VM-tvåan Alex Kessidis siktar på att rädda upp AIK:s säsong med ett SM-guld på hemmaplan

För två månader sen tog Alex Kessidis ett VM-silver i brottning men en påtagligt besviken Kessidis satte omgående efter hemresan igång jakten på ett OS-guld i Tokyo nästa år. Som ett mål på vägen skall han tillsammans med sina lagkamrater försöka plocka hem ett SM-guld i finalen av lag-SM som avgörs i Solna på lördag och på så sätt rädda upp hela AIK-organisationens guldmissar i lagidrotterna.
Alex Kessidis under SM i Sundsvall 2019. Med tränaren Jimmy Samuelsson i bakgrunden, Foto: @jojjesplejs

Årets Fyrstadsfinal som Lag-SM för herrar heter ser på förhand ut att bli en av de jämnaste och bästa finalerna på väldigt länge. Förra året slutade AIK på en tredjeplats i finalen där Sveriges fyra bästa lags ställs mot varandra men i år är målsättningen tydlig, Man skall ta hem SM-guldet till Solna när man nu arragerar finalen inne i bankettsalen på Quality Hotel Friends.

Tittar man på ”spelartruppen” så borde AIK vara favorit då man hade hela fem VM-brottare i Kazakstan i september och ytterligare två brottare som var med på U23-VM för en månad sen men problemet för AIK är att alla dessa brottarna antagligen endast kan delas upp i tre av det sex viktklasser som finalen avgörs i. VM-tvåan Alex Kessidis utgör ankaret i laget men frågan är hur man placerar ut sina övriga pjäser? Landslagsbrottarna Zacke Berg, Bogdan Kourinnoi, Daniel Soini, Albin Olofsson, Aleksander Stjepanetic och Lukas Ahlgren finns till AIK:s förfogande. Även årets SM-vinnare i 97 kg, Leon Kessidis kan användas.

Regerande mästaren HBK Bergania från Helsingborg kommer upp till Solna med tysklandsproffset Emil Sandahl i täten. Precis som för AIK så har man sina starkaste brottare i mellanvikterna även om man också har den regerande svenske mästaren i 130 kg, Albin Söderstjärna i truppen. Tränaren Anders Hallbeck kan mycket väl stå på startlinjen. Eividas Stankevicius som tävlar för Litauen och Hussam Omar har både gjort flera internationella mästerskap och besitter den spets som antagligen kommer krävas för att försvara sitt SM-guld från 2018.

BK Pan utmanade HBK Bergania kraftig under förra årets final och kommer antagligen vara en stark kandidat till slutsegern även i år. Simon Erlandsson vann SM i februari i 72 kg och kommer vara en viktig kugge i Sjöbolagets lagbygge. Kalle Persson som deltog på EM 2018 kommer även han tillföra rutin och kvalité som kan bli guld värt i slutändan. Kalle har i år verkligen börjat komma tillbaka på allvar efter en längre tids skadeupphåll. Här kan vi också förvänta oss ett starkt bortastöd från Pans hejarklack som alltid lyfter laget ett par meter i de tuffaste drabbningarna.

Vargbergs Bois är nykomling för året men ett lag man ändå inte skall räkna bort, André Isberg och Oskar Johansson har landslagsrutin och kan mycket väl utmana vem som helst. Juniorerna Olle Spetz och Nathan Phillips finns också i truppen och är kanske redan nu redo att börja mäta sig med seniorerna.

Redan nu vet vi att det kommer bli några magiska sammandrabbningar under finalen. Oavsett hur man mönstrar sina lag så kommer vikterna 77 och 87 och 97 kg vara högintressanta och hålla absolut högsta klass. Men frågan är inte om avgörandet kommer ske i de resterande tre vikterna, 60, 67 och 130 kg. Det är det här som är charmen med Fyrstadsbrottningarna. Matchvinnaren blir inte alltid den bästa brottaren, utan den som tar den där avgörande poängen, den som var uträknad från början, den som kastades in i sista sekund. Den svagaste länken är många gånger också den viktigaste när Fyrstads skall avgöras. På lördag, den 23 november får vi svaret om vilket lag som är bäst i Sverige.

Tävlingsplats: Quality Hotel Friends, Råsta Strandväg 1, 169 56 Solna

Datum: Lördag 23 november 2019

Tävlingsstart: Kl 14.00

Deltagande lag: AIK Brottning (Arrangör), BK Pan, HBK Bergania, Varbergs BOIS IS

Matchordning:

1. BK Pan – HBK Bergania

2. AIK Brottning – Varbergs BOIS BK

Paus

3. Varberg BOIS BK – HBK Bergania

4. AIK Brottning – BK Pan

Paus

5. BK Pan – Varberg BOIS BK

6. AIK Brottning – HBK Bergania

Sofia Mattsson: En av Sveriges främsta brottare hedras av Kungen7.3.2024 17:00:00 CET | Pressmeddelande

Gällivare SKs världsmästarinna och olympiska medaljör, Sofia Mattsson, kommer att ta emot en prestigefylld medalj från Kungen för sina exceptionella prestationer till svensk idrott. Med en imponerande karriär som brottare och en lång meritlista som inkluderar bland annat VM-guld, OS-brons, ytterligare sju VM-medaljer och sex EM-guld, har Mattsson cementerat sig som en av Sveriges mest framstående idrottare.

Sammanfattning av Europamästerskapen 202419.2.2024 18:47:36 CET | Nyheter

Med allt från dramatiska matcher till imponerande prestationer mot högt rankade motståndare är Europamästerskapen i Bukarest 2024 avslutad och en passande tidpunkt att reflektera och hylla Sveriges prestationer på brottningsmattan. Med tio skickliga brottare i truppen som representerade Sveriges landslag visade vi upp en bredd och styrka i tävlingen. Som Europamästerskapen i Bukarest 2024 avslutades kan vi se tillbaka på dessa minnesvärda ögonblick med stolthet och glädje. Samtidigt som vi ser vi fram emot nästa kapitel i resan, med spännande utmaningar och möjligheter som väntar runt hörnet på vägen mot större mål och drömmar.