Volkswagen-koncernen levererade 10,3 miljoner fordon under 2016

• 933 300 fordon levererades i december (+11,8 procent)
  • Matthias Müller, Volkswagen-koncernens VD: ”Det faktum att vi överlämnade mer än 10 miljoner fordon till kunder förra året stärker koncernen och våra varumärken inför framtiden.”

Volkswagen-koncernen levererade 10,3 miljoner fordon till kunder världen över förra året, en ökning med 3,8 procent jämfört med förra året. Leveranserna i december uppgick till 933 300 fordon, en ökning med 11,8 procent.

− 2016 var ett mycket utmanande år för oss. Vi gjorde framsteg med att lösa och övervinna dieselkrisen samtidigt som vi inledde en fundamental förändringsprocess med vår "Together – Strategy 2025" för att göra Volkswagen-koncernen redo för framtidens mobilitet. Vi lyckades trots detta ändå stabilisera verksamheten under svåra förhållanden: Det faktum att vi överlämnade mer än 10 miljoner fordon till kunder förra året stärker koncernen och våra varumärken inför framtiden”, säger Matthias Müller, Volkswagen-koncernens VD.

Volkswagen-koncernens märken levererade totalt 4,2 miljoner fordon i Europa under 2016 (+4,0 procent), av dessa levererades 340 600 nya fordon (+9,2 procent) till kunder i december. Koncernens leveranser i Västeuropa i december ökade med 9,2 procent till 282 100 fordon. Koncernen redovisade stark tillväxt i Storbritannien, Italien och Frankrike i december. 92 900 fordon överlämnades till kunder i Tyskland i december – en ökning med 2,6 procent.

Även i Sverige var tillväxten stark. Volkswagen Group Sverige (VGS) registrerade 10 491 personbilar och 1 528 lätta lastbilar i december, en ökning med 30,2 procent respektive 87,5 procent jämfört med samma månad förra året. Under hela 2016 registrerade VGS 103 726 personbilar och 15 205 lätta lastbilar, vilket innebär en ökning med 11,5 procent respektive 21,1 procent. Volkswagen Golf blev Sveriges mest sålda bil under 2016.

Leveranserna i Central- och Östeuropa ökade under december med 8,8 procent till 58 500 fordon.

Volkswagen-koncernen levererade 939 100 nya fordon (+0,8 procent) till kunder i regionen Nordamerika under 2016. 94 000 fordon levererades i regionen i december, en ökning med 10,3 procent. Leveranserna i USA (+16,1 procent) hade en avgörande betydelse för denna positiva trend. Koncernen levererade 36 500 fordon i Sydamerika under december – en ökning med 5,0 procent jämfört med föregående år.

4,3 miljoner nya fordon (+9,7 procent) levererades i Asien-Stillahavsområdet under 2016, av vilka 4,0 miljoner (+12,2 procent) överlämnades till kunder i Kina. Koncernens leveranser till den kinesiska marknaden ökade med 18,6 procent i december, med 390 600 fordon överlämnade till kunder.

− Under 2017 kommer vi att intensifiera våra ansträngningar inom de dominerande framtida teknikområdena, i e-mobilitet, självkörande fordon, digitaliseringen av våra produkter och vårt företag. Men det betyder inte att vi kommer att försumma vår nuvarande kärnverksamhet. Koncernens varumärken kommer att lansera närmare 60 nya modeller på vägarna, för våra kunder under det kommande året, säger Matthia Müller.

Förutom helt nya koncept inkluderar nyheterna många av märkenas kärnmodeller som nya Volkswagen Polo och Touareg, Skoda Yeti, SEAT Ibiza, Porsche Cayenne, Audi A8 och Bentley Continental GT. Vi fortsätter också vår e-mobilitetsoffensiv och kommer att lansera över 10 nya elbilsmodeller under 2017/18, avslutar Matthias Müller.

Volkswagen Group Sverige AB är Sveriges största bilimportör och marknadsför bilar av märkena Volkswagen, Audi, Skoda, SEAT och Porsche. Under 2016 sålde Volkswagen Group Sverige AB och dess märken totalt 103 726 personbilar och hade därmed en marknadsandel på 27,9 procent av den svenska personbilsmarknaden. Dessutom sålde man 15 205 lätta transportbilar vilket är 29,4 procent av transportbilsmarknaden. Volkswagen Group Sverige AB är ett helägt dotterbolag till Europas största biltillverkare Volkswagen AG, som sålde 10,3 miljoner bilar på världsmarknaderna under 2016.

VW Golf  Volkswagen Golf är Sveriges mest sålda bil 2016.
VW Golf Volkswagen Golf är Sveriges mest sålda bil 2016.
Översikt leveranser 2016

Volkswagen-koncernen: Sex solida månader banar väg för framtiden28.7.2017 13:07Pressmeddelande

Koncernens rörelseresultat steg till 8,9 miljarder euro under första halvåret 2017. Fortsatt sund nettolikviditet i bildivisionen trots höga utflöden till följd av konsekvenserna av dieselkrisen. Koncernens försäljningsintäkter växte kraftigt till 116 miljarder euro under perioden fram till slutet av juni. Finansdirektör Frank Witter: "Vår finansiella utveckling är tillräcklig för att hantera omvandlingen inom bilindustrin och framtidens frågor."