Volkswagen-koncernen planerar 36 000 laddpunkter för elbilar i Europa

Volkswagen-koncernen satsar på ett snabbt genombrott för e-mobilitet och fördubblar insatserna på laddinfrastruktur. I hela Europa kommer koncernen att installera totalt 36 000 laddpunkter till år 2025, inklusive 11 000 från märket Volkswagen.
Nya Volkswagen ID.3 på snabbladdning via laddstation från IONITY.

De 11 000 laddpunkterna kommer att installeras på Volkswagen-anläggningar och hos omkring 3 000 av Volkswagens återförsäljare i alla större städer.

Med koncernbolaget Elli (Electric Life) – för laddinfrastruktur – och laddtjänsten "We Charge", går Volkswagen också in i lönsamma affärsområden för laddning. Sammantaget investerar koncernen cirka 250 miljoner euro i sina europeiska anläggningar. Samtidigt uppmanar Volkswagen till skyndsamma insatser för fler laddstationer i Tyskland.

– Laddinfrastruktur blir alltmer avgörande för att e-mobilitet ska få ett snabbt genombrott i Tyskland. Att ladda en elbil måste bli lika enkelt och normalt som att ladda en smart telefon. Det är därför vi behöver betydligt fler offentliga laddstationer och enkla regler för installation av privata laddboxar. Volkswagen vill skicka ut en signal och vara involverad i utvecklingen av laddinfrastrukturen på alla nivåer, säger Thomas Ulbrich, medlem i Volkswagens ledningsgrupp med ansvar för e-mobility.

Utveckling av infrastruktur för alla användningsområden

Uppskattningar från Volkswagen indikerar att 70 procent av all laddning i framtiden kommer att ske hemma eller på arbetsplatsen. Koncernföretaget Elli kommer att erbjuda kompletta laddningslösningar för företag och konsumenter för att uppfylla dessa behov från och med år 2020 – från ekonomiskt överkomliga laddboxar, inklusive installation, till grön elförsörjning. På Volkswagens fabriker i hela Tyskland kommer cirka 4 000 laddpunkter att installeras för de anställda, varav många blir tillgängliga för allmänheten.

Offentliga laddstationer kommer att användas för ungefär en fjärdedel av all laddning. Med Volkswagens tjänst "We Charge" kommer kunderna i framtiden att ha tillgång till mer än 100 000 laddpunkter över hela Europa – på medellång sikt ska siffran stiga till 150 000. Partnerskap med detaljhandelskedjor planeras, så att kunderna enkelt kan ladda sina bilar medan de handlar. Matkedjan Tesco i Storbritannien är först ut och fler kommer att följa.

Volkswagen har också lagt grunden för laddning utefter långa motorvägssträckor. ID.-familjens modeller erbjuder längre räckvidd och är utformade för snabbladdning. ID.3 kan laddas vid en snabbladdstation med en effekt på 100-125 kilowatt beroende på vald version. Tillsammans med branschpartners kommer Volkswagen också att installera 400 snabbladdstationer med upp till 2 400 laddpunkter längs stora vägar och motorvägar i hela Europa fram till år 2020 under IONITY-paraplyet.

Dessutom inför Volkswagen snabbladdning i storstadsområdena. De första 28 snabbladdningsstationerna som inte finns utefter motorvägsnätet ska installeras i Wolfsburg i slutet av juni. De är en del av Volkswagen AG:s gåva till staden Wolfsburg som firar 80 år.

Politikerna uppmanas till starkare engagemang

Utbyggnaden av laddningsinfrastrukturen måste emellertid öka kraftigt under de kommande månaderna. Bara i Tyskland kräver koalitionsavtalet mer än 100 000 ytterligare offentliga laddpunkter till är 2020. Endast en bråkdel av dessa har installerats. Volkswagen är övertygad om att ett starkare engagemang från politikerna krävs. Grunden för en snabb expansion av infrastrukturen måste genomföras skyndsamt, till exempel genom ändringar av hyres- och bygglagen eller utvidgning av subventioner för laddinfrastruktur på offentliga och privata parkeringsplatser.

− Det finns potential för att e-mobilitet att bli en verklig framgångshistoria i Tyskland. Om industrin och politikerna gör en samordnad satsning kan vi snabbt övervinna utmaningarna för laddinfrastrukturen. På samma sätt kan vi bara lyckas med den tekniskt drivna strukturella omvandlingen i vår bransch om vi arbetar tillsammans. Tyskland behöver en e-mobilitetsplan, säger Thomas Ulbrich.

Nya Volkswagen ID.3 på snabbladdning via laddstation från IONITY.
Volkswagen uppskattar att 70 procent av all laddning kommer att ske hemma eller på arbetsplatsen.
– Laddinfrastruktur blir alltmer avgörande för att e-mobilitet ska få ett snabbt genombrott, menar Thomas Ulbrich.