Volkswagen investerar 22,8 miljarder euro i produktionsanläggningar över hela världen

Wolfsburg/Södertälje, 20 november 2017: Märket Volkswagen genomför konsekvent sin strategi ”Transform 2025+”. Huvudfokus ligger på vidareutveckling av modulär produktion, fortsatt modelloffensiv och orientering mot e-mobilitet. Volkswagen investerar därför omkring 22,8 miljarder euro över hela världen under perioden 2018 till 2022.

– Det investeringspaket som nu antagits kommer att innebära ett väsentligt lyft för den största produkt- och teknikoffensiven i märkets historia. Vårt mål är att placera Volkswagen i en hållbar ledning i volymsegmenten och ta en ledande position inom e-mobilitet, säger Herbert Diess, chef för märket Volkswagen.

Huvudfokus ligger på Tyskland där investeringar görs på totalt 14 miljarder euro. En av de viktigaste åtgärderna är att omvandla Zwickau-anläggningen till en ren e-mobilitetsanläggning genom en investering på cirka 1 miljard euro. Här kommer Volkswagen i det första steget att koncentrera serieproduktionen av sina framtida elbilar, baserad på den nya modulära plattformen för elbilar (MEB). År 2020 kommer Volkswagen I.D., den första bilen i den nya generationen av helt eldrivna bilar, att lanseras på marknaden.

MEB ger Volkswagen en teknik som är orienterad mot framtidens e-mobilitet med nollutsläpp. MEB gör det möjligt att erbjuda elbilar med en räckvidd på 400 till 600 kilometer, snabb laddningskapacitet och stora paketfördelar till priset av en jämförbar dieselbil. Dessutom är MEB det viktigaste verktyget för att möta utmanande mål för företagsbilar i Europa och Kina och USA.

Sammantaget kommer det nya modulära elektriska drivsystemet (MEB) att göra det möjligt för Volkswagen att erbjuda bilar som sträcker sig från det kompakta A-segmentet till sjusitsiga bilar i B-segmentet. Tekniskt sett kommer den nya generationen elbilar från Volkswagen att innebära innovationer som tidigare endast funnits på bilar i premiumsegmentet.

Den nya bilgenerationen kommer att lanseras i stort sett samtidigt i Europa, Kina och USA. År 2020 kommer produktionsvolymen vid lanseringen av Volkswagen I.D. att vara cirka 100 000 fordon och år 2025 ska volymen elbilar från Volkswagen uppgå till minst 1 miljon.

Produktionen av Golf och Passat i Zwickau kommer att flyttas till Wolfsburg och Emden. Volkswagen investerar 2,9 miljarder euro i Wolfsburg för att bland annat samla produktionen av nästa generations Golf på anläggningen. I Emden kommer den totala investeringen att vara omkring 1,1 miljarder euro med syftet att koncentrera produktionen av Passat-familjen vid fabriken från slutet av 2018.

Dessutom förbereds produktionsanläggningar över hela världen, såsom i Pamplona (Spanien), Palmela (Portugal) och Bratislava (Slovakien), för produktion av ytterligare bilar baserade på MQB-plattformen. Marknadsspecifika SUV-projekt planeras också för fabrikerna i Mexiko, USA, Sydamerika och Ryssland.

När det gäller framtiden för de tyska anläggningarna för komponenttillverkning investerar Volkswagen mer än 750 miljoner euro i Braunschweig, cirka 1,5 miljarder euro i Kassel och mer än 800 miljoner euro i Emden.

Är du journalist och önskar ytterligare information? Kontakta då Marcus Thomasfolk, Informationschef, 08-553 867 97 eller 070-35 896 57, marcus.thomasfolk@volkswagen.se

Facebook: www.facebook.com/VolkswagenSverige,  Twitter: http://twitter.com/VWSverige, YouTube:www.youtube.com/user/VolkswagenSverige , Instagram: www.instagram.com/volkswagensverige

År 2016 levererade Volkswagen 5 987 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades under 2016 totalt 57 832 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,5 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Arteon, Sharan, Caddy, Multivan, Touareg och Amarok.

Volkswagen Group Sverige AB är Sveriges största bilimportör och en av landets största bildistributörer.Volkswagen Group Sverige marknadsför bilar av märkena Volkswagen, Volkswagen Transportbilar, Audi, Skoda, SEAT, Porsche - samtliga med starkt fäste på den svenska marknaden.I Volkswagen-gruppen ingår också bland annat dotterbolaget Europcar, som är verksamt inom biluthyrning.Från 1 januari 2002 är Volkswagen Group Sverige AB ett helägt dotterbolag till Volkswagen AG, Europas största biltillverkare.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Volkswagen slog leveransrekord i november14.12.2017 13:29Pressmeddelande

594 300 personbilar levererades över hela världen Mest framgångsrika månaden i märket Volkswagens historia Leveranserna hittills i år har ökat 4,0 procent jämfört med samma period 2016 Stark orderingång för eldrivna modeller Märket Volkswagen levererade i november fler personbilar än någonsin tidigare under en månad. Det nya rekordet i november uppgick till 594 300 bilar. Hittills i är, januari-november, har totalt 5,64 miljoner bilar levererats till kunder över hela världen. Det är en ökning med 4,0 procent jämfört med samma period förra året. − I slutet av året ser vi en hög fart i alla regioner, vilket har gett effekt. För Volkswagen var årets november den mest framgångsrika månaden någonsin. Det är särskilt glädjande att den positiva försäljningsutvecklingen i Tyskland under de senaste månaderna nu bekräftas av en stark leveransutveckling, och att fler och fler kunder byter till våra elbilar och laddhybrider, säger Jürgen Stackmann som ansvarar för försäljning och marknad inom märk

Säljstart för nya Volkswagen Polo GTI11.12.2017 09:05Pressmeddelande

En sportbil i kompaktformat Effekt: 200 hk, topphastighet: 237 km/h Rekommenderat cirkapris: från 245 000 kronor Oskiljaktigt förknippad med Volkswagen är GTI (Gran Turismo Injection) − världens mest kända beteckning för sportiga kompaktbilar. Nu gör en ny Volkswagen GTI entré på marknaden, närmare bestämt Polo GTI, med en effekt på 200 hk, DSG-växellåda som standard och en topphastighet på 237 km/h. De första bilarna beräknas komma till Sverige under första kvartalet 2018. Rekommenderat cirkapris är från 245 000 kronor. Versionen med manuell växellåda släpps preliminärt till sommaren 2018. Triss i GTI Volkswagen kommer för första gången att ha tre GTI-modeller i sitt utbud: up! GTI (115 hk) som lanseras 2018, ikonen Golf GTI (245 hk) och så nya Polo GTI. Något de alla har gemensamt är den perfekt balanserade dynamiken. Det är denna som är hemligheten bakom GTI-konceptets framgångar – en mix mellan låg vikt, pigg drivlina, ett styvt men ändå komfortabelt chassi, säker framhjulsdrift oc