VM-arenan växer fram - och Åre har en stark fördel

15-17 oktober är Internationella skidförbundet FIS och övriga intressenter som är inblandade i alpina VM i Åre för en sista genomgång. Inför det mötet har Åre 2019 löpt hela linan ut och byggt upp målområdet som det ska se ut i februari 2019. Det ska kontrolleras – och sedan plockas ned igen.

Derek Huddle, ansvarig för Mixed Zone, under uppbyggnaden av målområdet. Foto: Lisa Johansson

Ofantligt många detaljer – så skulle det gå att sammanfatta organiseringen av ett alpint VM. Allt från matleverans till bansättning måste planeras noggrant och en del av planeringen består av hur målområdet ska se ut. Därför ser det nu ut som det kommer att göra under alpina VM i februari framför arenahuset. Minus snön.

– FIS har sett att det finns ett värde i att fysiskt bygga upp allt inför större evenemang som VM och OS. Det är en sak att ha det på papper men när man ser det i verkligheten kan man verkligen se hur mycket utrymme som behövs. Och det är bra för att se att alla kundgrupper får plats, säger Derek Huddle, ansvarig för Mixed Zone, som byggt upp målområdet tillsammans med bland andra FIS’ Sport Coordinators Mike Kerteszoch Andi Krönner inför FIS Final Inspection.

Det viktigaste är att se till att alla säkerhetsföreskrifter följs. Det innebär till exempel att målområdet ska ha rätt längd beroende på hastigheten som åkarna kommer in med. Dessutom ska TV, fotografer, press och andra berörda grupper få plats och det måste också finnas gott om utrymme för åskådarna. Det kan vara en utmaning men Åre har en fördel på sin relativt långsmala arena.

– Jag skulle säga att det är intimt här. Läktaren och åskådarna i backen kommer att vara väldigt nära åkarna. Det blir nästan samma koncept som i Hammarbybacken och åkarna älskar det. De kan verkligen känna publiktrycket, säger Derek Huddle och fortsätter:

– Om du lägger målområdet på ett stort fält är min erfarenhet att man bygger för stort. Det blir som att man har ett stort hus och bara fyller det med små möbler. Detsamma gäller på arenor, om man har för mycket plats tappar man den där intimiteten.

Under måndagen genomfördes en inspektion av backarna och därmed även målområdet. Nu ska eventuella justeringar göras innan bygget tas ned igen. Byggnationen av grunden till det 30 gånger 35 meter stora trevåningstält som ska stå vid målområdet och kommer att inhysa media, VIP och en foodcourt kommer däremot att stå kvar.

– De behöver bygga första delen nu innan snön kommer för att få en stabil grund innan det kan byggas på och innan tältet byggs. Om de väntar tills snön kommer måste de gräva ner stolparna så att de står på en stadig grund och snön kommer sen att stabilisera konstruktionen.

FIS Final Inspection pågår mellan 15 och 17 oktober. Mötet mellan FIS, Åre 2019, VM-bolagets ägare Svenska skidförbundet och SkiStar, sponsorer och rättighetsinnehavare med flera syftar till att göra en sista genomgång innan det är dags för alpina VM i februari 2019.

Andi Krönner mäter staket i målområdet.
Byggnationen av tältkonstruktionen pågår.