Volkswagen-koncernen samarbetar med Microsoft för att påskynda utvecklingen av automatiserad körning

Volkswagen-koncernen stärker sina möjligheter i utvecklingen av automatiserade körfunktioner (AD). Koncernens mjukvaruföretag Car.Software Organization ska samarbeta med Microsoft för att bygga en molnbaserad Automated Driving Platform (ADP) på Microsoft Azure och använda dess beräknings- och datafunktioner för att leverera automatiserade körupplevelser ännu snabbare.

VW-koncernen och Microsoft i samarbete kring automatiserad körning.
  • Volkswagen-koncernens Car.Software Organization och Microsoft kommer att bygga en automatiserad körplattform för utveckling av automatiserade körfunktioner
  • Med Volkswagen Automotive Cloud kan de automatiska körfunktionerna testas, distribueras och drivas

Med ADP på Azure kan Car.Software Organizationen öka effektiviteten i utvecklingen av avancerade förarassistanssystem (ADAS) och AD-funktioner för personbilar inom koncernens alla märken. Volkswagen och Microsoft har sedan 2018 varit strategiska partners på Volkswagen Automotive Cloud, som omfattar alla Volkswagens framtida digitala tjänster och mobilitetserbjudanden.

– När vi omvandlar Volkswagen-koncernen till en leverantör av digital mobilitet, behöver vi kontinuerligt öka effektiviteten i vår mjukvaruutveckling. Vi bygger den automatiserade körplattformen med Microsoft för att förenkla våra utvecklares arbete genom en skalbar och databaserad teknisk miljö. Genom att kombinera vår omfattande expertis inom utveckling av uppkopplade körlösningar med Microsofts kunskap om moln- och mjukvaruteknik kan vi påskynda leveransen av säkra och användarvänliga mobilitetstjänster, säger Dirk Hilgenberg, VD på Car.Software Organization.

– Detta är nästa steg i utvecklingen av vårt arbete med Volkswagen-koncernen för att stärka deras omvandling till mjukvarudriven mobilitetsleverantör, säger Scott Guthrie, vice VD för Cloud + AI på Microsoft. Microsoft Azure och dess data- och AI-funktioner gör det möjligt för Volkswagen att snabbare leverera säkra och pålitliga automatiserade körlösningar till sina kunder.

Snabbare AD- och ADAS-lösningar med en utvecklingsplattform
ADAS (Advanced Driver Assistent Systems) och automatiserade bilar kan förbättra passagerarsäkerheten, minska trängseln och bidra till användarvänlig mobilitet. Att bygga dessa lösningar kräver storskaliga datafunktioner. Petabyte-data från väg- och väderförhållanden, hinderdetektering och förarbeteenden måste hanteras varje dag för träning, simulering och validering av AD-funktioner. Maskininlärningsalgoritmer som lär sig av miljarder verkliga och simulerade körda mil är avgörande för uppkopplad körning.

Car.Software Organization kommer att ta sig an dessa utmaningar tillsammans med Microsoft genom att förenkla utvecklarupplevelsen och utnyttja "lärdomar från körda mil" genom en databas som innehåller verklig trafikinformation från koncernens fordon samt simuleringsdata. Microsoft Azure data- och maskininlärningstjänster samt Microsofts kunskap inom agil mjukvaruutveckling möjliggör en utvecklingsmiljö för Car.Software Organizations utvecklare globalt. ADP kan minska utvecklingscyklerna från månader till veckor och effektivt hantera den enorma mängden data. Företagen kommer att börja arbeta med ADP omedelbart och kontinuerligt utöka utvecklingsplattformens funktioner.

Båda företagen avser att göra det möjligt för teknikpartners att bygga verktyg och tjänster som integreras med plattformen för att förbättra skapandet av AD- och ADAS-lösningar.

Volkswagen-koncernen ökar den egna utvecklingen av programvara i bilen
Volkswagen-koncernen driver digitaliseringen av bilen snabbt framåt. Till 2025 kommer koncernen att investera cirka 27 miljarder euro i digitalisering och öka andelen egenutveckling av mjukvara i bilen till 60 procent från dagens 10 procent. Car.Software Organization bildades förra året och spelar en nyckelroll i omvandlingen av Volkswagen-koncernen till en mjukvarudriven mobilitetsleverantör. Organisationen samlar och utvidgar kontinuerligt koncernens mjukvarukompetens, inklusive utvecklingen av högpresterande körfunktioner för personbilar för integrering i koncernens framtida bilmodeller.

