Volkswagen Group Sverige AB

Volkswagen-koncernen återgår till lönsamhet

Dela

Volkswagen-koncernens verksamhet påverkades kraftigt av Covid-19-pandemin under de första nio månaderna 2020, men återhämtade sig märkbart under tredje kvartalet. Detta innebär att minskningarna av leveranser, försäljningsintäkter och vinst vid slutet av september var betydligt mer moderat än vid halvårsskiftet.

  • Motåtgärder som genomförts över hela världen mot Covid-19-pandemin visar resultat
  • Leveranser på 6,5 (8,0) miljoner fordon under årets första nio månader, 18,7 procent lägre än föregående år; årets första ökning i leveranser registrerades i september
  • Koncernens försäljningsintäkter minskar med 16,7 procent till 155,5 (186,6) miljarder euro, en gradvis reducering av minskningen jämfört med föregående år
  • Rörelseresultatet före engångsposter åter positivt med 2,4 miljarder euro, vilket är 12,4 miljarder euro lägre än föregående år; främsta anledningen är efterfrågerelaterad nedgång i försäljningen
  • Resultatet före skatt uppgår till 2,3 (14,6) miljarder euro
  • Automotive Division: Ett positivt nettokassaflöde på 1,4 (8,6) miljarder euro återspeglade också normalisering av rörelsekapitalet under tredje kvartalet; nettolikviditeten stiger till 24,8 miljarder euro; framgångsrik placering av hybridobligationer stärker kapitalbasen; utdelning på 2,4 miljarder euro i oktober

Volkswagen-koncernens verksamhet påverkades kraftigt av Covid-19-pandemin under de första nio månaderna 2020, men återhämtade sig märkbart under tredje kvartalet. Detta innebär att minskningarna av leveranser, försäljningsintäkter och vinst vid slutet av september var betydligt mer moderat än vid halvårsskiftet.  

De motåtgärder som inletts över hela världen för att sänka kostnaderna, säkra likviditeten och minska de fonder som är bundna i rörelsekapital, hade lika stor inverkan som de fortsatta förbättringarna i situationen på viktiga försäljningsmarknader.

Kundleveranserna minskade med 18,7 procent under de första nio månaderna 2020 jämfört med föregående år till 6,5 (8,0) miljoner fordon. Som ett resultat minskade också försäljningsintäkterna med 16,7 procent till 155,5 (186,6) miljarder euro. Tack vare en återgång till ett klart positivt resultat under tredje kvartalet uppgick rörelseresultatet före engångsposter till 2,4 (14,8) miljarder euro i slutet av september. Den betydande minskningen jämfört med föregående år berodde främst på minskningen av försäljningsvolymen på grund av den kraftiga nedgången i kundefterfrågan, särskilt under andra kvartalet. Andra faktorer var negativa effekter av värdering till verkligt värde av derivat där säkringsredovisning inte tillämpas samt valutakurseffekter. De sätts mot vinsten från det icke- monetära bidraget från joint venture-bolaget med Ford kring autonom körning (AID).

Engångsposter relaterade till dieselfrågan belastade rörelseresultatet med -0,7 (-1,3) miljarder euro. Resultatet före skatt minskade till 2,3 (14,6) miljarder euro, vilket markerade en tydlig återgång till positivt territorium.

Automotive Division: Nettokassaflödet blir positivt igen, en betydande ökning av nettolikviditeten

De motåtgärder Volkswagen-koncernen initierade redan vid starten av Covid-19-pandemin för att minska kostnaderna, säkra likviditeten och minska de fonder som är bundna i rörelsekapital har fortsatt effekt. Systematisk lagerhantering bidrog avsevärt till att förbättra den ekonomiska utvecklingen. Nettokassaflödet i Automotive Division uppgick efter nio månader till 1,4 (8,6) miljarder euro, jämfört med -4,8 miljarder euro i slutet av juni. Denna positiva utveckling återspeglade också normaliseringen av rörelsekapitalet under tredje kvartalet. I synnerhet skedde en betydande ökning av skulderna nyligen på grund av den efterfrågerelaterade expansionen i produktionen.

Nettolikviditeten i Automotive Division steg också betydligt jämfört med slutet av juni (18,7 miljarder euro) och ökade till mycket solida 24,8 miljarder euro. Utdelningen på 2,4 miljarder euro, som beslutades av årsstämman den 30 september, ledde till ett kassautflöde i början av fjärde kvartalet.

