Volkswagen i Sverige fyller 70 år – jubilerar som största bilmärke hos privatköpare
Volkswagen har genom bilhistorien haft en speciell plats i svenskarnas hjärtan och trenden med ökad marknadsandel är långsiktig. År 2004 låg Volkswagen på 8,0 procent och hittills i år (januari-maj) har marknadsandelen stigit till hela 15,0 procent, enligt statistik från BIL Sweden.
Sverige-etta hos privatköpare
Volkswagen har länge varit det näst största bilmärket på den svenska marknaden sett till den totala försäljningen, men när privatpersoner väljer ny bil tar Volkswagen klivet upp till förstaplatsen. Marknadsandelen där är 13,2 procent ( 7 652 bilar) hittills i år, vilket är 999 fler bilar än tvåan på 11,5 procent.
− Vi är naturligtvis väldigt stolta och glada över att vara det största bilmärket när svensken själv får välja, säger Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige.
Bakom framgången ligger ett brett modellprogram som passar de svenska bilköparna och attraktiva erbjudanden, inte minst för privatleasing som Volkswagen är störst på av alla märken.
Firar med jubileumsmodeller
Volkswagen fortsätter på denna väg och i samband med 70-årsjubileet lanserar man nu en sommarkampanj där kunden enkelt kan beställa sin nya ”70th Anniversary Edition” av Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Alltrack, Passat Sportscombi eller Tiguan på volkswagen.se.
− Att beställa sin privatleasade bil online lockar allt fler och vi vill göra det så enkelt som möjligt för kunden. Det enda som behövs är tre klick, säger Sten Forsberg.
Sista chansen att köpa en fabriksny Beetle Cabriolet
Utöver detta erbjuds även Beetle Cabriolet som jubileumsmodell. Denna TSI 150 ”70th Anniversary Edition” är utrustad med bland annat DSG-växellåda, Premiumpaket, 18-tumsfälgar ”Disc”, läderklädsel ”Vienna” och ett speciellt emblem.
Eftersom detta är sista modellåret av Beetle och Beetle Cabriolet innan tillverkningen avslutas i sommar, erbjuds jubileumsmodellen endast i begränsad upplaga. Det rekommenderade cirkapriset är från 239 900 kronor.
− Beetle är en ikon som jag skulle säga saknar motstycke i bilvärlden. I vårt eget land har många generationer svenskar minnen från barndomens bilresor i just en “Bubbla“. Det känns därför självklart för oss att den sista utgåvan av Beetle Cabriolet, med sina rötter i folkbilen som startade Volkswagens framgångssaga i Sverige, ska vara en del av vårt 70-årsfirande, menar Sten Forsberg.
Fakta
Enligt siffror från statistikföretaget Vroom har Volkswagen fyra modeller bland de sju bäst säljande bilmodellerna till privatpersoner på den svenska marknaden. Siffrorna gäller 1 januari-15 juni, 2018.
1. Golf (2 826 bilar)
3. Tiguan (2 704)
5. Passat (1 741)
7. Polo (1 602)
Nyckelord
Kontakter
Marcus ThomasfolkInformationschef
Tel:08-553 867 97 070-35 896 57marcus.thomasfolk@volkswagen.seBilder
Dokument
Länkar
Om
År 2017 levererade Volkswagen 6 230 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades under 2017 totalt 57 488 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,2 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Arteon, Sharan, Caddy, Multivan, Touareg och Amarok.
Följ Volkswagen Personbilar
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Personbilar
Ny design, innovativ teknik och snabb utveckling: Så vill Volkswagen attrahera kunder i Kina24.4.2024 14:13:09 CEST | Pressmeddelande
Med konceptbilen ID. CODE visar Volkswagen det nya designspråket och den nya teknikstandarden för framtida Volkswagen-modeller i Kina. ID. CODE firar sin världspremiär på bilsalongen Auto China 2024 i Peking, 25 april till 4 maj.
Volkswagen återlanserar Touran i Sverige16.4.2024 14:42:20 CEST | Pressmeddelande
Den mångsidiga familjebilen Touran med upp till sju sittplatser erbjuds återigen på den svenska marknaden.
En bilikon fyller 50 år – Volkswagen började tillverka Golf den 29 mars 197429.3.2024 09:21:50 CET | Pressmeddelande
För exakt 50 år sedan, den 29 mars 1974, började Volkswagen serietillverka Golf i Wolfsburg. Ingen visste den dagen i mars att denna kompaktbil – efterföljaren till legendariska Beetle (”Bubblan”) – skulle bli den mest framgångsrika Volkswagen-modellen och den mest sålda europeiska bilen någonsin.
Säljstart för nya Volkswagen Passat eHybrid – Laddhybrid med upp till 13 mils räckvidd på el28.3.2024 08:00:05 CET | Pressmeddelande
Volkswagen utökar utbudet av drivlinor till nya Passat. Nu startar försäljningen av de två nya laddhybriderna (eHybrid) med en systemeffekt på 204 hk respektive 272 hk. En elektrisk räckvidd på upp till 131 km (WLTP, beroende på utrustningsversion) gör Passat eHybrid till en elbil i vardagen. Dessutom startar försäljningen av den starkaste turbodieselversionen (TDI) med 193 hk och 4MOTION fyrhjulsdrift som standard. Sedan i höstas erbjuds även en mildhybrid (eTSI) med 150 hk.
Dubbel världspremiär för de sportiga elbilarna ID.3 GTX och ID.7 GTX Tourer – Volkswagen presenterar bilder och inledande fakta13.3.2024 18:18:38 CET | Pressmeddelande
Volkswagen utökar sitt utbud av sportiga GTX-modeller. I en dubbel världspremiär gör nu nya ID.3 GTX och ID.7 GTX Tourer sin debut. De två sportiga modellerna kommer att lanseras med en GTX-specifik exteriördesign, inklusive speciella front- och ljussignaturer, sportiga designdetaljer i interiören och kraftfull eldrift. De sportigaste modellerna från den helt eldrivna ID.-familjen bär GTX-märket sedan 2021.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum