VM-guld till Sverige i F17-VM i bandy 2022

Sveriges F17-trupp visade med all önskvärd tydlighet att de är värdiga vinnare av F17-VM 2022, genom att besegra Norge i finalen med 7-1. VM-finalen avgjordes i Sparbanken Lidköping Arena i Lidköping söndagen den 13 mars.

Foto: Gert Holmér

Finalen var en välspelad och underhållande tillställning från Sveriges sida, där Sverige tog ett tidigt grepp om matchen. Lisa Ahlander och Linnéa Thored Bergkvist är förbundekaptener för F17-truppen.

– Vi känner enorm glädje, stolthet och ett fantastiskt engagemang från laget! Tjejerna har en otrolig inställning. I laget finns såklart individuell skicklighet men det är som lag vi gör den avgörande insatsen, säger Linnéa Thored Bergkvist.

– Det kändes som om vi hade kontroll från start i den här finalen. Norge gör en otrolig turnering rakt igenom och det gör det svårt för oss. Norge ska ha en eloge för sin insats men det känns ändå skönt att vi kan visa att vi är det bästa laget i dagsläget, säger Lisa Ahlander.

– Det här betyder så mycket för flickbandyn över lag och tjejerna i truppen är såklart överlyckliga. Det är glädjetårar och många kramar, säger Linnéa Thored bergkvist och skrattar.

En milstople i karriären

Ebba Stern är lagkapten för F17-truppen och för henne är VM-guldet en milstolpe.

– Det känns jättestort och jätteroligt att få ta det här guldet! Det var roligt att spela och vi hade en trygghet i varandra som gjorde att vi kunde njuta av att spela VM-final, säger Ebba Stern.

– Hela laget är väldigt glada och stolta. Vi gick in i turneringen med bra inställning. Sen är det klart att det är tufft att förlora mot Norge i första matchen, men vi visste att vi hade läget under kontroll, fortsätter Ebba Stern.

Nu ska laget signera tröjor och när Ebba Stern kommer hem ska hon fira med min familj och morfar, som har stöttat henne mycket berättar hon. På frågan vad som är nästa mål efter VM-guldet svarar hon:

– Detta var en milstolpe, så nu får jag fundera lite innan jag kan sätta nya mål.

Laguppställning Sweden F17 finalen

2011 i Ryssland        Sverige Finland Ryssland
2009 i Finland Ryssland      Finland Sverige

Foto: Gert Holmér

Svenska Bandyförbundets nuvarande ordförande Per-Anders Gustafsson ställer inte upp för omval16.5.2022 11:55:00 CEST | Pressmeddelande

Per-Anders Gustafsson, som de senaste tre åren verkat som Svenska Bandyförbundets ordförande, meddelar att han väljer att inte kandidera till styrelsen vid nästa förbundsmöte. Valberedning har informerats om beslutet och arbetet med att nominera en lämplig efterträdare för ordförandeposten är påbörjat. Svenska Bandyförbundets förbundsmöte 2022 hålls den 11 juni i Örebro.