VM-kval Sverige-Lettland ikväll

Ikväll spelar Sveriges herrlandslag den viktiga matchen mot Lettland i VM-kvalet. Vinst med 10 poäng skulle ge de bästa möjligheterna att gå vidare. Letterna är dock storfavoriter med både NBA- och Euroleaguespelare i truppen. Matchen spelas på Hovet med start kl 18:30.

Att Sverige fortfarande skulle ha chansen att gå vidare var långt ifrån givet. På papperet har Sverige ett mycket mindre namnkunnigt lag än motståndarna Ukraina, Turkiet och Lettland. Men hårt arbete och lagspel har givit oss chansen att fortfarande hota.

Inte minst har spelare som Nick Spires, Viktor Gaddefors och Chris Czerapowicz klivit fram. Spires inledde säsongen i Södertälje men fick efter VM-kvalmatcherna i vintras ett erbjudande från spanska ACB-laget Monbus Obradoiro där han spelat hela säsongen. Mot Turkiet satte den 24-årige centern blockrekord i modern svensk landslagsbasket med 6 blockar mot storfavoriterna Turkiet. Letterna har inte samma tyngd under korgarna som Turkiet men har ändå spelare som Anzejs Pasecniks, den 215 cm långe centern startar i Gran Canaria som i år kvalificerade sig för Euroleague.

Viktor Gaddefors inledde säsongen i Uppsala Basket och avslutade den i franska ligan hos Antibes Sharks. Hans energi, tillsammans med hans imponerade 12 returer, var avgörande mot Turkiet och Sverige behöver en Gaddefors i toppslag. Letterna har väldigt bra forwards där inte minst Zanis Peiners som leder Lettland i både poänggörande och returer under VM-kvalet.

Han behöver matchas av Chris Czerapowicz som är den bäste svenske målgöraren hittills. Czerapowicz kommer just från ett träningsläger med NBA-laget Dallas Mavericks där han tränade med Dirk Nowitzki.

På guardsidan får Ludde Håkanson dra ett stort lass vid sidan av Thomas Massamba och Tobias Borg. Håkanson gjorde en fin avslutning på säsongen i ACB för sin klubb Movistar Estudiantes och trivs hemma på Hovet. 22-åringen är en skytt av rang och blir han het är det svårt att stoppa honom.

Men för att Sverige ska kunna vinna mot 10 poäng mot Lettland, som även mönstrar NBA-laget San Antonio Spurs Davis Bertans och Olympiakos Janis Strelnieks krävs mer än individuella topprestationer. Förbundskapten Vedran Bosnic måste få laget att prestera på en ännu högre nivå än mot Turkiet. Det kommer att bli en varm dag i Stockholm och en änne hetare kväll på Hovet.

VM-kval i världens näst största sport och Sverige är där och nosar. Välkomna!

För resultat, statistik, tabeller med mera – klicka här

Matchen sänds på TV10 med Magnus Dahlborn och Jonte Karlsson som kommentatorer.

För att se presskonferensen LIVE 10 minuter efter matchen - klicka här

Robin SvenssonMediaansvarig landslagen

Mediaansvarig/media officer för seniorlandslagen (VM- och EM-kval). Ackrediteringar till EM-kvalmatcher.

0738329999robin.svensson@basket.se

Idrottens Hus

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Skador oroar i derby mot Danmark10.9.2018 15:54Pressmeddelande

Inför den viktiga EM-kvalmatchen mot Danmark på söndag har Sverige tappat en mängd spelare. Hjälten mot Turkiet, Nick Spires, är den senaste i raden av spelare som ger återbud pga skada. Speciellt under korgarna är Sverige försvagat. Centrarna Nick Spires, Simon Birgander och Carl Engström samt superskytten Marcus Eriksson är alla skadade. – Vi har aldrig haft fullt lag men så många stora spelare borta samtidigt gör denna match speciell, säger förbundskapten Vedran Bosnic.

Eriksson skadad - missar VM-kval15.6.2018 14:32Pressmeddelande

Marcus Eriksson kommer inte att kunna spela VM-kvalmatchen mot Lettland på Hovet. Han spelade slutet av säsongen med smärta i knät och har ådragit sig en meniskskada. – Det är jättetråkigt att inte kunna vara med, jag älskar att spela för Sverige. Men jag kommer att heja och jag tror på laget, de är grymma, säger Marcus Eriksson. Sverige måste vinna med 10 poäng mot Lettland för att ha en realistisk chans att ta sig vidare i VM-kvalet.