Volkswagen ID.4 – Sveriges vanligaste elbil

Den populära elsuven ID.4 har varit den mest nyregistrerade elbilen i Sverige de två senaste åren. Nu står det också klart att den tagit täten som den vanligaste elbilen på svenska vägar.

ID.4 är nu den vanligaste elbilen på svenska vägar.

Sedan lanseringen vintern/våren 2021 till och med december 2022 har 16 059 exemplar av ID.4 nyregistrerats på den svenska marknaden, enligt statistik från Mobility Sweden.

Tittar man på rullande bestånd, det vill säga hur många ID.4 som finns registrerade i trafik i Sverige, var siffran 15 816 bilar vid årsskiftet 2022/23. Detta enligt statistik från Car.info som bearbetar aktuell registreringsstatistik från Transportstyrelsen.

I och med detta är ID.4 nu den vanligaste elbilen på svenska vägar. Det var under december förra året som ID.4 körde om de närmaste konkurrenterna Kia e-Niro/Niro EV (15 750 bilar) och Tesla Model 3 (15 547 bilar).

– De flesta som kör mycket bil runt om i Sverige kan nog instämma i att ID.4 blir en allt vanligare syn på vägarna och vid publika laddningsstationer. Vi är förstås väldigt glada och stolta över att allsidiga ID.4 har fallit svenskarna i smaken och på mindre än två år nått positionen som folkelbilen nummer ett. Som varumärke är det där vi vill vara och en position som vi är måna om att behålla, säger Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige.

ID.4 erbjuds idag i tre versioner: bakhjulsdrivna ID.4 Pro Performance (204 hk), fyrhjulsdrivna ID.4 Pro Performance 4MOTION (265 hk) och fyrhjulsdrivna ID.4 GTX 4MOTION (299 hk).

Av alla nuvarande registrerade bilar är cirka 69 procent ID.4 Pro Performance och cirka 31 procent ID.4 GTX 4MOTION. Versionen ID.4 Pro Performance 4MOTION börjar levereras under 2023.

– ID.4 är en mycket viktig i modell i vår ambition att elektrifiera den svenska bilparken. Orderboken är välfylld och produktionstillgången för vår marknad är god, så vi ser fram emot att leverera många ID.4 till förväntansfulla kunder även i år, säger Sten Forsberg.

Totalt sett hade Volkswagen 30 687 registrerade elbilar (e-up!, e-Golf, ID.3, ID.4, ID.5 och ID. Buzz) vid årsskiftet. ID.3 låg på en åttonde plats med 9 143 bilar.

ID.4 är nu den vanligaste elbilen på svenska vägar.

År 2022 levererade Volkswagen 4,56 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. Volkswagen är ledande importmärke och det största elbilsmärket i Sverige. På den svenska marknaden inregistrerade Volkswagen totalt 33 712 nya personbilar under 2022, vilket gav en marknadsandel på 11,7 procent. Av dessa var 37,5 procent en helt eldriven bil. Den eldrivna SUV:en ID.4 blev Sveriges populäraste elbil även 2022. Bland elbilarna nådde Volkswagen en marknadsandel på 13,3 procent.

Modellerna som marknadsförs täcker de flesta segment på bilmarknaden: ID.3, ID.4, ID.5, ID. Buzz, T-Cross, Taigo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Alltrack, T-Roc, T-Roc Cabriolet, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon Shooting Brake, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok.

Volkswagen bedriver ett kontinuerligt arbete med att vidareutveckla tillverkningen av bilar. Elektrisk mobilitet, smart mobilitet och digital omställning av varumärket är de viktigaste strategiska frågorna inför framtiden.

På väg mot världspremiär – Volkswagen ID.7 visas upp med digital kamouflagelook4.1.2023 08:29:38 CET | Pressmeddelande

Scenen är redo för ID.7. Vid elektronikmässan CES i Las Vegas den 5-8 januari, visar Volkswagen upp sin första helt eldrivna sedanmodell baserad på elbilsplattformen MEB. Den har blivit klädd i smart kamouflage som med sin unika teknik och flerskiktslackering skapar ljuseffekter på delar av bilen. Detta är en interaktiv funktion som symboliserar nästa steg i digitaliseringen av ID.-familjens framtida flaggskeppsmodell.