Volkswagen-koncernen ingår nytt samarbete för elbilsoffensiv i Kina

- Volkswagen-koncernen och den kinesiska fordonstillverkaren JAC tecknar samarbetsavtal - Det nya 50:50 joint venture-avtalet avser produktion av elbilar för den kinesiska marknaden - Målet är att leverera 400 000 elbilar år 2020 och 1,5 miljoner elbilar år 2025.

Volkswagen-koncernen utökar sin framgångsrika satsning på den kinesiska marknaden. I närvaro av Tysklands förbundskansler Angela Merkel och Kinas premiärminister Li Keqiang har Volkswagen-koncernen ingått ett joint venture med den kinesiska fordonstillverkaren Anhui Jianghuai Automobile (JAC). Var och en av parterna ska inneha en andel på 50 procent i det nya bolaget som kommer att utveckla, producera och marknadsföra elbilar och mobilitetstjänster.

– Det nya samarbetet är ytterligare en milstolpe i vår offensiva elbilsatsning i Kina. I över 30 år har vi spelat en nyckelroll för att forma mobiliteten tillsammans med våra partners i Kina. Nu vill vi vara delaktiga i framtidens mobilitet med helt uppkopplade elektriska fordon som uppfyller våra kunders behov, säger Matthias Müller, VD för Volkswagen-koncernen.

Det nya avtalet, som inledningsvis gäller för en period av 25 år, omfattar gemensam utveckling och lansering av elbilar på den kinesiska marknaden. Avtalet omfattar även uppförande av ytterligare en fabrik samt ett forsknings- och utvecklingscenter. Även utveckling och tillverkning av komponenter för nya elfordon, utveckling av uppkopplingsmöjligheter samt fordonsdatatjänster ingår i avtalet. Dessutom ska joint venture-bolaget etablera nya plattformar för begagnade fordon och vara delaktigt i övrig relaterad affärsverksamhet.

Avtalet ligger helt i linje med Volkswagen-koncernens ambitiösa mål för sitt framtidsprogram ”TOGETHER – Strategy 2025” i Kina, och stärker bolagets globala arbete med hållbar mobilitet. I Kina ska koncernens elbilsoffensiv snabbt genomföras tillsammans med de tre kinesiska samarbetspartnerna – FAW, SAIC och JAC. Målet är att leverera 400 000 elbilar till den kinesiska marknaden år 2020 och 1,5 miljoner elbilar år 2025. Enligt plan ska det nya joint venture-bolaget med JAC producera den första gemensamt utvecklade elbilen redan år 2018.

Volkswagen Group Sverige AB är Sveriges största bilimportör och marknadsför bilar av märkena Volkswagen, Audi, Skoda, SEAT och Porsche. Under 2016 sålde Volkswagen Group Sverige AB och dess märken totalt 103 726 personbilar och hade därmed en marknadsandel på 27,9 procent av den svenska personbilsmarknaden. Dessutom sålde man 15 205 lätta transportbilar vilket är 29,4 procent av transportbilsmarknaden. Volkswagen Group Sverige AB är ett helägt dotterbolag till Europas största biltillverkare Volkswagen AG, som sålde 10,3 miljoner bilar på världsmarknaderna under 2016.

Volkswagen-koncernen: Sex solida månader banar väg för framtiden28.7.2017 13:07Pressmeddelande

Koncernens rörelseresultat steg till 8,9 miljarder euro under första halvåret 2017. Fortsatt sund nettolikviditet i bildivisionen trots höga utflöden till följd av konsekvenserna av dieselkrisen. Koncernens försäljningsintäkter växte kraftigt till 116 miljarder euro under perioden fram till slutet av juni. Finansdirektör Frank Witter: "Vår finansiella utveckling är tillräcklig för att hantera omvandlingen inom bilindustrin och framtidens frågor."