Implementera och driva ADAS- och AD-lösningar med Volkswagen Automotive Cloud
Sedan 2018 har Volkswagen och Microsoft samarbetat kring Volkswagen Automotive Cloud (VW.AC), med fokus på att integrera alla digitala tjänster och mobilitetserbjudanden i koncernens varumärken och modeller i framtiden. VW.ACs ingenjörsteam i Seattle har möjliggjort utbyte av data mellan fordonen och molnet via Azure Edge-tjänster. Molnanslutningen gör det också möjligt för Volkswagen att leverera fordonsuppdateringar och nya funktioner oberoende av fordonets hårdvara för att kontinuerligt förbättra kundupplevelsen.

De första VW.AC-anslutna testfordonen förväntas komma ut på vägarna under 2021. Produktionsutrullning är planerad till 2022. Car.Software Organization kommer att integrera ADP och VW.AC när företaget går vidare mot att ytterligare integrera sina programvarulösningar, verktyg och metoder för att stärka sina ingenjörsteam, kunder och partners globalt. Med VW.AC kan AD- och ADAS-funktionerna som utvecklats på ADP testas, distribueras och drivas över hela koncernens fordonspark.

Volkswagen Newsroom finns en filmad intervju med Dirk Hilgenberg, VD på Car.Software Organization.

VW-koncernen och Microsoft i samarbete kring automatiserad körning.

Volkswagen Group Sverige AB (VGS) är Sveriges största bilimportör och marknadsför bilar av märkena Volkswagen, Audi, Skoda, SEAT och Porsche. Under 2020 sålde Volkswagen Group Sverige AB och dess märken totalt 85 844 personbilar och hade därmed en marknadsandel på 29,4 procent av den svenska personbilsmarknaden. Dessutom sålde VGS 10 133 lätta transportbilar vilket är 32,7 procent av transportbilsmarknaden. Volkswagen Group Sverige AB är ett helägt dotterbolag till Europas största biltillverkare Volkswagen AG, som sålde 9,3 miljoner bilar på världsmarknaderna under 2020.

Astypalea: Kick-off för omställningen till en smart hållbar ö3.6.2021 09:54:03 CEST | Pressmeddelande

Astypalea är på väg att bli en smart och hållbar ö. De första elbilarna, inklusive den första helelektriska polisbilen i Grekland, togs i bruk den 2 juni i närvaro av premiärminister Kyriakos Mitsotakis, Volkswagen-koncernens VD Herbert Diess och Greklands vice utrikesminister Kostas Fragogiannis. De första offentliga och privata laddningspunkterna invigdes också. Evenemanget markerade starten av omställningen till full elektrifiering på Astypalea. Under de närmaste åren ska ön byta till smart hållbar mobilitet och helt modernisera sitt energisystem. Volkswagen och den grekiska regeringen undertecknade ett samförståndsavtal om detta i november förra året.

Starkt första kvartal för Volkswagen-koncernen6.5.2021 20:31:41 CEST | Pressmeddelande

Den positiva affärsutvecklingen i Volkswagen-koncernen under andra halvåret 2020 fortsatte under första kvartalet i år. Detta resulterade i stark ekonomisk utveckling med betydande förbättringar jämfört med den svagare jämförelseperioden föregående år, som påverkades av pandemin. Framgångsrik hantering av COVID-19-pandemin och bristen på halvledare, tillsammans med återhämtning på marknaderna, var nyckeln till denna positiva utveckling.

#Project1Hour: Volkswagen-koncernen med 660 000 medarbetare i den största klimatkampanjen i företagets historia21.4.2021 14:30:03 CEST | Pressmeddelande

På Earth Day 2021 kommer alla medarbetare i Volkswagen-koncernen att under arbetstid i en timme diskutera sitt bidrag till minskad klimatpåverkan. "Jag ser fram emot att få många förslag från våra medarbetare runt om i världen för att ytterligare påskynda våra aktiviteter för minskad klimatpåverkan", säger koncernens VD, Herbert Diess.

Europeisk VD-allians för en ambitiös klimatstrategi22.3.2021 11:43:27 CET | Pressmeddelande

10 europeiska företagsledare investerar 100 miljarder euro för att minska koldioxidutsläppen från sina företag och produkter, som en del av företagsstrategin, och efterlyser långtgående klimatskyddsåtgärder. "CEO Alliance for Europe's Recovery, Reform and Resilience" bildades 2020 som ett sektorövergripande klimatskyddsprojekt, för att samarbeta kring praktiska lösningar. Alliansen strävar efter en kontinuerlig konstruktiv dialog med EU-kommissionen.