VM i MTBO på hemmaplan inleds på fredag

Nedräkningen till årets MTBO-fest har börjat. Nu är det bara tre dagar kvar till VM och junior-VM i mountainbikeorientering. För första gången hålls mästerskapen i Sverige.
Landslagets Cecilia Thomasson cyklar tallhedsstigar under Svenska Cupen i Sala tidigare i vår. Fotograf: Anders Galin.

VM- och junior-VM i MTBO körs i sommarsköna Dalarna den 15–20 juli. Säter och Falun delar på värdskapet, och klubbarna OK Kåre och Säterbygdens OK på arrangörskapet.

Tävlingarna i långdistans, sprint och stafett kommer att hållas i Falun medan de inledande distanserna, medeldistans och stafett, kommer att cyklas i Mora by, Säter.

– Vi valde två områden med verkliga kontraster. Det är det som är speciellt med det här VM. Banorna testar helt olika typer av kunskaper, lättcyklat gentemot tekniskt. Det ska bli spännande att se hur det går, säger Steven Hale, technical director för VM.

Mia Eronn, förbundskapten för det svenska MTBO-landslaget, förklarar vidare:

– I Säter finns det superfina sandstigar och tallhed medan det i Falun är stenigt och kuperat.

Både Falun och Mora har starka MTBO-anor, SM hölls i Mora 2016 och i Falun 2018.

Välkommen till publiktävlingarna

Men det är inte bara världseliten som kommer att ta till sadeln och tävla. Mästerskapen bjuder också på fem publiktävlingar, varav loppen den 16 och 19 juli ingår i World Masters Series; den 15 och 20 juli i Svenska VeteranCupen; och den 17 och 19 juli i Young Guns World Series.

– Ambitionen är att genomföra ett VM och locka hit mycket publik. Att ta ut dem och låta dem få tävla i samma områden, med samma karta och terräng, avslutar Steven Hale.

Malin Dunfors
Kommunikatör och reporter, Svenska Orienteringsförbundet
malin.dunfors@orientering.se

Nytt nummer av Orienteraren – landslagsprofilen Gustav Bergman om framgångarna, och så lyckades mammorna komma tillbaka starkare än tidigare20.3.2024 15:04:35 CET | Pressmeddelande

Nu finns ett rykande färskt nummer av Orienteraren, både i tryckt- och digital version, fullmatad med extramaterial. Orienteraren är Svenska Orienteringsförbundets magasin och årets första nummer bjuder på bland annat ett exklusivt möte med landslagslöparen Gustav Bergman. Vi djupdyker också i Hanna Erikssons och Magdalena Olssons comebacker, från barnafödande till VM.