Volkswagen erbjuder nu förbokning av nya elbilen ID.3

Volkswagen öppnar idag förbokningen i Europa för den första modellen av sin nya helt eldrivna ID.-familj: ID.3.
Kunder kan nu förboka specialversionen ID.3 1ST, här som kamouflerad.
  • Första medlemmen i ID.-familjen får namnet ID.3
  • ID.3 kommer med räckvidder på 330 km upp till 550 km, enligt körcykeln WLTP
  • Rekommenderat frånpris på den tyska marknaden blir under 30 000 euro. De svenska priserna och utrustningsnivåerna är ännu inte fastställda.
  • Exklusiv förbokning av specialversionen ID.3 1ST med omfattande utrustning och med en begränsad upplaga på 30 000 bilar
  • ID.3 1ST får en räckvidd på upp till 420 km (WLTP) och ett frånpris i Tyskland som är lägre än 40 000 euro
  • Inklusive gratis publik laddning av el under ett år för kunder som förbokar
  • En handpenning på 10 000 kr krävs för att reservera sin plats i produktionskön
  • Tredje stora kapitlet i historien om Volkswagens framgång

Från och med idag kan svenska kunder reservera sig för en tidig produktionsplats för ID.3 genom att betala en handpenning på 10 000 kr. Det sker online på hemsidan www.volkswagen.se/elbilar/sv/id-familjen/id.html

Specialversionen ID.3 1ST är begränsad till 30 000 bilar. Den har det medelstora batteriet som senare blir tillgängligt för ID.3. Detta batteripaket förväntas bli det mest populära. Tre olika batteripaket med räckvidder på mellan 330 km och upp till 550 km, enligt körcykeln WLTP, kommer att erbjudas till ID.3. Den specialversion som går att förboka har en räckvidd på upp till 420 km (WLTP).

Det rekommenderade priset för ID.3 med det minsta batteripaketet kommer att starta på under 30 000 euro i Tyskland, medan specialutrustade ID.3 1ST kommer att finnas tillgänglig för lägre än 40 000 euro, exklusive eventuella statliga stöd. De svenska priserna är ännu inte fastställda.

Volkswagen erbjuder alla som vill förboka möjligheten att ladda sin ID.3 1ST med gratis el under det första året – via alla publika laddningsstationer kopplade till Volkswagens laddningsapp We Charge eller via det europeiska laddningsnätverket IONITY, som Volkswagen är partner till. IONITY erbjuder grön el där det är tekniskt möjligt.

ID.3 kommer att levereras till kund som en koldioxidneutral bil. Både battericellsproduktionen och ID.-produktionen är inriktade på detta mål, till exempel genom konsekvent användning av energi från förnybara källor. Oundvikliga utsläpp i produktionsprocessen kommer att kompenseras genom certifierade klimatprojekt.

”Vi gör elbilen tillgänglig för massmarknaden”

Produktionsstarten av ID.3 1ST planeras till slutet av 2019 och de första bilarna kommer att levereras till kunder i mitten av 2020.

− Genom den europeiska förbokningsstarten av ID.3 blir elektrisk mobilitet från Volkswagen konkret för våra kunder. Från och med idag kan alla vara delaktiga, sade Jürgen Stackmann, styrelsemedlem för märket Volkswagen med ansvar för försäljning, marknadsföring och eftermarknad, på lanseringseventet vid DRIVE Volkswagen Group Forum i Berlin.

− Med ID.3 inleder vi det tredje stora kapitlet av strategisk betydelse i vårt varumärkes historia, efter Beetle och Golf. Med ID.3 gör vi elbilen tillgänglig för massmarknaden. Inledningsvis kommer vi att elektrifiera Europa med ID.3 och därefter andra regioner. Ytterligare ID.-modeller följer inom en snar framtid, fortsatte Stackmann.

Tre versioner av ID.3 1ST

Volkswagen erbjuder specialversionen ID.3 1ST i fyra färger och tre versioner. Alla tre versionerna utrustas med stora fälgar och omfattande utrustning:

• ID.3 1ST med bekvämlighetsfunktioner som röststyrning och navigation
  • ID.3 1ST Plus med IQ. Light och tvåfärgad design för exteriör och interiör
  • ID.3 1ST Max med stort panoramasoltak och innovationer som AR Head-up Display (Augmented Reality, förstärkt verklighet)

Den produktionsklara versionen av ID. visas för första gången upp på bilsalongen i Frankfurt (IAA) i september. I samband med det kan de kunder som har reserverat sin plats i kön lägga en bindande beställning för någon av de tre exklusiva ID.3 1ST-modellerna genom sin Volkswagen-återförsäljare.

