VM-silver till Gustav Bergman på medeldistansen - "Nöjd men hoppades på guld"

Det blev en ny medalj för Sverige i orienterings-VM. Gustav Bergman sprang hem silver på medeldistansen för andra VM i rad: - Jag hade hoppats på guldet så klart, men jag är nöjd och glad både med mitt lopp och medaljen, säger Bergman.
FRI BILD. Gustav Bergman sprang hem silver på medeldistansen på VM i Tjeckien. Foto: Sara Malmborg/Orienteringsmagasinet Skogssport

Det bjöds på en riktigt tuff utmaning såväl fysiskt som orienteringstekniskt när medeldistansen avgjordes med kval på förmiddagen och final nu på senare delen av eftermiddagen.
Gustav Bergman fanns med i medaljkampen genom hela loppet, och var i ledning (med tre sekunders marginal) med tio minuter kvar av banan.
- Jag gjorde två-tre misstag på kanske 15 sekunder vardera under den första halvan av loppet. Men det är svårt att gå helt rent i den här typen av terräng när du "ska ha" en sten bland åtta andra stenar. Det blir att springa och titta lite i sidled. Så någon gång har det blivit någon liten krok. Men jag har haft bra koll och avslutningen var väldigt bra, säger Bergman.
Schweizaren Matthias Kyburz avslutade dock starkast av alla och sprang hem guldet med 40 sekunders marginal till Bergman.
- Det var otroligt spännande att sitta och vänta på att Kyburz skulle komma i mål. Jag skulle velat ha lite mer kräm i benen i uppförsbackarna mot slutet. Men jag är väldigt nöjd både med mitt lopp och medaljen. Även om jag givetvis hade hoppats på guld, säger Bergman som nu tog sin tredje VM-medalj på medeldistansen.
Han tog brons 2013 och silver i senaste mästerskapet 2019.

När kommer guldet?
- Det handlar om att få fler chanser. Kan jag fortsätta få till så här bra lopp så kommer guldet förr eller senare, säger Bergman som tog sin andra medalj i detta VM.
I söndags ingick han i guldlaget på sprintstafetten.
Emil Svensk slutade tia och Albin Ridefelt tolva. Ridefelt skadade benet och har varit på sjukhus för att sy. Det är oklart om han springa fler lopp under VM.

Damtävlingen pågår.

BUKOVA, Tjeckien
Medeldistans
Herrar: 1) Matthias Kyburz, Schweiz, 39.31, 2) Gustav Bergman, Sverige, +0.40, 3) Ruslan Glebov, Ukraina, +0.47.
Övriga svenska placeringar: 10) Emil Svensk, +3.31, 12) Albin Ridefelt, +4.20.