Volkswagen bekräftar laddhybridversioner av Tiguan och Arteon

Volkswagen utökar sitt utbud av laddhybrider. Nu är även modellerna Tiguan och Arteon med laddhybridteknik bekräftade.

Tiguan kommer som laddhybrid. Bilden visar en Tiguan R-Line.

Laddhybriden Passat GTE har varit en populär bil ända sedan debuten 2015, inte minst på den svenska marknaden. Den nya versionen lanserades hösten 2019 och fortsätter att skörda framgångar. Nya Passat GTE har en räckvidd upp till 56 km på el, en systemeffekt på 218 hk och en batterikapacitet på 13 kWh.

Även storsäljaren Golf erbjuds som laddhybrid. Idag finns nuvarande version av Golf GTE (204 hk) som lagerbil hos de svenska återförsäljarna.

Nya generationen av Golf kommer att erbjudas som laddhybrid i två effektversioner: en ny bränslesnål version på 204 hk, och en ännu sportigare och mer finslipad GTE-version på 245 hk. Båda dessa versioner är utrustade med ett 13 kWh-batteri som gör det möjligt att köra långt på el för att på så sätt göra Golf temporärt utsläppsfri.

I början av mars var det världspremiär för märkets nya toppmodell Touareg R, en kraftfull laddhybrid som genererar en systemeffekt på 462 hk och ett vridmoment på 700 Nm. Touareg R är fyrhjulsdriven och klarar en dragvikt på upp till 3,5 ton. Den lanseras under andra halvåret i år.

Dessutom är det nu bekräftat att även Tiguan och Arteon kommer att erbjudas med laddhybridteknik. Dessa versioner väntas i slutet av året. Mer information kommer senare i vår.

Tiguan kommer som laddhybrid. Bilden visar en Tiguan R-Line.
Även Arteon blir laddhybrid. Bilden visar en Arteon R-Line.

År 2019 levererade Volkswagen 6,28 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades totalt 49 000 nya personbilar från Volkswagen vilket gav en marknadsandel på 13,7 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, T-Cross, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Golf Alltrack, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon, Sharan, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok.