Volkswagen fortsätter att förbättra Golf – får 5 stjärnor i tuffare Euro NCAP-test
- Högsta betyg i Euro NCAP-testet: ännu ett femstjärnigt betyg för Golf
- Mittkrockkudde* fram är nu standard
- Resultaten understryker Volkswagens höga säkerhetsstandarder
- Euro NCAP lovordar Volkswagen för kontinuerliga förbättringar
Den senaste versionen av Golf är utrustad med ett omfattande säkerhetskoncept som uppfyller de nya, strängare testkraven. Därför är den kompakta Volkswagen-modellen fortfarande en av de bästa i sin klass. I standardutrustningen ingår nu även krockkudde i framsätenas mitt.
Golf har klarat sin senaste säkerhetskontroll med glans. Efter att modellen redan 2019 tilldelades 5 stjärnor i linje med den Euro NCAP-standard som då gällde, har den nu fått sin imponerande säkerhetsnivå verifierad i den modifierade versionen av testproceduren, som har varit på plats sedan 2020.
Även om den tidigare bedömningen skulle ha varit giltig i ytterligare tre år, beslöt Volkswagen att uppdatera säkerhetsnivån för sin mest framgångsrika modell – och låta testa den enligt de nya betydligt strängare standarderna.
Av de totalt 21 testerna genomfördes 14 nyligen enligt den uppdaterade proceduren – och med stor framgång. Euro NCAP:s generalsekreterare Michiel van Ratingen säger:
– De flesta fordonstillverkare tenderar att rida ut den tidigare bedömningen, vissa kanske till och med överväger säkerhetsbegränsningar för att behålla konkurrenskraften. Därför är det fantastiskt att se Volkswagen kontinuerligt förbättra säkerheten för Golf, att hålla sig à jour med den senaste utvecklingen och hålla jämna steg med konkurrenterna.
En viktig säkerhetsdetalj här är den nya mittkrockkudden för framsätena, som nu ingår i standardutrustningen* för Golf. Vid en sidokollision bidrar detta till att förhindra eventuell kontakt mellan huvudena på de personer som sitter i framsätena. En extra midjebältessträckare för framsätena förbättrar säkerheten ytterligare. I kategorin ”Skydd av vuxna” fick Golf hela 88 procent av de högsta möjliga poängen.
Golf uppnådde ett resultat på 87 procent för ”Skydd av barn”. Betyget baseras på tre viktiga aspekter: Utöver det skydd som tillhandahålls av barnsäkerhetssystem i händelse av en frontal- eller sidokrock, ligger fokus här också på alternativen för säker installation av bilbarnstolar av olika storlekar, samt den utrustning som en bil erbjuder för säker transport av barn.
I kategorin ”Förarstödsystem” imponerade Golf med 79 procent av den maximala poängen. Bland annat fungerade det automatiska nödbromssystemet bra i tester som involverar reaktion på andra fordon. Även förarvarningssystemet och bromssystemet vid mötande fordon när man svänger (båda är standardutrustning) bidrog positivt till resultatet.
Förutom passagerarskydd i bilar undersöker Euro NCAP även hur väl automatiska nödbromssystem kan skydda utsatta trafikanter som fotgängare och cyklister i händelse av en förestående kollision. I den här kategorin fick Golf – som är utrustad med Front Assist med automatisk nödbromsning som standard – ett resultat på 74 procent.
Därmed understryks den höga säkerhetsstandarden för Golf och Volkswagen fortsätter sin framgångssaga i Euro NCAP: I mars 2022 fick ID.5, Polo och Taigo alla betyget 5 stjärnor. I oktober 2020 respektive april 2021 uppnådde ID.3 och ID.4 de högsta betygen. 2019 fick T-Cross också toppbetyg vid sidan av Golf.
Euro NCAP:s utvärderingsprogram (European New Car Assessment Programme) har varit en strikt måttstock för säkerhetsnivån för nya bilmodeller i Europa sedan 1997. Den ger bilköparna uppdaterad information om säkerheten hos nya, populära modeller. Testprocedurerna och kraven för standard assistanssystem och passiv säkerhet höjs med jämna mellanrum – ungefär vartannat år.
Mer information om testerna på Golf finns på www.euroncap.com.
