Volkswagen-koncernen förlänger garantiperioden med tre månader

Som ett resultat av coronapandemin förlänger nu Volkswagen-koncernen garantiperioden för nya bilar med tre månader. Förlängningen gäller en nybilsgaranti eller en utökad nybilsgaranti som har gått ut eller löper ut mellan 1 mars 2020 och 31 maj 2020.

Så fungerar garantiförlängningen.

På grund av pandemin har en stor del av Volkswagen-koncernens auktoriserade verkstäder över hela världen varit stängda. För många kunder har det därför inte varit möjligt att göra sina garantianspråk i god tid.

För att hjälpa kunderna i denna exeptionella sitution förlänger märkena Volkswagen Personbilar, Audi, Skoda, SEAT, Porsche och Volkswagen Transportbilar nu garantitiden med tre månader.

Förlängningen är giltig över hela världen för alla bilar som har producerats i Europa eller för den europeiska marknaden med en tvåårig nybilsgaranti eller en utökad nybilsgaranti som har gått ut eller löper ut mellan 1 mars 2020 och 31 maj 2020. Kilometergränsen för den förlängda nybilsgarantin kommer inte att utökas.

I Sverige har återförsäljare och verkstäder hållits öppna och åtgärder har vidtagits för att minska smittrisken och behov av fysisk kontakt på anläggningarna.

Så fungerar garantiförlängningen.

Volkswagen Group Sverige AB är Sveriges största bilimportör och marknadsför bilar av märkena Volkswagen, Audi, Skoda, SEAT och Porsche. Under 2019 sålde Volkswagen Group Sverige AB och dess märken totalt 98 400 personbilar och hade därmed en marknadsandel på 27,63 procent av den svenska personbilsmarknaden. Dessutom sålde vi 14 832 lätta transportbilar vilket är 27,6 procent av transportbilsmarknaden. Volkswagen Group Sverige AB är ett helägt dotterbolag till Europas största biltillverkare Volkswagen AG, som sålde 10,97 miljoner bilar på världsmarknaderna under 2019.

Astypalea: Kick-off för omställningen till en smart hållbar ö3.6.2021 09:54:03 CEST | Pressmeddelande

Astypalea är på väg att bli en smart och hållbar ö. De första elbilarna, inklusive den första helelektriska polisbilen i Grekland, togs i bruk den 2 juni i närvaro av premiärminister Kyriakos Mitsotakis, Volkswagen-koncernens VD Herbert Diess och Greklands vice utrikesminister Kostas Fragogiannis. De första offentliga och privata laddningspunkterna invigdes också. Evenemanget markerade starten av omställningen till full elektrifiering på Astypalea. Under de närmaste åren ska ön byta till smart hållbar mobilitet och helt modernisera sitt energisystem. Volkswagen och den grekiska regeringen undertecknade ett samförståndsavtal om detta i november förra året.

Starkt första kvartal för Volkswagen-koncernen6.5.2021 20:31:41 CEST | Pressmeddelande

Den positiva affärsutvecklingen i Volkswagen-koncernen under andra halvåret 2020 fortsatte under första kvartalet i år. Detta resulterade i stark ekonomisk utveckling med betydande förbättringar jämfört med den svagare jämförelseperioden föregående år, som påverkades av pandemin. Framgångsrik hantering av COVID-19-pandemin och bristen på halvledare, tillsammans med återhämtning på marknaderna, var nyckeln till denna positiva utveckling.

#Project1Hour: Volkswagen-koncernen med 660 000 medarbetare i den största klimatkampanjen i företagets historia21.4.2021 14:30:03 CEST | Pressmeddelande

På Earth Day 2021 kommer alla medarbetare i Volkswagen-koncernen att under arbetstid i en timme diskutera sitt bidrag till minskad klimatpåverkan. "Jag ser fram emot att få många förslag från våra medarbetare runt om i världen för att ytterligare påskynda våra aktiviteter för minskad klimatpåverkan", säger koncernens VD, Herbert Diess.

Europeisk VD-allians för en ambitiös klimatstrategi22.3.2021 11:43:27 CET | Pressmeddelande

10 europeiska företagsledare investerar 100 miljarder euro för att minska koldioxidutsläppen från sina företag och produkter, som en del av företagsstrategin, och efterlyser långtgående klimatskyddsåtgärder. "CEO Alliance for Europe's Recovery, Reform and Resilience" bildades 2020 som ett sektorövergripande klimatskyddsprojekt, för att samarbeta kring praktiska lösningar. Alliansen strävar efter en kontinuerlig konstruktiv dialog med EU-kommissionen.