VM-tvåan Tommy Macias avslutar karriären

Tommy Macias har tillhört världstoppen i 73-kilosklassen i judo i flera år och tog bland annat VM-silver i fjol och har även vunnit ett EM-guld, tre EM-brons och flera medaljer på världstouren i judo. Nu väljer en av Sveriges främsta judoka genom tiderna att avsluta karriären.
Tommy Macias blev historisk när han tog Sveriges första VM-silver i judo på herrsidan! Foto: Gabriela Sabau.

-       Tommy hade under flera år en väldigt hög och jämn nivå i en av de tuffaste viktklasserna, -73 kg. Han tog sig dit genom väldigt hårt arbete, tålamod och envishet. Hans inställning och målmedvetna satsning la grunden för de framgångar han har skördat på EM, VM och världstouren. Han, tillsammans med övriga i landslagstruppen, lyckades verkligen göra unika resultat över tid och på så sätt inspirera många både i Sverige men även internationellt. Det har varit väldigt spännande, intensiva och roliga år och jag är tacksam för vår tid tillsammans i landslaget, kommenterar landslagschef Robert Eriksson.

En av Sveriges främsta judoka genom tiderna

Tommy Macias kommer från en riktig judofamilj och han började med judo redan som treåring i moderklubben Saltsjö Judoklubb, som la grunden till hans judokarriär. Sedan några år tillbaka bor och tränar han i Danmark. Macias blev uttagen i landslaget 2014 och har sedan dess utvecklats till en av världens bästa judoka.

Stockholmssonen har tillhört den absoluta världseliten i 73-kilosklassen i judo under flera år. Det stora genombrottet kom när han tog guld vid EM/Europeiska spelen i Minsk 2019. Förutom EM-guldet 2019 har han även ytterligare tre EM-medaljer på meritlistan. I juni 2021 blev Macias historisk när han tog Sveriges första VM-silver i judo på herrsidan! Några månader senare representerade han även Sverige under OS i Tokyo. Tommy Macias samlade meriter, med både ett EM-guld och ett VM-silver gör honom till en av Sveriges främsta judoka genom tiderna.

Tommy Macias har satt svensk judo på kartan

Tommy Macias har lämnat ett stort avtryck både i judovärlden och i Judosverige. Internationellt har hans resultat talat sitt tydliga språk och han har satt svensk judo på kartan. Hans sportsliga prestationer på tävlingsmattan har förstås också varit med och bidragit till att visa upp judo för den svenska publiken och fått fler att öppna upp ögonen för sporten – en sport som tidigare inte fått så stor medial synlighet i Sverige. Hans sportsliga prestationer, tillsammans med hans stora engagemang och passion för judo gör honom till en viktig förebild för många judoka, både på och utanför mattan.

Tommy Macias avslutar karriären innan OS i Paris

Efter OS i Tokyo valde Macias att gå upp en viktklass till -81 kg och satsa mot OS i Paris i den nya viktklassen. Han har tävlat i den nya klassen vid några tillfällen under våren, men väljer nu att hoppa av landslaget och satsningen mot OS.

-        Det är förstås tråkigt att Tommy nu väljer att avsluta sin elitkarriär då han säkert hade kunnat prestera bra resultat några år till. Men då omständigheterna i hans civila liv, samt förbundets begränsade möjligheter att ge mer ekonomiskt stöd än vad vi redan gör, inte riktigt gick ihop så valde Tommy att avsluta karriären, vilket jag har full respekt för. Jag är säker på att de erfarenheter han har med sig från de här åren, kommer att ge honom en bra start på sina framtida projekt och jag önskar honom och hans familj all lycka framöver, säger Robert Eriksson.

Tommy Macias i blått. Foto: Marina Mayorova. Bilden får användas fritt för redaktionellt bruk. Ange fotograf.
Tommy Macias har tagit totalt fyra EM-medaljer, varav ett guld. Foto: Carlos Ferreira. Bilden får användas fritt för redaktionellt bruk. Ange fotograf.