Den framgångsrika emissionen av en hybridobligation stärkte kapitalbasen under första halvåret. Forsknings- och utvecklingskostnaderna minskade med 4,7 procent från januari till september jämfört med föregående år till 10,2 (10,7) miljarder euro. FoU-andelen steg dock till 8,1 (6,8) procent på grund av minskade försäljningsintäkter. Investeringarna inom Automotive Division minskade avsevärt med 21,6 procent till 6,4 (8,2) miljarder euro. Detta möjliggjorde en liten minskning av förhållandet mellan capex och försäljningsintäkter till 5,1 (5,2) procent, trots den pandemidrivna minskningen av försäljningsintäkterna. Under hela processen hölls investeringar i de stora framtida områdena elektrifiering och digitalisering, på en hög nivå.

Frank Witter, koncernens Finans och IT-chef, sade:

– Volkswagen-koncernens verksamhet fortsatte att påverkas kraftigt av Covid-19-pandemin under de första nio månaderna. Samtidigt visar den tydliga återhämtningstrenden under tredje kvartalet hur robust positionerat vårt företag är. Inte bara fick vi grepp om de akuta effekterna av pandemin och uppnådde en återgång till lönsamhet. I denna utmanande situation lyckades vi också göra betydande framsteg i genomförandet av vår strategi, till exempel genom att ytterligare utöka e-mobiliteten och stärka vår digitala kompetens, och dessutom behålla det ekonomiska utrymme som krävs för de betydande framtida investeringarna. Beroende på pandemins framtida utveckling är vi försiktigt optimistiska till att vi kommer att kunna fortsätta stabilisera vår verksamhet under de återstående månaderna av året och sätta Volkswagen-koncernen på en hållbar och stabil grund inför framtiden.

Marknadsåterhämtningen fortsätter – framgångsrikt tredje kvartal under Covid-19-förhållanden

På grund av Covid-19-pandemin minskade Volkswagen-koncernens leveranser med 18,7 procent jämfört med året innan till 6,5 (8,0) miljoner fordon under de första nio månaderna. På en totalmarknad som minskade snabbare kunde koncernen dock utöka sin globala marknadsandel för personbilar med 0,4 procentenheter jämfört med föregående år till 13,0 procent.

Marknadsåterhämtningen efter de kraftiga minskningarna, särskilt i början av andra kvartalet, fortsatte som förväntat under tredje kvartalet. En viktig drivkraft för denna utveckling var Kina, koncernens största enskilda marknad, där leveranserna juli-september ökade med 3 procent jämfört med föregående år. Globalt var antalet fordon som levererades till kunder under tredje kvartalet ungefär detsamma som under samma kvartal 2019 (-1,1 procent). I september översteg koncernens globala leveranser nivån för samma månad 2019 för första gången i år (+3,3 procent).

Marknadsåterhämtningen och effekten av de motåtgärder som inletts hade en positiv inverkan på Volkswagen-koncernens finansiella resultat under tredje kvartalet. Försäljningsintäkterna juli-september uppgick till 59,4 (61,4) miljarder euro, ned endast något (3,4 procent) jämfört med föregående år. Som förväntat var rörelseresultatet före engångsposter lägre än föregående år, men med 3,2 (4,8) miljarder euro har det klart återgått till ett positivt territorium.

Utsikter 2020

Volkswagen-koncernen räknar med att kundleveranserna kommer att vara betydligt lägre under 2020 jämfört med föregående år, på grund av effekterna av Covid-19-pandemin. Utmaningar kommer också att uppstå framför allt från ökande konkurrens, volatila råvaru- och valutamarknader samt strängare utsläppsrelaterade krav. Volkswagen-koncernens försäljningsintäkter förväntas sjunka betydligt under föregående års nivå till följd av Covid-19-pandemin. Sammantaget räknar Volkswagen-koncernen med att rörelseresultatet för 2020 före och inklusive engångsposter kommer att bli kraftigt lägre än föregående år; dock i ett positivt territorium.

Utgifterna för forskning och utveckling (FoU) samt kapitalkostnaderna kommer totalt sett att vara lägre än under 2019 i absoluta tal. På grund av en efterfrågestyrd minskning av försäljningsintäkterna förväntas FoU-andelen stiga över föregående års siffra, men förhållandet mellan kapitalkostnader och försäljningsintäkter förväntas ligga i nivå med föregående år. Med tanke på den lägre kundefterfrågan, ytterligare utbetalningar i förhållande till dieselfrågan samt kassautflöden från fusioner och förvärv, förväntas nettokassaflödet för 2020 vara positivt, men ändå betydligt lägre än föregående år.

Nettolikviditeten inom Automotive Division kommer troligen att ligga runt föregående års nivå. En positiv avkastning på investeringar (ROI) förväntas ligga under föregående års siffra på grund av resultatrelaterade faktorer, och under det definierade minimikravet på avkastning på investerat kapital på nio procent.

