Volkswagen Group Sverige AB

Volkswagen: Europa måste ta ledningen när det gäller e-mobilitet

Dela
  • Koncernchef Matthias Müller: Bilens framtid ska inte lämnas till Silicon Valley
  • Närmare samarbete behövs mellan industri och beslutsfattare för att bygga ut infrastruktur och ramverk
  • Volkswagen kommer att låta externa och oberoende experter verifiera utsläppsvärdena i sina bilar i framtiden
  • Flera EU-parlamentariker besöker företagets nyårsmottagning i Bryssel

Volkswagen-koncernen vill att industriföretag och beslutsfattare ska arbeta närmare varandra när det gäller mobilitetens framtid inom EU. Europa behöver ta teknologiskt ledarskap när det gäller bilindustrins framtid och arbeta med beslutsfattare för att skapa nödvändiga förutsättningar. Det ansåg Volkswagen AG:s koncernchef Matthias Müller under företagets traditionella nyårsmottagning i Bryssel.

Oavsett om det handlar om digitalisering, förarlösa bilar eller elektrisk mobilititet så bör Europa peka ut kursen ”även när det gäller infrastruktur och rätta ramverk och förutsättningar”, sade Matthias Müller inför ett stort antal hedersgäster och EU-parlamentariker.

-       Vi ska inte lämna över spelplanen till Silicon Valley.

Volkswagen-gruppen vill att beslutsfattare och bilindustrin ska ha ett närmare samarbete när det gäller digital överföring och elektrisk mobilitet.

-       Enbart vår industris ansträngningar räcker inte. Vi måste arbeta tillsammans för att säkerställa att Europa fortsätter att vara innovativt och konkurrenskraftigt som en plats för vår industri i en omvärld som snabbt förändras, underströk Müller i sitt tal.

-       Ett riktigt genombrott för elektrisk mobilitet kan bara uppnås om politiker, samhälle och myndigheter arbetar närmare tillsammans.

Han använde bristen på infrastruktur som ett exempel: Europa är i stort behov av ett omfattande nätverk med 150 kW snabbladdningsstationer. Kundernas förtroende för elektrisk mobilitet kan bara öka om ”det finns en tydlig och fungerande infrastruktur”, sade Müller.

Han utlovade att Volkswagen ska koncentrera sig på hållbarhet ”mer än någonsin tidigare” och det inkluderar företagets produkter, strategi och ledning. Han kommer att presentera den nya Strategi 2025 för koncernen under sommaren. Bland annat berättade han att företagets märken kommer att lansera ytterligare cirka 20 elbilar eller laddhybrider fram till 2020.

Ser man till utsläppsfrågan under de senaste veckorna, gjorde Matthias Müller följande uttalande för EU-parlamentarikerna:

-       Vi använder den nuvarande krisen för att i grunden stöpa om koncernen. Jag känner starkt att vi nu har chansen att bygga ett nytt och bättre Volkswagen.

Koncernchefen underströk att Europas största biltillverkare kommer att låta bilarnas utsläppsvärden kontrolleras och certifieras av externa och oberoende inspektörer i framtiden. Företagets fordon kommer också att testas slumpmässigt under verkliga körförhållanden.

-       Vi hoppas att det här kommer hjälpa oss att vinna tillbaka förtroendet, sade han och var samtidigt övertygad:

-       De skillnader som finns mellan officiella testresultat och verklig förbrukning inom hela bilindustrin accepteras inte längre och är heller inte längre acceptabla. Vi måste bryta ny mark här.

Koncernchefen förklarade att EU-övergripande, omfattande tekniska lösningar för de cirka 8,5 miljoner bilarna har godkänts. Åtgärdskampanjen inleds denna vecka. Kunderna kan lita på Volkswagen, underströk Müller i Bryssel:

-       Vi kommer att kunna genomföra åtgärderna på ett så kundvänligt och smidigt sätt som möjligt.

Volkswagen-koncernen består av tolv märken från sju europeiska länder. Volkswagen har mer än 440 000 anställda på 72 platser i Europa. Koncernen är den största industriella investeraren i flera EU-länder. Müller underströk att Volkswagen är fortsatt inriktat på Europa som en plats för utveckling och tillverkning.

-       Volkswagen tror på Europa. Och jag ser det som vår och min viktigaste plikt att säkerställa att Europa ska lita på Volkswagen i framtiden.

Är du journalist och önskar ytterligare information? Kontakta då Marcus Thomasfolk, Informationschef, 08-553 867 97 eller 070-35 896 57, marcus.thomasfolk@volkswagen.se

Volkswagen Group Sverige AB är Sveriges största bilimportör och marknadsför bilar av märkena Volkswagen, Audi, Skoda, SEAT och Porsche. Under 2015 sålde Volkswagen Group Sverige AB och dess märken totalt 93 000 personbilar och hade därmed en marknadsandel på 27 procent av den svenska personbilsmarknaden. Dessutom sålde man 12 600 lätta transportbilar vilket är 28 procent av transportbilsmarknaden. Volkswagen Group Sverige AB är ett helägt dotterbolag till Europas största biltillverkare Volkswagen AG, som sålde 9,9 miljoner bilar på världsmarknaderna under 2015.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Ladda ned bild
Matthias Müller Matthias Müller, VD för Volkswagen-koncernen
Matthias Müller Matthias Müller, VD för Volkswagen-koncernen
Ladda ned bild

Dokument

Om

Volkswagen Group Sverige AB
Volkswagen Group Sverige AB
Hantverksvägen 9
151 88 Södertälje

+46 8 553 865 00http://www.volkswagengroup.se

Volkswagen Group Sverige är ett helägt dotterbolag till Europas största bilproducent Volkswagen AG. Volkswagen Group Sverige är den största bilimportören på den svenska marknaden och har sitt huvudkontor i Södertälje. Gruppen marknadsför bilar av märkena Volkswagen, Skoda, Audi, SEAT, VW Transportbilar och Porsche.

Följ Volkswagen Group Sverige AB

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Group Sverige AB

Volkswagen-koncernen och teknikföretaget Aurora i samarbete om självkörande fordon5.1.2018 11:27Pressmeddelande

Det strategiska samarbetet med Aurora, som är ledande inom teknik för självkörande fordon, meddelades vid CES 2018. Samarbetet innebär utbyte av förstklassig kompetens och erfarenhet för att snabbt, brett och säkert ta fram självkörande fordon för våra vägar. Aurora stöder förverkligandet av Volkswagen-koncernens framtidsvision "Mobilitet för alla med en knapptryckning”. Wolfsburg, 5 januari 2018 – Volkswagen-koncernen och teknikföretaget Aurora har meddelat att de inlett ett strategiskt samarbete med syftet att tillhandahålla självkörande elfordon i städerna genom så kallad Mobility-as-a-Service (MaaS). Volkswagen-koncernen definierade i framtidsprogrammet TOGETHER – STRATEGY 2025 målet att bli världsledande inom autonom körning med självkörningssystemet (SDS). Koncernen har en lång tradition som ledande inom avancerad, automatiserad fordons- och mobilitetsteknik. Redan 2005 vann ett team från Volkswagen Electronics Research Lab vid Stanford University DARPA Grand Challenge, vilket an

Volkswagen-koncernen lanserar "Roadmap E" – fordonsindustrins mest omfattande satsning på eldrift12.9.2017 13:56Pressmeddelande

- Koncernens märken kommer att ta fram 80 nya eldrivna fordon till kunder senast år 2025 - Investeringstakten ökar: över 20 miljarder euro öronmärkta för industrialisering av e-mobilitet- - Batteristrategin drivs framåt: anbudsförfrågan på en global ordervolym på över 50 miljarder euro- - Koncernchefen Matthias Müller inför IAA 2017: "Vi kommer att leda branschens omvandling."

Efter nationellt dieselforum i Tyskland: Volkswagen Group lanserar åtgärdspaket4.8.2017 16:41Pressmeddelande

- Nya incitament ska erbjudas kunderna för att främja inbyte av Euro 1 - Euro 4 dieselmodeller för alla koncernens varumärken - Mjukvaruuppdatering för Euro 5 och vissa av Euro 6s dieselbilar erbjuds dieselkunder i Europa och för alla koncernens varumärken - Volkswagen kommer att ge betydande ekonomiska bidrag till en fond för "hållbar mobilitet för städer" - Koncernchef Matthias Müller: "Det nya åtgärdspaketet är omfattande och kommer att minska utsläppen av kväveoxider avsevärt och förbättra luftkvaliteten."

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum