Volkswagen fyller på med laddbara bilar för den svenska marknaden

Svenskarnas allt högre efterfrågan på laddbara bilar har medfört att Volkswagen i Sverige har fått en större tilldelning av elbilar och laddhybrider.

Volkswagen kan leverera laddbara bilar med omgående leverans.

Sverige är en prioriterad marknad för laddbara bilar och den större tilldelningen gäller både kundbeställda bilar och lagerbilar.

– Det är verkligen glädjande att vi kan minska leveranstiden för de kunder som beställer en elbil eller laddhybrid, men också att vi kan möta den höga efterfrågan genom att erbjuda en laddbar lagerbil med omgående leverans. Vår ambition är att elektrifiera den svenska bilparken, säger Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige.

Lagerbilar finns nu tillgängliga hos de svenska återförsäljarna och fler är på ingång. Det gäller framför allt nuvarande version av Golf GTE (laddhybrid), men även e-Golf (elbil), nya e-up! (elbil) och nya Passat GTE (laddhybrid). Passat GTE är hittills i år Sveriges mest registrerade laddbara bil.

Alla som köper en laddbar Volkswagen erbjuds nu ett elavtal med 'Volkswagen förnybar el' i samarbete med Jämtkraft. Elen är 100 % förnybar och kommer från vattenkraften i Jämtland. Tre års hemmaladdning ingår i avtalet.

Volkswagen kan leverera laddbara bilar med omgående leverans.
Passat GTE är hittills i år Sveriges mest registrerade laddbara bil.
Golf GTE är en laddhybrid med mycket körglädje.
Nya e-up! har fått en betydligt längre räckvidd, nu upp till 260 km.
Helt eldrivna e-Golf har en räckvidd på upp till 231 km.

År 2019 levererade Volkswagen 6,28 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades totalt 49 000 nya personbilar från Volkswagen vilket gav en marknadsandel på 13,7 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, T-Cross, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Golf Alltrack, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon, Sharan, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok.

Teknisk milstolpe i trafiksäkerhet: experter berömmer Volkswagens Car2X-funktion25.3.2020 09:47:46 CETPressmeddelande

Nya Golf kan hjälpa förare att förebygga olyckor tack vare sin innovativa Car2X-teknik, vilket gör att den trådlöst kan ansluta till andra bilar och trafikinfrastrukturen. Euro NCAP har nu gett ett särskilt erkännande för denna trafikvarningsfunktion genom Advanced Award för banbrytande säkerhetsfunktioner. Den tyska bilorganisationen ADAC benämner den som en ”teknisk milstolpe”.

Volkswagen pausar produktionen på grund av coronakrisen18.3.2020 09:07:23 CETPressmeddelande

Märket Volkswagen stoppar på torsdagen gradvis produktionen vid sina europeiska fabriker. Även Volkswagen Group Components anläggningar påverkas. Åtgärden är ett svar på den snabbare infektionshastigheten av coronaviruset, det resulterande avbrottet i leveranskedjorna och den förestående snabba nedgången i efterfrågan på bilmarknaderna. Företaget genomför också ytterligare åtgärder för att skydda de anställda.