Varumärken och affärsområden

Volkswagen Personbilar sålde 1,9 (2,8) miljoner fordon under januari-september, vilket motsvarade en minskning med 31,1 procent jämfört med föregående år. Försäljningsintäkterna på 47,2 miljarder euro var 27,9 procent lägre än föregående år. Rörelseresultatet före engångsposter minskade till -1,0 (3,2) miljarder euro. Lägre fasta kostnader och bättre prispositionering kunde inte kompensera för påverkan av lägre volymer på grund av Covid-19-pandemin samt valutakurseffekter. Dieselfrågan gav upphov till engångsposter på -0,6 (-0,7) miljarder euro under rapportperioden.

Audi Den globala försäljningen minskade till 682 000 (900 000) fordon under de första nio månaderna 2020. Ytterligare 475 000 (430 000) fordon såldes genom det kinesiska joint venture-bolaget FAW-Volkswagen. Försäljningsintäkterna sjönk till 33,3 (41,3) miljarder euro. Minskade volymer, effekter av värderingen av derivat, negativa valutakurseffekter och större försäljningsincitament minskade rörelseresultatet (innevarande år före engångsposter) till 0,2 (3,2) miljarder euro. Lägre fasta kostnader och utvecklingskostnader samt avknoppningseffekten från avyttringen av Autonomous Intelligent Driving GmbH (AID) hade en positiv effekt. Dieselfrågan resulterade i engångsposter på -0,1 miljarder euro under rapportperioden. De finansiella nyckelindikatorerna för varumärket Audi inkluderar varumärkena Lamborghini och Ducati. Lamborghini sålde 5 696 (6 418) fordon och Ducati 34 160 (42 506) motorcyklar under de tre första kvartalen.

ŠKODA Försäljningen på 596 000 fordon var 25,9 procent lägre under perioden januari-september 2020 jämfört med föregående år. Försäljningsintäkterna uppgick till 12,0 (14,8) miljarder euro medan rörelseresultatet minskade till 469 (1 175) miljoner euro. Lägre volymer på grund av Covid-19, valutakurseffekter och utsläppsrelaterade kostnader kompenserades av fasta kostnader och utvecklingskostnader samt produktkostnadsoptimeringar.

SEAT sålde 319 000 fordon under rapportperioden, en minskning med 38,3 procent jämfört med föregående år. Försäljningsintäkterna uppgick till 6,0 miljarder euro, en minskning med 31,5 procent jämfört med föregående år. Rörelseresultatet minskade till -290 (248) miljoner euro, främst på grund av lägre volymer till följd av pandemin. Utsläppsrelaterade kostnader var också en negativ faktor.

Bentley Med 7 610 enheter (7 224) var försäljningen högre under de första nio månaderna 2020 än under 2019. Försäljningsintäkterna ökade till 1 397 (1 306) miljoner euro på grund av volymeffekter. Rörelseresultatet minskade till -52 (65) miljoner euro, främst på grund av högre avskrivningar, engångskostnader för omstruktureringsåtgärder på cirka 40 miljoner euro och valutakurseffekter.

Porsche Automotive sålde 181 000 fordon över hela världen under rapportperioden, en minskning med 11,6 procent jämfört med föregående år. Försäljningsintäkterna uppgick till 17,5 (18,7) miljarder euro. Rörelseresultatet minskade till 1,9 (3,2) miljarder euro (föregående år före engångsposter); emellertid uppnåddes en tvåsiffrig försäljningsmarginal på 10,8 procent. Minskningen i rörelseresultatet berodde på lägre fordonsförsäljning samt kostnadsökningar, särskilt för digitalisering och elektrifiering. Dessutom hade valutakursförändringar en negativ effekt.

Volkswagen kommersiella fordon Enhetsförsäljningen minskade till 250 000 (344 000) fordon under januari-september 2020. Försäljningsintäkterna uppgick till 6,7 miljarder euro, en minskning med 23,8 procent jämfört med föregående år. Rörelseresultatet minskade till -362 (497) miljoner euro till följd av lägre efterfrågan och koldioxidskatten som trädde i kraft i år. Dessutom hade högre uppstartskostnader och avskrivningar för nya produkter, högre fasta kostnader samt mindre gynnsamma valutakurser en negativ effekt, medan produktkostnadsoptimeringar och mixeffekter hade en positiv inverkan.

Scania Vehicles and Services sålde 49 000 (76 000) fordon under de första nio månaderna 2020. Försäljningsintäkterna uppgick till 8,1 (10,4) miljarder euro. Rörelseresultatet för Scania Vehicles and Services minskade till 419 (1 209) miljoner euro. Förbättringar i mixen och lägre fasta kostnader och utvecklingskostnader kunde inte kompensera för lägre volymer och negativa valutakurseffekter.

