Volkswagen Financial Services Fleet Support ökar mest på den svenska fleet management-marknaden

Volkswagen Financial Services Fleet Support ökar mest, 55%, på den svenska fleet management-marknaden. 2017 har varit ytterligare ett år av stark tillväxt för Volkswagen Financial Services inom Fleet. Fleet Support lanserades 2012 och har sedan dess blivit en av de betydande aktörerna med nästan 9 000 bilar i managementportföljen.

- Vi har sedan lansering av vår egen produkt, Fleet Support, jobbat målmedvetet med att utveckla vårt erbjudande. Under 2017 kom det verkliga genombrottet för oss, med en ökning av vår marknadsandel med över 55%, säger Patrik Lindroth, affärsområdeschef för Fleet inom Volkswagen Financial Services.

Tillväxten har skett inom både de medelstora och stora kundsegmenten och för alla fordonstyper, tjänstebilar, verksamhetsbilar och personalbilar. Att Scania, en av Sveriges fem största vagnparker, har valt Fleet Support som sin fleet management-partner visar på både mognad och bredd i produkten. Fleet Support hanterar marknadens alla varumärken, men med styrkan från Volkswagen-gruppen och dess varumärken i ryggen.

2017 har på många sätt varit ett fantastiskt år, dels för Fleet Support, dels med en bilmarknad på rekordnivå. Samtidigt har det varit mycket nytt i och med de presenterade nyheterna om både bonus malus och de förändrade förmånsvärdesregler. Dessa förändringar kommer tydligt påverka företagens vagnparker under 2018.

- Vi kommer med Fleet Support stötta kunderna både med rådgivning kring konsekvenser av bonus malus men också erbjuda effektiva lösningar för att företagen ska kunna möta lagstiftarens nya krav och regler. Ett bra exempel är vårt onlinestöd till förarna för att ange hur stor del av trängselskatterna som avser tjänste- respektive privatkörning, avslutar Patrik Lindroth.

Fleet Support är en administrationstjänst som hanterar företagets samtliga bilrelaterade kostnader oavsett bilmärke och modell. Vi erbjuder både finansiell och operationell leasing. Service- och reparationsfakturor rimlighetsbedöms före betalning och kontrolleras gentemot gällande garanti, serviceavtal och försäkring. Bilkostnaderna presenteras på ett lättöverskådligt sätt i vår FleetWeb och kunderna får kostnaderna på en samlingsfaktura och konteringsunderlag anpassat efter deras kontoplan. Fleet Support bidrar till en ökad kostnadskontroll och kompetens samtidigt som kunderna kan frigöra resurser. I Fleet Support Appen finns bland annat en körjournal och en enkel kundservice. Dessutom kan föraren göra sin kilometerrapportering direkt via sin smartphone.

Fleet Support vänder sig till företag och organisationer med större vagnparker. Vi har idag ca 23 000 st fordon finansierade inom affärsområde Fleet. Volkswagen Financial Services har en stark position på den svenska marknaden med en utlåning på 32 miljarder. Vår kontraktsportfölj består av 195 000 finansavtal, 136 000 serviceavtal och över 173 000 försäkringsavtal. Både vår portfölj och personalstyrka på 168 anställda växer för varje år. Under det gemensamma varumärket Volkswagen Financial Services erbjuds serviceavtal genom Volkswagen Service Sverige AB, org nr 556944-2253, försäkring genom IF Skadeförsäkring AB (publ), org. nr 516401-8102 och bilfinansiering genom Volkswagen Finans Sverige AB (publ) org nr 556258-8904, helägt dotterbolag inom Volkswagen Group. Globalt hanterar Volkswagen Financial Services cirka 18,2 miljoner kontrakt, har över 15 000 medarbetare och koncernen förfogar över 170,1 miljarder euro i tillgångar.

Är du journalist och önskar ytterligare information kontakta:

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Scania väljer Volkswagen Fleet Support för hantering av vagnparken5.9.2017 08:50Pressmeddelande