VM-kvalet i segelflyg flyttas pga Covid-19

– Med deltagare från Tyskland, Tjeckien och Sverige så känns det inte rätt att försöka genomföra tävlingen i år. Det var ett ganska lätt beslut att flytta tävlingen till 2021 nu när det är möjligt. Finalen avgörs ju först september 2021, berättar tävlingsledaren Kjell Folkesson. VM-kvaltävlingen i Sailplane Grand Prix serien som skulle ha avgjorts i maj 2020 flyttas till 9-15:e maj 2021.

Stefan Langer förbereder sig inför starten vid Sailplane Grand Prix tävlingen 2018.

Vi hoppas att vi får ihop max antalet 20 tävlande när det blir tävling nästa år. De flesta som anmält sig till i år har visat intresse för att komma 2021. De två bästa kvalificerar sig till VM finalen. Totalt är det tio VM-kvaltävlingar i serien.

Borås har en gång tidigare arrangerat en Sailplane Grand Prix tävlingen och det var 2018. Nu blir det 2021 när Borås firar 400 år.

Klart är att Stefan Langer från Tyskland som driver en youtube-kanal med drygt 70 000 följare återkommer 2021. Han är ett stort framtidsnamn.

För att se videon från www.youtube.com måste du ge din tillåtelse högst upp på sidan.Välkomna till SGP i Borås 2021

Sjöar i närheten av Borås flygplats från Stefan Langers tävlingsflyg 2018.
Vacker bild av sjöar i närheten av Borås flygplats.
Stefan Langer från Tyskland har drygt 70 000 Youtube följare och är ett framtidsnamn i segelflygsporten. Han deltog 2018 och kommer även 2021.
Tävlande landar efter genomfört tävlingsuppgift och släpper vattenbarlasten. Från tävlingarna 2018.

Tre svenska mästare i segelflyg är idag korade efter en veckas tävlande över Feringe10.7.2021 14:25:04 CEST | Pressmeddelande

Idag var sista möjliga tävlingsdag vid SM i segelflyg i Feringe utanför Ljungby. Tyvärr regnade dagen bort, men tävlingen har fått fem utslagsgivande tävlingsdagar av åtta möjliga. – Jag är nöjd med tävlingarna. Det är inte helt lätt för en liten förening som Feringe Segelflygklubb att få till det. Vi har lyckats tävla de dagar vädret tillåtit det och fått korat tre svenska mästare, berättar Gunnar Axelsson, tävlingsledare.

Svensk Flygsports Miljöpris 202028.12.2020 10:46:52 CET | Pressmeddelande