Volkswagen fokuserar på eldriven motorsport
För Volkswagen Motorsport blir det framöver en tydlig tonvikt på helt eldrivna tävlingsbilar, vilket medför att avsked tas till fabriksstödda åtaganden med bilar som drivs av förbränningsmotorer. Rollen som en teknisk pionjär kommer att fortsätta och fokuseras kring den eldrivna tävlingsbilen ID.R, som har satt viktiga milstolpar för eldrift med rekord på Pikes Peak (USA), Nürburgring (Tyskland), Goodwood (Storbritannien) och Tianmen (Kina).
Volkswagen Motorsport kommer dessutom att utveckla nya motorsportkoncept för den eldrivna ID.-familjen med plattformen MEB (Modular Electric Drive Kit) som grund, samma plattform som de eldrivna produktionsbilarna baseras på.
– Vi bröt ny mark med ID.R och med sina rekord runt om i världen har bilen visat vilken enorm potential eldrift har. Nu är det dags för nästa steg mot framtiden: inom motorsport satsar vi beslutsamt på elektrisk mobilitet och säger adjö till fabriksstödda åtaganden med tävlingsbilar som drivs av förbränningsmotorer. Förutom ID.R som en teknisk pionjär kommer MEB i framtiden att bli den andra produktionsrelaterade pelaren i Volkswagens motorsportprogram, säger Frank Welsch, utvecklingschef för Volkswagen.
– Elektrisk rörlighet erbjuder en enorm utvecklingspotential och i detta avseende kan motorsport vara en vägvisare: å ena sidan som ett laboratorium för utveckling av framtida produktionsbilar och å andra sidan som en övertygande marknadsföringsplattform för att inspirera människor ännu mer att välja eldrift, förklarar Sven Smeets, chef för Volkswagen Motorsport.
– Det är därför vi mer än någonsin kommer fokusera på fabriksstödda åtaganden med eldrivna tävlingsbilar, och vi utökar vår verksamhet med utvecklingen av MEB. Innovativ teknik som är relevant för framtidens bil är vårt fokus, fortsätter Sven Smeets.
På motsvarande sätt elektrifieras även Volkswagen Motorsports program för privatteam. Det första steget involverarar olika discipliner, plattformar och biltyper som undersöks och utvärderas. Parallellt med detta kommer produktionen av Golf GTI TCR för tävling på racerbana att löpa ut i slutet av 2019. En efterträdare baserad på den nya generationen av Golf kommer därmed inte att erbjudas. Kundsupport och reservdelar kommer dock att garanteras på lång sikt.
Rallybilen Polo GTI R5 förblir en integrerad del av Volkswagen Motorsports erbjudande till privatteam och kommer fortsätta att produceras. Volkswagen Motorsport i Hannover ansvarar för kundsupport och reservdelar samt för att göra Polo konkurrenskraftig. Man fortsätter däremot inte med fabriksstödda tävlingar med Polo GTI R5.
För att se videon från www.youtube.com måste du ge din tillåtelse högst upp på sidan.ID.R slår rekord på berget Tianmen i Kina.Fler videor
Nyckelord
Kontakter
Marcus ThomasfolkInformationschef
Tel:070-35 896 57marcus.thomasfolk@volkswagen.seBilder
Länkar
Om
År 2018 levererade Volkswagen 6,24 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades totalt 53 471 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,1 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, T-Cross, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Golf Alltrack, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon, Sharan, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok.
Följ Volkswagen Personbilar
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Personbilar
En bilikon fyller 50 år – Volkswagen började tillverka Golf den 29 mars 197429.3.2024 09:21:50 CET | Pressmeddelande
För exakt 50 år sedan, den 29 mars 1974, började Volkswagen serietillverka Golf i Wolfsburg. Ingen visste den dagen i mars att denna kompaktbil – efterföljaren till legendariska Beetle (”Bubblan”) – skulle bli den mest framgångsrika Volkswagen-modellen och den mest sålda europeiska bilen någonsin.
Säljstart för nya Volkswagen Passat eHybrid – Laddhybrid med upp till 13 mils räckvidd på el28.3.2024 08:00:05 CET | Pressmeddelande
Volkswagen utökar utbudet av drivlinor till nya Passat. Nu startar försäljningen av de två nya laddhybriderna (eHybrid) med en systemeffekt på 204 hk respektive 272 hk. En elektrisk räckvidd på upp till 131 km (WLTP, beroende på utrustningsversion) gör Passat eHybrid till en elbil i vardagen. Dessutom startar försäljningen av den starkaste turbodieselversionen (TDI) med 193 hk och 4MOTION fyrhjulsdrift som standard. Sedan i höstas erbjuds även en mildhybrid (eTSI) med 150 hk.
Dubbel världspremiär för de sportiga elbilarna ID.3 GTX och ID.7 GTX Tourer – Volkswagen presenterar bilder och inledande fakta13.3.2024 18:18:38 CET | Pressmeddelande
Volkswagen utökar sitt utbud av sportiga GTX-modeller. I en dubbel världspremiär gör nu nya ID.3 GTX och ID.7 GTX Tourer sin debut. De två sportiga modellerna kommer att lanseras med en GTX-specifik exteriördesign, inklusive speciella front- och ljussignaturer, sportiga designdetaljer i interiören och kraftfull eldrift. De sportigaste modellerna från den helt eldrivna ID.-familjen bär GTX-märket sedan 2021.
Säljstart för nya Volkswagen ID.7 Tourer8.3.2024 15:43:19 CET | Pressmeddelande
Volkswagens nya eldrivna kombi ID.7 Tourer går nu att beställa på den svenska marknaden. Det rekommenderade cirkapriset för den välutrustade versionen ID.7 Tourer Pro Edition är från 659 900 kronor.
Nya Volkswagen Tiguan eHybrid beställningsbar – laddhybrid med upp till 120 km räckvidd på el1.3.2024 14:50:44 CET | Pressmeddelande
Nu går det att beställa laddhybriden Tiguan eHybrid i två olika systemeffekter på 204 hk respektive 272 hk med en elektrisk räckvidd på upp till cirka 120 km. Sedan i höstas kan helt nya Tiguan även beställas med effektiv mildhybriddrift och kraftfull dieseldrift med fyrhjulsdriften 4MOTION.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum