VM-truppen i maraton uttagen

Fyra löpare kommer representera Sverige i maraton på VM i Doha i höst. Det har varit ovanligt hårt om att skaffa sig en plats i truppen, berättar landslagsledare Lorenzo Nesi. – Det är unikt att sex tjejer har klarat VM-kvalgränsen, säger han.

Kvartetten som får åka till Doha är Eskilstunas Adhanom Abraha på herrsidan, och trion Charlotta Fougberg (Ullevi), Johanna Bäcklund (Runacademy) och Hanna Lindholm (Huddinge) på damsidan.

– Det är unikt att sex tjejer har klarat VM-kvalgränsen och detta trots att vi på två VM har skärpt den kvaltiden med åtta minuter, från 2:44 till 2:36. Det visar att det här en gren som är på frammarsch, förklarar Lorenzo Nesi, landslagsledare maraton.

Det väntar ett speciellt mästerskap för maratonlöparna, med ett Doha som kommer ha temperaturer runt 40 grader. De aktiva som kommer tävla inne på arenan kommer ha luftkonditionering som hjälp mot hettan. Men maratonlöparna får klara sig utan. De startar mitt i natten, för att få ner temperaturen så mycket som möjligt.

– Mästerskapet kommer att bli en rejäl utmaning, där våra aktiva kommer att tävla under prövande förhållanden med en fukt, värme och starttid som ingen är van vid, säger Lorenzo Nesi.

David Nilsson och Mikaela Larsson har båda tackat nej till VM.

Hela truppen:

Adhanom Abraha 77 Eskilstuna FI
Hanna Lindholm 79 Huddinge AIS
Charlotta Fougberg 85 Ullevi FK
Johanna Bäcklund 85 Runacademy

Svensk Friidrott uppgift är att främja, utveckla, organisera och administrera friidrotten i Sverige, samt att företräda den internationellt och ansvara för landslagets verksamhet. Förbundet bildades 1895 och är ett av Sverige största idrottsförbund med drygt 600 000 medlemmar, organiserade i knappt 1 000 föreningar. I tillägg deltar varje år över en halv miljon svenskar i motionslopp och nästan var fjärde vuxen svensk löptränar minst en gång i veckan. Svensk Friidrott står för en idrott som är för alla, där man agerar tillsammans. En idrott som är rättvis och ärlig, och en individuell utmaning.

Spännande friidrottshelg väntar: Lag-EM, JSM och USM9.8.2019 10:59:35 CESTPressmeddelande

Efter seger i First League i finska Vasa för två år sen är det nu tuffast möjliga motstånd när friidrottslandslaget i helgen möter elva av Europas bästa nationer i Super League i Bydgoszcz, Polen. Sverige tävlar för femte gången av åtta möjliga i Super League, sedan tävlingen i detta mixade format hade premiär för tio år sen. Under helgen går också JSM och USM i Göteborg och Trollhättan. Tävlingar där flera av sommarens medaljörer från U23, U20 och EYOF deltar.

Förbundsstyrelsen följer Riksidrottsnämndens syn på avstängningstid4.7.2019 11:18:00 CESTPressmeddelande

Tiden för överklagande i Meraf Bahtas fall har inte passerat och ärendet är därför ännu inte slutgiltigt avgjort. Utifrån det fällande beslut som Riksidrottsnämnden meddelat har Svensk Friidrotts styrelse behandlat frågan om eventuell utökad avstängningsperiod från landslaget. Styrelsen beslutade att, om den avstängningstid som Riksidrottsnämnden beslutat (1/9 2018 – 31/8 2019) kvarstår, är detta också den tid som Meraf Bahta är avstängd från landslaget.