissören Gustav Bondeson.

Se dokumentären här: https://www.halebop.se/creativecall/madeleineeliza

För mer information kontakta: Johanna Sahlman, Head of Halebop, johanna.sahlman@halebop.se, 072-540 66 60.

Madeleine Eliza. Fotograf: Linn Wexell, Creative Manager hos Sony.