Volkswagen-koncernen ökar satsningen på fordonsgas

Wolfsburg, 21 februari 2018 – Nya partnerskap, ny fordonsmodell, ökade registreringssiffror: Volkswagen-koncernen och dess industripartners inom gasförsörjning, infrastruktur och tankställen fortsätter sin framgångsrika varumärkes- och informationskampanj under 2018. Sedan den märkesövergripande kampanjen inleddes våren 2017 har samarbetet stärkt statusen för fordonsgas för personbilar i Tyskland. Aktuella registreringssiffror från den tyska federala motortransportmyndigheten bekräftar att fordonsgasmotorer för närvarande är de drivlinor som uppvisar den mest robusta tillväxten.

Månadssiffrorna för nya registreringar av gasfordon har ökat i Tyskland sedan juli 2017. SEAT Arona är den senaste gasbilen som presenterats 2018 och utökar personbilsflottan anpassad för gasdrift till totalt 18 modeller, över alla varumärken i Volkswagen-koncernen. Modellerna omfattar klassen småbilar till premiumsegmentet. Dotterbolaget Volkswagen Truck & Bus med varumärkena MAN och Scania har också gasfordon. Detta gör Volkswagen-koncernen till den största leverantören av fordonsgasmodeller.

Kampanjen har fått ytterligare tillskott och förlängts i och med att biometanproducenten VERBIO, underleverantören MAHLE, nätoperatören EWE NETZ och tillverkaren av lättviktslegeringar Hexagon xperion har anslutit sig till industrikonsortiet CNG Mobility. Utvecklingen har också förstärkts av marknadsföringskampanjen för Audis g-tron-modeller.

– Kampanjsamarbetet är en imponerande framgångshistoria och vi har alla goda skäl att se framåt med tillförsikt, säger Jens Andersen, chef för teknikstrategi och mobilitet med fordonsgas i Volkswagen-koncernen.

Utökningen av mobilitet med fordonsgas är en viktig byggsten för Volkswagen-koncernen, som en anpassning till framtidsprogrammet TOGETHER – STRATEGY 2025, och den nya portföljen drivlinor. Idag bidrar gasbilsmodellerna redan effektivt till minskade utsläpp i vägtrafik med CO2-, kväveoxid- och partikelvärden som ligger betydligt under bensin- och dieselmotorernas.

Industrikonsortiet CNG Mobility och Volkswagen-koncernen strävar efter en tiofaldig ökning av antalet registrerade gasfordon i Tyskland till cirka en miljon år 2025. Parallellt med detta beräknas antalet gastankstationer i Tyskland öka från nuvarande cirka 860 till 2 000 stationer.

– Mot bakgrund av debatten om energiövergång och den gradvisa övergången till hållbar mobilitet kan fordonsgas utgöra ett mycket attraktivt bidrag. Där e-mobilitet möter begränsningar kan vi erbjuda ett kostnadseffektivt och direkt tillgängligt alternativ för att minska utsläppen i vägtrafik, säger Jens Andersen.

Nya gasbilsmodeller i andra segment liknande SEAT:s SUV Arona kommer att följa och fortsätta förbättra gasalternativet. De senaste registreringssiffrorna från den tyska federala motortransportmyndigheten visar redan på ett stort intresse för gasbilsmodellerna. Sedan juli 2017 har registreringssiffrorna ökat stadigt. I januari 2018 låg siffrorna 370,7 procent över motsvarande siffor föregående år. Fler gasbilsmodeller än någonsin tidigare registrerades på en månad. Detta innebär att gasmotorn för närvarande är den snabbast växande drivlinan.

Även i Sverige är marknaden för fordonsgas viktig för Volkswagen-koncernen. På den svenska marknaden består fordonsgasen till stor del av helt förnybar biogas vilket ger ännu mer positiva effekter på utsläppen av CO2. Antalet tankstationer i Sverige uppgår till drygt 170 för lätta fordon.

Den senaste produktportföljen med gasbilar från Volkswagen-koncernen och mer information finns på http://www.discover-cng.com

Volkswagen Group Sverige AB är Sveriges största bilimportör och marknadsför bilar av märkena Volkswagen, Audi, Skoda, SEAT och Porsche. Under 2017 sålde Volkswagen Group Sverige AB och dess märken totalt 103 196 personbilar och hade därmed en marknadsandel på 27,2 procent av den svenska personbilsmarknaden. Dessutom sålde man 16 709 lätta transportbilar vilket är 30,2 procent av transportbilsmarknaden. Volkswagen Group Sverige AB är ett helägt dotterbolag till Europas största biltillverkare Volkswagen AG, som sålde 10,74 miljoner bilar på världsmarknaderna under 2017.