VM-guld till Tove Alexandersson på långdistansen

Tove Alexandersson krossade allt motstånd när VM i skidorientering i Piteå inleddes med långdistans. Segermarginalen blev över sex minuter: ”Det känns jättekul. Det var en riktigt rolig långdistansbana”, säger Alexandersson.

Tove Alexandersson vann guldet på VM-långdistansen i skidorientering. Här tillsammans med tvåan Alena Trapeznikova och trean Mariya Kechkina, båda Ryssland. Foto: Mårten Lång/Svenska Orienteringsförbundet

I dag inleddes VM i skidorientering i Piteå, och det blev en smakstart för storfavoriten Tove Alexandersson. Hon tog kommandot redan från start på den tuffa och såväl orienteringstekniskt som fysiskt utmanande långdistansen:

- Jag kom in i tekniken redan från start. Och det var en väldigt rolig bana och ett bra spårsystem. En av de absolut roligaste skidorienteringstävlingarna jag åkt, säger Alexandersson som var totalt överlägsen.

Hon vann med över sex minuters marginal till tvåan Alena Trapeznikova, Ryssland:

- Jag har gjort ett riktigt bra lopp, det var bara precis på slutet som jag gjorde ett litet misstag. Men det är svårt att veta under loppet hur du ligger till jämfört med konkurrenterna, så ute på banan känns det ovisst, säger Alexandersson som redan sedan tidigare har ett ytterst välfyllt prisskåp. Nu finns där dessutom en guldmedalj från långdistansen på VM i skidorientering.

Det är en medalj som hon tidigare saknat. Och när väl långdistansfullträffen kom så var det med besked.

I morgon fortsätter VM-tävlandet i Piteå med sprint, och även där får Alexandersson gälla som tydlig favorit:

- Det är klart att jag kommer att vara lite sliten från dagens lopp, men jag ser verkligen fram mot sprinten i morgon. Det är så roligt att tävla när det är så bra förutsättningar som det är här, säger Alexandersson.

Magdalena Olsson slutade femma, två minuter från en bronspeng, och Evelina Wickbom blev åtta.

Även på herrsidan blev det tre svenskar bland de tio bästa. Martin Hammarberg var nia och Erik Blomgren tia. Bäst av de svenska herrarna var regerande långdistansmästaren Erik Rost som slutade sexa:

- Det var inte det jag hade siktat på. Tyvärr bröt jag staven tidigt och det kostade mycket tid och det var där medaljen försvann. Även om det inte tog så lång tid innan jag fick en ny stav så funkar det inte att lämna ett sånt handikapp till konkurrenterna, säger Rost och fortsätter:

- Men kroppen känns bra, så till kommande lopp är det bara att snäppa upp så att jag kommer åt medaljerna.

VM i skidorientering.

PITEÅ, långdistans.

Damer: 1) Tove Alexandersson, Sverige, 107.53, 2) Alena Trapeznikova, Ryssland, +6.11, 3) Mariya Kechkina, do, +6.47.

Övriga svenska placeringar: 5) Magdalena Olsson, +8.47, 8) Evelina Wickbom, +12.10, 20) Hanna Eriksson, +28.32.

Herrar: 1) Andrey Lamov, Ryssland, 112.12, 2) Lars Moholdt, Norge, +2.46, 3) Tero Linnainmaa, Finland, +3.51.

Svenska placeringar: 6) Erik Rost, +5.44, 9) Martin Hammarberg, +6.59, 10) Erik Blomgren, +8.50, 14) Linus Rapp, +11.00.

Ohlsson spurtade hem Swedish League – Bergman ohotad5.5.2019 17:14:56 CESTPressmeddelande

Gustav Bergman och Karolin Ohlsson vann Swedish League 2019. Bergman var helt ohotad i den avslutande jaktstarten, medan Ohlsson avgjorde med sin beryktade spurt. "Precis i slutet gjorde jag en jäkla vurpa och slog i svanskotan nåt djävulskt, jag trodde inte att jag skulle komma i mål. Men så såg jag de där segerpengarna framför mig flyga i väg och då jävlar sket jag i allt och körde bara", säger Ohlsson.