Volkswagen-koncernen investerar i plattform för laddning av elbilar

Hubject är Europas ledande eRoaming-plattform för laddning av elbilar. Nu går Volkswagen-koncernen in som delägare.

• De stiftande aktieägarna BMW, Bosch, Daimler, EnBW, innogy och Siemens välkomnar att Volkswagen-koncernen blir delägare
  • Genom att bli den sjunde aktieägaren i Hubject GmbH tar Volkswagen-koncernen ytterligare ett steg i övergången till e-mobility
  • Hubject ger e-mobilitykunder tillgång till närmare 40 000 laddningsstationer på tre kontinenter

Ett av kraven för att öka acceptansen av e-mobilitet – bortsett från ett attraktivt utbud av modeller – är en väl utvecklad laddningsinfrastruktur med ett smidigt internationellt betalningssystem. eRoaming-plattformen Hubject, som grundades 2012 av BMW, Bosch, Daimler, EnBW, Innogy och Siemens, ger elbilsförare just detta: en enkel tillgång till laddstationer och betalningslösningar. Nästan 40 000 laddningsstationer på tre kontinenter finns redan tillgänglig på denna plattform.

Nu går Volkswagen-koncernen in som delägare i Hubject GmbH. Den strategiska investeringen i det Berlin-baserade företaget kommer att snabba upp den digitala sammankopplingen av laddningsstationer för elfordon som inleds i början av 2017.

Genom att investera i Hubject understryker Volkswagen-koncernen sitt åtagande att göra e-mobilitet tillgänglig för en stor marknad och att systematiskt bygga ut infrastrukturen.
– Vi har satt siktet på att bli en världsledande leverantör inom området hållbar mobilitet. Vår satsning på Hubject är helt i linje med vår digitala omvandling och övergången till e-mobility, säger Thomas Sedran, chef för Group Strategy på Volkswagen AG.

En del av koncernens strategi ”TOGETHER – Strategy 2025” är att lansera 30 nya eldrivna fordon till år 2025.

Hubject Hubject är Europas ledande eRoaming-plattform för laddning av elbilar. Nu går Volkswagen-koncernen in som delägare.