MAN kommersiella fordon sålde 80 000 enheter under rapportperioden, vilket var 23,4 procent färre än ett år tidigare. Försäljningsintäkterna minskade till 7,5 (9,2) miljarder euro. Rörelseresultatet uppgick till -461 (297) miljoner euro jämfört med föregående år, främst på grund av den lägre volymen nya fordon, en utmanande verksamhet för begagnade fordon samt kostnader i samband med införandet av den nya generationen lastbilar.

Power Engineering genererade försäljningsintäkter på 2,7 (2,9) miljarder euro under de tre första kvartalen 2020. Rörelseresultatet minskade till 66 (91) miljoner euro på grund av volymeffekter samt förändrade valutakurser. Kostnadsminskningar och mixeffekter hade en positiv inverkan.

Volkswagen Financial Services Antalet nya finansierings-, leasing-, service- och försäkringsavtal som undertecknades under januari-september 2020 minskade med 10,0 procent från året innan till 6,2 miljoner kontrakt. Det totala antalet kontrakt per den 30 september 2020 var 23,8 miljoner, en ökning från 23,7 miljoner i slutet av 2019. Rörelseresultatet minskade till 1,8 (2,2) miljarder euro under de första nio månaderna 2020 på grund av riskkostnader.

Pressmeddelandet på engelska finns på Volkswagen Newsroom

Detta är en översättning av Volkswagen-koncernens delårsrapport. Den engelska originalrapporten har tolkningsföreträde.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Dokument

Länkar

Om

Volkswagen Group Sverige AB
Volkswagen Group Sverige AB
Hantverksvägen 9
151 88 Södertälje

+46 8 553 865 00http://www.volkswagengroup.se

Volkswagen Group Sverige AB är Sveriges största bilimportör och marknadsför bilar av märkena Volkswagen, Audi, Skoda, SEAT och Porsche. Under 2019 sålde Volkswagen Group Sverige AB och dess märken totalt 98 400 personbilar och hade därmed en marknadsandel på 27,63 procent av den svenska personbilsmarknaden. Dessutom sålde vi 14 832 lätta transportbilar vilket är 27,6 procent av transportbilsmarknaden. Volkswagen Group Sverige AB är ett helägt dotterbolag till Europas största biltillverkare Volkswagen AG, som sålde 10,97 miljoner bilar på världsmarknaderna under 2019.

Följ Volkswagen Group Sverige AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Group Sverige AB

Volkswagen-koncernen vill förbättra arbetsförhållandena i koboltgruvorna i Kongo19.11.2020 17:09:03 CETPressmeddelande

Som föregångare inom e-mobilitet driver Volkswagen-koncernen ständigt på för att ta ett större ansvar i sina råvaruförsörjningskedjor för batteritillverkning. Förutom att gå med i "Cobalt for Development"-initiativet har företaget även ingått ett partnerskap med RCS Global – ett företag som är specialiserat på hållbara inköp. Pilotprojektet i det kongolesiska koboltbältet har två fokusområden: förbättring av förhållandena för hantverksbrytning av kobolt samt levnadsförhållandena för människorna i de omgivande samhällena.

Volkswagen-koncernen ökar investeringarna i framtida teknik till 73 miljarder euro13.11.2020 18:03:20 CETPressmeddelande

Volkswagen-koncernen pressar framåt med omvandlingen till ett digitalt mobilitetsföretag. Som beslutats i Planeringsrunda 69 kommer koncernen att satsa cirka 73 miljarder euro på elektrifiering, hybrid-drivlinor och digital teknik under de närmaste fem åren. Detta tillkännagavs efter fredagens styrelsemöte. Investeringar i capex och FoU för framtida teknik kommer att höjas till 50 procent från 40 procent av koncernens totala investeringar på cirka 150 miljarder euro.

Volkswagen AG fullföljer framgångsrikt Independent Compliance Monitorship enligt avtalet med amerikanska myndigheter16.9.2020 10:51:14 CESTPressmeddelande

Volkswagen AG har uppfyllt sitt åtagande enligt ett s.k. ”Plea Agreement” med US Department of Justice (DOJ) att utforma och genomföra ett efterlevnadsprogram som ska förhindra och upptäcka överträdelser av bedrägeribekämpnings- och miljölagar. Certifieringen omfattar Volkswagen AG och dess dotterbolag. Volkswagen har uppdaterat och stärkt sina strukturer, processer och system i många av företagets verksamhetsområden. Övervakningsprogrammet (the Monitorship), inleddes 2017 och har nu avslutas.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum