Vita ”pinnvinet” – nu i Systembolagets fasta sortiment!

8.5.2017 23:36 | Spring Wine & Spirits AB

Hemligheten bakom succén för det röda ”pinnvinet” är ett mångsidigt vin som kan kombineras både till mat och gemenskap. Nu går stafettpinnen vidare till den vita uppföljaren. Från och med 1 juni 2017 kommer det vita ”pinnvinet” – Cantina Zaccagnini dal Tralcetto Pecorino – kunna hittas i 150 Systembolagsbutiker.

Cantina Zaccagnini dal Tralcetto Pecorino

Det röda ”pinnvinet” Cantina Zaccagnini dal Tralcetto Montepulciano finns både som box och flaska i Systembolagets ordinarie sortiment. Nu får dessa två sällskap av den vita motsvarigheten som fått distribution organiskt genom beställningssortimentet: Cantina Zaccagnini dal Tralcetto Pecorino, ett vin som får livsnjutaren att tänka på ost men som också är namnet på en mycket trevligt italiensk druva. Från och med 1 juni 2017 kommer det vinet att finnas i 150 Systembolagsbutiker.

Många har upptäckt vinet i den charmiga flaskan med den fastknutna lilla pinnen. Den lilla kvisten kommer från vinterbeskärningen av samma vinrankor som druvorna vuxit på, därav namnet” Dal Tralcetto” from fritt översatt betyder ”från kvisten”. Hemligheten bakom succén för det röda ”pinnvinet” är ett mångsidigt vin som kan kombineras till de flesta traditionella italienska rätter. Det vita vinet bygger på samma filosofi och är lika given till middagen som till sällskapet. Vinet har den karaktäristiska pinnen på flaskan, men likheterna med det röda vinet tar inte slut där.

Efter succén med det röda ”Pinnvinet” Cantina Zaccagnini dal Tralcetto Montepulciano har vi tillsammans med producenten jobbat på att ta fram en vit motsvarighet som är lika mångsidig och smakrik som det röda. Nu har vi nåt enda fram och vi är mycket, mycket stolta över resultatet, säger Carl Brix, senior produktchef på Spring Wine & Spirits.

Cantina Zaccagnini dal Tralcetto Pecorino har en frisk och fräsch doft av vita blommor, persikor och päron. Smaken är medelstor, fruktig, fräsch, balanserad och saftig av persikor, päron, gröna druvor, citron samt ett fräscht och aromatiskt slut. Vinet passar mycket bra till trevligt sällskap, skaldjur, pasta med fisk och skaldjur, gravad lax med gravlaxsås, fisk med olivolja och citron, rätter med ljust kött och som partner till osten pecorino.

Vinet, som kommer från Terre di Chieti i Abruzzo, görs på 90% Pecorinodruvor och 10% Chardonnaydruvor, enligt senaste teknik med kallmaceration, försiktig pressning i vakuumpress samt temperaturkontrollerad sval och lång jäsning på tankar av rostfritt stål. För att bevara maximal fräschör har vinet lagrats på ståltank.

Cantina Zaccagnini dal Tralcetto Pecorino

Producent: Cantina Zaccagnini | Land: Italien | Region: Abruzzo/ Terre di Chieti | Årgång: 2016 | Alkoholhalt: 13% | Druvor: Pecorino 90% & Chardonnay 10%

75 cl flaska | Pris: 89kr | Art.nr: 70297. I fast sortiment. Hittas här

300 cl box | Pris: 209kr | Art.nr: 76142. I beställningssortimentet. Hittas här

Cantina Zaccagnini dal Tralcetto Pecorino

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.