VM i Norge igång - samtliga sex svenskar till medeldistansfinal

Samtliga sex svenskar tog sig enkelt vidare till fredagens medeldistansfinal. Men det var lite nerv för Karolin Ohlsson. ”Bra att få en liten käftsmäll så att jag taggar till inför fortsättningen av veckan”, säger Ohlsson.

I dag inleddes VM i norska Östfold. Och först ut var mästerskapets enda kvallopp. Detta som kvalifikation till fredagens medeldistansfinal.

Sex svenska löpare kom till start, och samtliga dessa slog sig med bred marginal in bland de 15 bästa i sina respektive kvalheat.

Både Lina Strand och Tove Alexandersson kom tvåa i sina respektive heat:

- Ett stabilt lopp från min sida. Men det var många tankar på morgondagens långdistans, så jag var inte helt fokuserad. Formen känns god och förberedelserna har funkat bra så jag ser verkligen fram mot det första finalloppet, säger Tove Alexandersson.

För Karolin Ohlsson, som efter en skadefylld sommar gjorde sitt första lopp på drygt två månader, började kvalet med ett stort misstag på den första kontrollen:

- Jag gjorde ett parallellfel och tappade säkert två minuter på den kontrollen. Det förstörde mitt lopp. Det kom flera misstag och det var hackigt hela vägen, säger Ohlsson.

Hur känner du inför VM-veckans kommande lopp?

- Jag vet att jag är i bra slag. Detta blir ett bra ”wake-up-call” inför fortsättningen av veckan. Jag springer oftast bäst när jag är lite förbannad och det är jag nu, säger Ohlsson som var sjua i sitt heat.

På herrsidan var Martin Regborn fyra och Emil Svensk sexa i sina heat. Gustav Bergman sprang in på andra plats i sitt kvalheat:

- Skönt att VM är ingång. Jag kände mig lugn inför kvalet; jag visste att det inte skulle vara några problem och jag flöt mig igenom loppet egentligen utan misstag. Att jag blev tvåa i kvalet betyder att jag får starta sent i finalen och det kommer att vara en fördel då det kommer att bli lite spår ute i skogen, säger Gustav Bergman.

Medeldistansfinalen avgörs alltså på fredag; men redan i morgon är det dags för den första finalen i detta VM. Detta då långdistansen avgörs. Tove Alexandersson har vunnit VM-långdistansen de tre senaste åren.

SARPSBORG, Norge, kval medeldistans:

Damer, heat A: 1) Anne Margrethe Hausken Nordberg, Norge, 28.59, 2) Natalia Gemperle, Ryssland, +0.29, 3) Evely Kaasiku, Estland, +1.14, 7) Karolin Ohlsson, Sverige, +3.24.

Heat B: 1) Kamilla Olaussen, Norge, 29.16, 2) Lina Strand, Sverige, +0.07, 3) Marika Teini, Finland, +0.41.

Heat C: 1) Cecilie Friberg Klysner, Danmark, 28.45, 2) Tove Alexandersson, Sverige, +0.06, 3) Marianne Andersen, Norge, +0.35.

Herrar, heat A: 1) Olav Lundanes, Norge, 24.20, 2) Daniel Hubmann, Schweiz, +0.52, 3) Oleksandr Kratov, Ukraina, +2.05, 4) Martin Regborn, Sverige, +2.07.

Heat B: 1) Lucas Basset, Frankrike, 24.49, 2) Magne Daehli, Norge, +0.51, 3) Jonas Vytautas Gvildys, Litauen, +1.04, 6) Emil Svensk, Sverige, +1.33.

Heat C: 1) Matthias Kyburz, Schweiz, 25.21, 2) Gustav Bergman, Sverige, +0.17, 3) Aleksi Niemi, Finland, +0.56.