Förbokning erbjuds på 29 europeiska marknader. Volkswagen planerar att leverera i genomsnitt över 100 000 bilar per år till kunder. Sverige räknas som en av de viktigaste marknaderna för ID.3.
− Vi ser en stor potential för ID.3 här i Sverige och tillsammans med fabriken planerar vi för en stark tillväxt. Det blir riktigt spännande att följa förbokningen, säger Sten Forsberg, chef för Volkswagen Sverige.

Om namnet ID.3

Månader före sin officiella världspremiär meddelar alltså Volkswagen idag officiellt namnet på den första modellen i den nya ID.-familjen. Den kommer att heta ID.3. Numret 3 är signifikant på två sätt. Dels indikerar det att bilen tillhör kompaktklassen, dels blir ID.3 det tredje stora kapitlet av strategisk betydelse i Volkswagens historia − efter Beetle och Golf.

− Med ID.3 börjar vi i mitten, märket Volkswagens kärna, där majoriteten av modellerna och försäljningsvolymen finns. Numret 3 signalerar också att vi kan expandera i segmenten ovanför och under den. Vi har mycket på gång, säger Jürgen Stackmann.

Märket Volkswagen siktar på att bli ledande i världen år 2025, med mer än 20 helt eldrivna och uppkopplade modeller och mer än en miljon sålda elbilar årligen.

Varje medlem i den nya modellfamiljen kommer att ha namnet ID., vilket representerar en ny, oberoende serie bilar från Volkswagen. Medan Beetle en gång i tiden gjorde mobiliteten möjlig för många människor, och därefter klassledaren Golf som har introducerat viktiga innovationer till varje generation, kommer ID. att göra elektrisk mobilitet tillgänglig för ett brett spektrum av kunder.

Namnet ID. står för intelligent design, identitet och visionär teknologi. Efter lanseringen av ID.3 kommer ytterligare modeller att rulla ut, som de som har visats i prototypform: ID. CROZZ, ID. VIZZION och ID. ROOMZZ. Även dessa kommer i framtiden att få nummer i modellnamnet.

För att se videon från www.youtube.com måste du ge din tillåtelse högst upp på sidan.Volkswagen ID.3 1STFler videor

Kunder kan nu förboka specialversionen ID.3 1ST, här som kamouflerad.
ID.3 1ST

År 2018 levererade Volkswagen 6,24 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades totalt 53 471 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,1 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, T-Cross, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Golf Alltrack, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon, Sharan, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok.

Säljstart för nya Volkswagen Passat eHybrid – Laddhybrid med upp till 13 mils räckvidd på el28.3.2024 08:00:05 CET | Pressmeddelande

Volkswagen utökar utbudet av drivlinor till nya Passat. Nu startar försäljningen av de två nya laddhybriderna (eHybrid) med en systemeffekt på 204 hk respektive 272 hk. En elektrisk räckvidd på upp till 131 km (WLTP, beroende på utrustningsversion) gör Passat eHybrid till en elbil i vardagen. Dessutom startar försäljningen av den starkaste turbodieselversionen (TDI) med 193 hk och 4MOTION fyrhjulsdrift som standard. Sedan i höstas erbjuds även en mildhybrid (eTSI) med 150 hk.

Dubbel världspremiär för de sportiga elbilarna ID.3 GTX och ID.7 GTX Tourer – Volkswagen presenterar bilder och inledande fakta13.3.2024 18:18:38 CET | Pressmeddelande

Volkswagen utökar sitt utbud av sportiga GTX-modeller. I en dubbel världspremiär gör nu nya ID.3 GTX och ID.7 GTX Tourer sin debut. De två sportiga modellerna kommer att lanseras med en GTX-specifik exteriördesign, inklusive speciella front- och ljussignaturer, sportiga designdetaljer i interiören och kraftfull eldrift. De sportigaste modellerna från den helt eldrivna ID.-familjen bär GTX-märket sedan 2021.