VM-guld till överlägsen Zebastian Modin

Zebastian Modin följde upp gårdagens silver i skidskytte med guld i längdskidor 18 km klassiskt inför hemmapubliken i Östersund. Segermarginalen skrevs till otroliga 2:17 min före värsta konkurrenten Jake Adicoff.

Efter silvret igår var Zebastian Modin på förhand en av favoriterna i dagens längdlopp 18 km klassisk stil.

Tillsammans med guiden Daniel Rickardsson gav sig Modin ut starkt på Östersunds skidstadion. Han tog tidigt ledningen, drog ifrån och kammande till sist hem guldet komfortabelt med tiden 48:00.9. Modins första VM-guld på distansen. Segermarginalen blev hela 2:17.4 ner till tvåan Jake Adicoff, USA.

– Jag är väldigt nöjd, det var stabilt rakt igenom. Rickardsson var "Holmenkollen-winner-stabil", skidorna var bra vi hade ett väldigt bra flyt i åkningen. En fullträff, säger Zebastian Modin till SVT.

Guiden Daniel Rickardsson imponeras av Modin.

– Vi har jobbat hårt sen augusti och det är kul att visa vad vi kan. Jag är imponerad av Zebastian och de prestationer han gör.

Nästa tävlingsdag för Zebastian Modin och Daniel Rickardsson är på tisdag, den 24 januari, då längdsprinten väntar. På frågan hur det kommer att gå då svarar Modin:

– Jag är i bra form men det är del lopp kvar så vi får se.

Parasport Sverige har rollen som både Svenska Parasportförbundet och Sveriges Paralympiska Kommitté och är ett av 72 Specialidrottsförbund (SF) inom Riksidrottsförbundet (RF) och administrerar idrott för personer med rörelsenedsättning, synnedsättning och intellektuell funktionsnedsättning inom 11 idrotter.