Volkswagen-koncernen startar utveckling och produktion av battericeller i Salzgitter

Volkswagen-koncernen satsar på utveckling, testning och produktion av avancerad battericellsteknik i Tyskland. I Salzgitter ska över 1 000 jobb skapas till år 2023/24 för att testa och producera battericeller – 300 vid Volkswagens utvecklingscenter och pilotlinje och 700 i ett joint venture mellan Northvolt och Volkswagen i syfte att bygga och driva en battericellsfabrik. Över en miljard euro ska investeras i koncernens battericellsaktiviteter under samma period.
En pilotlinje för produktion av små serier av battericeller har  startat.
En pilotlinje för produktion av små serier av battericeller har startat.
  • Pilotlinje för battericeller startad vid Volkswagen-koncernens Center of Excellence i Salzgitter
  • Volkswagen bygger upp know-how kring utveckling och produktion av battericeller i Tyskland
  • Gigafactory i joint venture med Northvolt startar produktion i Salzgitter år 2023/24
  • Pilotlinje för batteriåtervinning startar 2020
  • Stefan Sommer: "Volkswagen går snabbt och konsekvent framåt med att bygga upp know-how kring battericeller i Tyskland."
  • Thomas Schmall: "På väg att bli en världsledande tillverkare av e-mobilitetskomponenter."

En pilotlinje för produktion av små serier av battericeller startade den 23 september vid Center of Excellence (CoE) i Salzgitter. Cirka 300 experter är involverade i utveckling och testning av innovativa tillverkningstekniker för produktion av litiumjonbatterier. I ett första steg investerar Volkswagen över 100 miljoner euro för att samla befintlig utvecklings- och produktionskompetens.

Volkswagen investerar dessutom ytterligare cirka 900 miljoner euro i gemensamma batteriaktiviteter med den svenska batteritillverkaren Northvolt. 2020 inleds byggnationen i Salzgitter av en battericellsfabrik med kapacitet motsvarande 16 gigawattimmar/år. Produktionsstart är planerad till slutet av 2023/början av 2024. För detta ändamål grundade Volkswagen och Northvolt nyligen ett samriskföretag, där 700 jobb ska skapas på medellång sikt.

– Det är ännu en milstolpe i koncernens omfattande elektriska offensiv att vi nu sammanför utveckling, testning och pilotproduktion av battericeller i Salzgitter. Genom att samla kompetensen kan vi driva fram våra egna aktiviteter för att ytterligare främja utvecklingen av battericeller som en nyckelkomponent i elektrifiering, utveckla nya standarder och snabbt överföra dem till serieproduktion, säger Stefan Sommer, ledamot i Volkswagen AG:s koncernledning med ansvar för upphandling.

Volkswagen-koncernen har därför etablerat ett affärsområde för battericeller i Volkswagen Group Components. Affärsområdet är utformat för att optimera battericeller för framtida användning i koncernens elektriska modeller, i samarbete med leverantörer. Spektrumet sträcker sig från ökad kapaciteten för större sortiment, minskad användning av knappa råmaterial och optimering av hållbara tillverkningsprocesser, till återvinning av batterisystem.

– Vi utvecklar och tillverkar redan kraftelektronik, batterisystem, elmotorer och laddningssystem, och bygger upp kunskap om batteriåtervinning. Med integrationen av affärsområdet battericeller är Volkswagen Group Components på väg att bli en världsledande tillverkare av e-mobilitetskomponenter, säger Thomas Schmall, CEO, Volkswagen Group Components.

– Uppstarten av pilotlinjen är ett viktigt steg på vägen att bygga en gigafactory på Salzgitter-anläggningen, genom att vi snabbt kommer att kunna fördjupa vår kunskap om produktionsprocesserna. Detta är viktigt för den framtida utvecklingen och för att säkra prestanda, kostnader och kvalitet. Erfarenheterna gör det möjligt att hantera hela värdekedjan för litiumjonbatterier – från råmaterial och produktion till återvinning, säger Frank Blome, chef för Center of Excellence for Battery Cells i Salzgitter. ”

En pilotlinje för återvinning av batterier är också under uppbyggnad i Salzgitter med planerad start 2020.

Bild- och filmmaterial finns på www.volkswagen-newsroom.com

En pilotlinje för produktion av små serier av battericeller har  startat.
En pilotlinje för produktion av små serier av battericeller har startat.
I Salzgitter bygger Volkswagen upp know-how kring  battericeller.
I Salzgitter bygger Volkswagen upp know-how kring battericeller.
Cirka 300 experter är involverade i utveckling och testning.

År 2018 levererade Volkswagen 6,24 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades totalt 53 471 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,1 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, T-Cross, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Golf Alltrack, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon, Sharan, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok.

Säljstart för nya Volkswagen Passat eHybrid – Laddhybrid med upp till 13 mils räckvidd på el28.3.2024 08:00:05 CET | Pressmeddelande

Volkswagen utökar utbudet av drivlinor till nya Passat. Nu startar försäljningen av de två nya laddhybriderna (eHybrid) med en systemeffekt på 204 hk respektive 272 hk. En elektrisk räckvidd på upp till 131 km (WLTP, beroende på utrustningsversion) gör Passat eHybrid till en elbil i vardagen. Dessutom startar försäljningen av den starkaste turbodieselversionen (TDI) med 193 hk och 4MOTION fyrhjulsdrift som standard. Sedan i höstas erbjuds även en mildhybrid (eTSI) med 150 hk.

Dubbel världspremiär för de sportiga elbilarna ID.3 GTX och ID.7 GTX Tourer – Volkswagen presenterar bilder och inledande fakta13.3.2024 18:18:38 CET | Pressmeddelande

Volkswagen utökar sitt utbud av sportiga GTX-modeller. I en dubbel världspremiär gör nu nya ID.3 GTX och ID.7 GTX Tourer sin debut. De två sportiga modellerna kommer att lanseras med en GTX-specifik exteriördesign, inklusive speciella front- och ljussignaturer, sportiga designdetaljer i interiören och kraftfull eldrift. De sportigaste modellerna från den helt eldrivna ID.-familjen bär GTX-märket sedan 2021.