VM-guld till Isac von Krusenstierna i sprinten

Han kunde knappt fatta det själv. Men Isac von Krusenstierna är ny världsmästare i sprint: - Det smakar riktigt gott, säger von Krusenstierna.

FRI BILD. Isac von Krusenstierna vann guld på sprinten i orienterings-VM. Foto: Mårten Lång/Orienteringsmagasinet Skogssport

VM i Tjeckiens första medaljörer är korade. Och överst på prispallen i herrarnas sprint var Isac von Krusenstierna.
Efter ett kvallopp som innehöll en rejäl miss på den första kontrollen, vilket innebar att 23-årige von Krusenstierna, som tävlar för OK Kåre i Falun, fick starta tidigt i finalen.
- Jag lyckade hitta en lagom anspänning innan start på finalen och kom in i flytet direkt, säger von Krusenstierna som elegant lyckades manövrera sig igenom de många orienteringstekniska utmaningarna runt fästningen i Terezin.
Han gick i mål i klar ledning och fick sitta och vänta in en lång rad löpare innan det stod klart att han vunnit VM-guld.
- Jag tror inte att jag fattat det än. Men det smakar väldigt gott med guld. Det kommer att ta några dagar att förstå vad jag ställt till med, säger en överlycklig von Krusenstierna som VM-debuterade i dagens lopp.
Segermarginalen till tvåan Kasper Fosser, Norge blev sju sekunder. Tim Robertson, Nya Zeeland blev trea.
Ytterligare en VM-debutant; Max Peter Bejmer sprang in som imponerande femma.
Jerker Lysell slutade 18:e och Emil Svensk slutade 32:a, detta efter att ha varit i ledning i halva loppet, men därefter gjort ett jättemisstag.
Damtävlingen pågår.

VM, sprint
TEREZIN, Tjeckien: 1) Isac von Krusenstierna, Sverige, 13.46, 2) Kasper Fosser, Norge, +0.07, 3) Tim Robertson, Nya Zeeland, +0.13.
Övriga svenska placeringar: 18) Jerker Lysell, +1.04, 32) Emil Svensk, +1.47.

Stafettdubbel för Sverige för andra VM i rad8.7.2021 21:07:45 CEST | Pressmeddelande

Damerna vann för ett par timmar sedan. Nu följde även de svenska herrarna efter med att vinna VM-stafetten. Detta betyder dubbla skogsstafettguld för Sverige för andra världsmästerskapet i rad. - Jag njuter av situationen, det är verkligen något speciellt med att springa stafett, säger Bergman som därmed avgjorde sin andra raka VM-stafett. För Albin Ridefelt och William Lind var detta första VM-guldet.