Volkswagen Commercial Vehicles levererar 113 100 fordon första kvartalet 2016

Med 113 100 levererade fordon under årets första kvartal ökar Volkswagen Commercial Vehicles sina globala leveranser med 4,3 procent. Sverige växer starkt med 12,7 procents ökning samtidigt som det är stadig tillväxt på viktiga europeiska marknader över stora delar av modellsegmentet.

Med 3 650 registrerade fordon i Sverige under januari, februari och mars ökar Volkswagen Transportbilar Sverige leveranserna med 12,7 procent, jämfört med samma period förra året. Mars månad enskilt innebar en ökning med 9,8 procent till 1 462 fordon.

– Vi är naturligtvis mycket glada över att kunderna visar förtroende för oss, säger Hans Turemark, chef för Volkswagen Transportbilar Sverige. Vår starka organisation, med 66 återförsäljare spridda över hela landet med sina Transportbilsteam, har givetvis en mycket stor del i det fina resultatet.

Globalt levererade Volkswagen Commercial Vehicles 113 100 fordon under årets första kvartal och 46 100 under bara mars månad. Jämfört med samma period ifjol innebär det en ökning på 4,3 respektive 0,8 procent.

Europa växer mycket starkt med marknader som Italien där leveranserna ökar med 40,2 procent, i Spanien 27,7 procent och på samma sätt växer Frankrike med 17,6 procent. I Tyskland levererade Volkswagen Transportbilar totalt 28 000 fordon, vilket är 3,7 procents ökning jämfört med samma period förra året. Även östra Europa och Sydamerika ökar med 2,6 respektive 4,1 procent. De afrikanska marknaderna minskar däremot med 29,7 procent till 3 000 fordon tillsammans med Asien-Stillahavsregionen (-9,1 %) och Mellanöstern (-0,5 %).

Efterfrågan är särskilt stor på nya generationen T6 och nya Caddy, som globalt båda ökar med 7,6 respektive 4,9 procent.

– Förnyelsen av modellutbudet med nya Caddy och T-serien under 2015 ger nu effekt i försäljningen. Förnyelsen kommer att fortsätta såväl i år som under nästa med nya Amarok och Crafter, säger Bram Schot, medlem i ledningsgruppen för Volkswagen Commercial Vehicles och ansvarig för försäljning och marknadsföring globalt.

– Marknaderna i södra och västra Europa återhämtar sig och vi kommer att se en fortsatt positiv utveckling för företaget under hela 2016, säger Schot, men påtalar samtidigt att situationen i regioner utan så starka ekonomier är utmanande.

Global försäljning sorterat på modell, jan-mar 2016

–         46 800 Transporter (+7,6 %)

–         36 700 Caddy (+4,9 %)

–         18 800 Amarok (+1,7 %)

–         10 900 Crafter (-5,9 %)

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Amarok vinner ”International Pickup Award 2018”24.11.2017 12:39Pressmeddelande

Juryn för ”International Van of the Year” utser Volkswagen Amarok till bästa pickup 2018. V6-motor, rymlig interiör och hög komfort fällde avgörandet Att Amarok dessutom är en riktig arbetshäst förstärkte juryns övertygelse Succé även i Sverige där Amarok har ökat registreringarna med 57,1% sedan förra året och har över 30% andel av Pickup segmentet Lyon/Hannover, 23 november 2017 –Volkswagen Transportbilars Amarok har tilldelats utmärkelsen ”International Pick-Up Award 2018”. Precis som dess föregångare, som fick priset 2010, har Amarok, nu med kraftfulla V6-motorer, lyckats övertyga den internationella juryn bestående av erfarna transportbilsjournalister. -Vi är ödmjukt tacksamma för att få detta pris och känner oss hedrade av den internationella juryns beslut. Med Nya Amarok har vi visat att vi är lyhörda för vad kunderna vill ha och har skapat en bil med mer kraft, större vridmoment och ännu bättre köregenskaper oavsett underlag. Amarok är helt enkelt mer än bara en lyxig livsstils

BILMUSTASCHER NÄSTA VAPEN I KAMPEN MOT PROSTATACANCER11.11.2016 11:10Pressmeddelande

För att samla in pengar till Prostatacancerförbundet delar Volkswagen Transportbilar ut mustaschdekaler och uppmuntrar förare att sätta en mustasch på sin bil. För varje Instagramfoto taggat med #bilmusche skänker vi 50 kr till Prostatacancerförbundet. ”Prostatacancer är Sveriges vanligaste cancersjukdom och många av våra förare riskerar att drabbas. Därför vill vi dra vårt strå till stacken. Att sätta mustascher på bilar är ett kul sätt att uppmärksamma Mustaschkampen och stötta kampen mot Prostatacancer”, säger Dan Andersson, PR- och marknadschef på Volkswagen Transportbilar. Kampanjen pågår under hela november och alla är välkomna att bidra med en bild på en bilmustasch. Så här gör du för att delta: Fixa en mustasch. Antingen hämtar du upp en mustaschdekal hos din närmaste Volkswagen-återförsäljare, ritar en i snön på huven eller tecknar den i bildredigeringsverktyget i din mobil. Se här hur du gör för iPhone och Samsung . Fota din bil med mustaschen. Ladda upp bilden på Instagram u