* Golf (grundversionen), Golf e-Hybrid och Golf Sportscombi (grundversionen) har mittkrockkudden som standard sedan modellår 2023, det vill säga från och med vecka 25, 2022. Golf-versionerna R-Line, GTE, GTI, R, Sportscombi R-Line, Sportscombi R och Alltrack får mittkrockkudden som standard från och med vecka 48. För närvarande erbjuds versionerna GTE, GTI, R, Sportscombi (även R-Line och R) och Alltrack på den svenska marknaden.
Nyckelord
Kontakter
Marcus ThomasfolkKommunikationschef
Tel:070-35 896 57marcus.thomasfolk@volkswagen.seBilder
Länkar
Om
År 2021 levererade Volkswagen 4,9 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. Volkswagen är ledande importmärke och det största elbilsmärket i Sverige. På den svenska marknaden inregistrerade Volkswagen totalt 37 902 nya personbilar under 2021, vilket gav en marknadsandel på 12,6 procent. Av dessa var 28 procent en helt eldriven bil. Den eldrivna SUV:en ID.4 blev Sveriges populäraste elbil. Bland elbilarna nådde Volkswagen en marknadsandel på 18,7 procent.
Modellerna som marknadsförs täcker de flesta segment på bilmarknaden: ID.3, ID.4, ID.5, T-Cross, Taigo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Alltrack, T-Roc, T-Roc Cabriolet, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon, Arteon Shooting Brake, Sharan, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok.
Volkswagen bedriver ett kontinuerligt arbete med att vidareutveckla tillverkningen av bilar. Elektrisk mobilitet, smart mobilitet och digital omställning av varumärket är de viktigaste strategiska frågorna inför framtiden.
Följ Volkswagen Personbilar
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Personbilar
Ny design, innovativ teknik och snabb utveckling: Så vill Volkswagen attrahera kunder i Kina24.4.2024 14:13:09 CEST | Pressmeddelande
Med konceptbilen ID. CODE visar Volkswagen det nya designspråket och den nya teknikstandarden för framtida Volkswagen-modeller i Kina. ID. CODE firar sin världspremiär på bilsalongen Auto China 2024 i Peking, 25 april till 4 maj.
Volkswagen återlanserar Touran i Sverige16.4.2024 14:42:20 CEST | Pressmeddelande
Den mångsidiga familjebilen Touran med upp till sju sittplatser erbjuds återigen på den svenska marknaden.
En bilikon fyller 50 år – Volkswagen började tillverka Golf den 29 mars 197429.3.2024 09:21:50 CET | Pressmeddelande
För exakt 50 år sedan, den 29 mars 1974, började Volkswagen serietillverka Golf i Wolfsburg. Ingen visste den dagen i mars att denna kompaktbil – efterföljaren till legendariska Beetle (”Bubblan”) – skulle bli den mest framgångsrika Volkswagen-modellen och den mest sålda europeiska bilen någonsin.
Säljstart för nya Volkswagen Passat eHybrid – Laddhybrid med upp till 13 mils räckvidd på el28.3.2024 08:00:05 CET | Pressmeddelande
Volkswagen utökar utbudet av drivlinor till nya Passat. Nu startar försäljningen av de två nya laddhybriderna (eHybrid) med en systemeffekt på 204 hk respektive 272 hk. En elektrisk räckvidd på upp till 131 km (WLTP, beroende på utrustningsversion) gör Passat eHybrid till en elbil i vardagen. Dessutom startar försäljningen av den starkaste turbodieselversionen (TDI) med 193 hk och 4MOTION fyrhjulsdrift som standard. Sedan i höstas erbjuds även en mildhybrid (eTSI) med 150 hk.
Dubbel världspremiär för de sportiga elbilarna ID.3 GTX och ID.7 GTX Tourer – Volkswagen presenterar bilder och inledande fakta13.3.2024 18:18:38 CET | Pressmeddelande
Volkswagen utökar sitt utbud av sportiga GTX-modeller. I en dubbel världspremiär gör nu nya ID.3 GTX och ID.7 GTX Tourer sin debut. De två sportiga modellerna kommer att lanseras med en GTX-specifik exteriördesign, inklusive speciella front- och ljussignaturer, sportiga designdetaljer i interiören och kraftfull eldrift. De sportigaste modellerna från den helt eldrivna ID.-familjen bär GTX-märket sedan 2021.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum