Volkswagen får klartecken från tyska transportstyrelsen att påbörja åtgärderna för modeller med 1,2-liters EA189 TDI-motor

Den tyska transportstyrelsen (KBA) har godkänt de tekniska lösningarna för bilar med 1,2-liters EA189 TDI-motor. Godkännandet gäller totalt 460 000 bilar av de påverkade modellerna inom Volkswagen-koncernens varumärken. I Sverige berörs cirka 160 bilar av de två modellerna Volkswagen Polo och SEAT Ibiza.

Mjukvaruuppdateringen kan därmed börja genomföras på bilar med den minsta cylindervolymen av de berörda EA189 motortyperna. Ägarna till dessa modeller kommer successivt att informeras och kan sedan boka en tid med sin auktoriserade verkstad för uppdateringen. Den tekniska lösningen är således nu tillgängliga för berörda modeller med 2,0-liters TDI samt 1,2-liters TDI.

När åtgärden är genomförd uppfyller bilen de lagstadgade kraven. KBA har också bekräftat, utan några förbehåll, att de tekniska lösningarna för de aktuella modellerna inte orsakar någon förändring i bränsleförbrukning, prestanda eller ljudnivå. KBA har sedan tidigare även bekräftat detta för alla bilar som hittills godkänts i åtgärdsprogrammet.

Volkswagen fortsätter att prioritera genomförandet av de tekniska lösningarna och kommer att åtgärda alla fordon som berörts av kväveoxidfrågan. Detta sker i nära samråd med berörda myndigheter. Åtgärden kommer inte att kosta kunden någonting. Som en del av processen erbjuds vid behov en lånebil under tiden för genomförandet.

De berörda bilarna är tekniskt säkra och fullt körbara. Alla berörda bilar är lika säkra som tidigare och kan fortsättas att användas som vanligt. De tekniska lösningarna genomförs nu över hela Europa och följer ett schema och en handlingsplan som överenskommits med KBA.

På www.vwdieselinfo.se finns all information om dieselfrågan samlad.

Müller: "Futures of Mobility” – ett nytt sätt att se på mobilitet i städerna6.3.2018 11:27Pressmeddelande

/200 "framtida ledare" från hela koncernen visualiserar mobilitet i städerna, år 2030+ /Samarbete med Kuka: "CarLa" är den första mobila laddroboten för elektriska bilar /Partnerskap med städer är en viktig inkubator för individuella mobilitetslösningar /Transferbussen MOIA lanseras i Hamburg i slutet av året /Införandet av e-mobilitet går stadigt snabbare /Müller: "Vi tar Roadmap E ut på vägarna – snabbt och resolut."

Systematiskt genomförande av strategin lönar sig – rekordvinst för Volkswagen-koncernen 20171.3.2018 09:38Pressmeddelande

/Försäljningsintäkterna för koncernen under 2017 ökade betydligt jämfört med föregående år, till 230,7 miljarder euro /Nytt rekord för kundleveranser med 10,7 miljoner fordon /Rörelseresultatet före engångsposter ökade 2,4 miljarder euro till 17,0 miljarder euro /Förslag till utdelning: nästan en fördubbling till 3,90 euro per stamaktie och 3,96 euro per preferensaktie /Nettolikviditeten i Automotive Division på 22,4 miljarder euro ligger kvar på en robust nivå /VD Matthias Müller: "Vår framtidsplan TOGETHER – STRATEGY 2025 träder i kraft och blir allt mer konkret."