Volkswagen-koncernen introducerar partikelfilter för bensinmotorer

• Kan sänka utsläppen av sotpartiklar från direktinsprutade bensinmotorer med upp till 90 procent
  • Planeras att introduceras i koncernens modeller 2017

Volkswagen-koncernen fortsätter sitt idoga arbete med att göra konventionella drivsystem miljökompatibla.Koncernen har nu beslutat att i stor skala använda partikelfilter för bensinmotorer: ”GPF” som står för  Gasoline Particulate Filters. Från och med år 2017 kommer samtliga direktinsprutade TSI- och TFSI-motorer som koncernen tillverkar att successivt förses med detta partikelfilter för bensinmotorer. Utsläppen av sotpartiklar kommer på detta sätt att minskas med upp till 90 procent.

Fram till år 2022, kan upp till 7 miljoner bilar från Volkswagen-koncernen komma att utrustas med denna teknik per år. Det hela drar igång i juni nästa år och först ut är TSI-motorn på 1,4 liter i nya Volkswagen Tiguan och 2,0 TFSI i Audi A5. Implementeringen av den nya tekniken fortsätter sedan stegvis i fler modeller och motorgenerationer.

Partikelfilter för dieselmotorer är redan vanligt förekommande och väl beprövade. GPF-filtret kommer sänka utsläppen av partiklar från direktinsprutade bensinmotorer med upp till 90 procent.
− Efter att ha ökat effektiviteten och sänkt CO2-utsläppen åstadkommer vi nu en konsekvent sänkning av utsläppen från våra moderna bensinmotorer genom att som standard utrusta dem med partikelfilter, förklarar Ulrich Eichhorn, chef för koncernens forsknings- och utvecklingsavdelning.

Trots satsningarna på avancerade avgasreningssystem för nya modeller, är Volkswagen fast beslutna att även sänka utsläppen från sina dieseldrivna bilar ytterligare.
− I framtiden kommer samtliga modeller att förses med den senaste och mest effektiva SCR-katalysatortekniken, fortsätter Eichhorn.

Vid jämförande mätningar har oberoende provningsanstalter funnit att både de moderna EU6-dieselmotorerna och -bensinmotorerna från Volkswagen-koncernen är de renaste på marknaden. I sitt ”EQUA Air Quality Index” granskade till exempel London-baserade Emission Analytics världens 440 mest populära modeller och rankade Volkswagen-koncernen som den som presterade allra bäst, med marginal.

Företaget rankades 1:a i tre kategorier: EU 6-bensinmotor, EU 5-bensinmotor och EU 6-hybridbilar. De 6 bästa EU 6-dieselbilarna kom från Volkswagen, Audi och Skoda; bland de EU 5-dieslar som testades, kom totalt 5 modeller av de 10 bästa, däribland 1:an och 2:an (från Audi och Skoda) också de från Volkswagen-koncernen. För mer information om EQUA Index, besök: http://equa.emissionsanalytics.com/

Nya Tiguan Volkswagen Tiguan blir en av de första modellerna med det nya partikelfiltret för bensinmotorer.

Müller: "Futures of Mobility” – ett nytt sätt att se på mobilitet i städerna6.3.2018 11:27Pressmeddelande

/200 "framtida ledare" från hela koncernen visualiserar mobilitet i städerna, år 2030+ /Samarbete med Kuka: "CarLa" är den första mobila laddroboten för elektriska bilar /Partnerskap med städer är en viktig inkubator för individuella mobilitetslösningar /Transferbussen MOIA lanseras i Hamburg i slutet av året /Införandet av e-mobilitet går stadigt snabbare /Müller: "Vi tar Roadmap E ut på vägarna – snabbt och resolut."

Systematiskt genomförande av strategin lönar sig – rekordvinst för Volkswagen-koncernen 20171.3.2018 09:38Pressmeddelande

/Försäljningsintäkterna för koncernen under 2017 ökade betydligt jämfört med föregående år, till 230,7 miljarder euro /Nytt rekord för kundleveranser med 10,7 miljoner fordon /Rörelseresultatet före engångsposter ökade 2,4 miljarder euro till 17,0 miljarder euro /Förslag till utdelning: nästan en fördubbling till 3,90 euro per stamaktie och 3,96 euro per preferensaktie /Nettolikviditeten i Automotive Division på 22,4 miljarder euro ligger kvar på en robust nivå /VD Matthias Müller: "Vår framtidsplan TOGETHER – STRATEGY 2025 träder i kraft och blir allt mer konkret."