Volkswagen Group Sverige AB

Volkswagen-koncernen tillkännager mångmiljardinvesteringar i miljövänlig teknik

Dela
- Volkswagen-koncernen satsar på att bli ledande inom e-mobilitet år 2025 - Konventionella motorer ska bli ytterligare 10-15 % effektivare och renare 2020 - Koncernchef Matthias Müller: "Diesel kommer att förbli oumbärlig under överskådlig framtid." - Vårt framtidsprogram ”TOGETHER – Strategy 2025” har redan satt viktiga milstolpar för koncernens omvandling

Volkswagen-koncernen fortsätter omvandlingen av mobilitet med full kraft framåt. 
− Framtiden är elektrisk. Vi ska vara nr 1 i e-mobilitet år 2025, sade Matthias Müller, Volkswagen-koncernens VD, på årsstämman i Hannover på onsdagen. 

Över hela koncernen görs intensiva insatser för att uppnå teknikgenombrott inom e-mobilitet. Samtidigt fortsätter Volkswagen-koncernen att utveckla diesel- och bensinmotorer för att göra dem ännu mer effektiva och miljövänliga. 
− Konventionella motorer kommer att förbli oumbärliga under överskådlig framtid, klargjorde Müller vid årsstämman. 

De 3 000 aktieägare som deltog vid årsstämman i Hannover uppdaterades även om status för hanteringen av dieselkrisen och hur koncernen framgångsrikt anpassas för framtidens mobilitet med ”TOGETHER – Strategy 2025”. Volkswagen kunde som första fordonstillverkare ge en konkret inblick i ett helt autonomt fordon när Sedric (Self-Driving-Car) presenterades på bilsalongen i Genève. 
− För att kunna erbjuda hållbar och prisvärd mobilitet i stor skala, fortsätter vi att leverera hela spektrumet av drivlinor: från konventionella till helt elektriska, sade Müller och beskrev koncernens strategi. Han förklarade att koncernens 12 märken skickar tydliga signaler för expansion av e-mobilitet. Omkring tre miljarder euro har investerats i alternativa drivtekniker under de senaste fem åren, och beloppet kommer att tredubblas de kommande fem åren. 
− Fler än 10 nya elektrifierade modeller kommer att rullas ut före utgången av 2018. Dessutom kommer vi att lägga till över 30 fler BEV:er (batteridrivna elbilar) till år 2025. Vårt nya Center of Excellence i Salzgitter kommer att knyta ihop koncernens kompetenser inom battericeller och moduler. Samtidigt driver vi intensiva förhandlingar för att etablera samarbeten i Europa och Kina kring batteriteknik. Ni kommer snart att få höra mer om detta, tillade Müller. 

Enligt Müller är moderna förbränningsmotorer ändå oumbärliga under överskådlig framtid: 
− Detta gäller också och särskilt Euro 6-diesel trots den nuvarande heta debatten. Totalt kommer Volkswagen-koncernen att investera omkring 10 miljarder euro i dessa teknologier fram till år 2022. Förbränningsmotorn är en del av lösningen, inte en del av problemet. Det finns fortfarande potential i dieselmotorn trots att den uppfanns för 124 år sedan. Och den tänker vi utnyttja. Fram till 2020 har vi gjort våra förbränningsmotorer 10-15 procent effektivare, och därför också renare. Detta kommer att bidra till att skydda miljön och spara resurser. 

Müller gav flera exempel på hur koncernens omvandling givit resultat: 
− Volkswagen-koncernen blir snabbare, mer fokuserad och mer kunddriven. Ledstjärnan för allt detta är vårt framtidsprogram ”TOGETHER – Strategy 2025”. Vi förvandlar Volkswagen från en biltillverkare till en globalt ledande mobilitetsleverantör. Volkswagen måste förändras, eftersom hela vår bransch kommer se fler grundläggande förändringar under de kommande 10 åren än under senaste 100 åren. 

En ny era kräver nya sätt att tänka: 
− Vi behöver bli mer flexibla, modiga och pragmatiska, och tänka mer entreprenörskap. Detta är lika viktigt som teknologisk förändring. Jag är övertygad om att en öppen kultur, starka värderingar och integritet i vårt agerande är avgörande för Volkswagens framtid. TOGETHER – Strategy 2025 har en tydligt mål: Det som låter bra på papper måste bli en del av vårt dagliga beteende. 

En annan central del i framtidsprogrammet är partnerskap för nya affärsmöjligheter eller för att ta fram ny teknik. 
− Att öppna upp sig som företag är en del av att bli det "nya" Volkswagen. Under de senaste månaderna har vi tittat på många lovande samarbetsmöjligheter.

Müller gav flera exempel, som planer på att komma in i ekonomisegmentet med Tata, ett planerat joint venture med JAC i Kina att utveckla attraktiva elbilar, och flera andra samarbetsprojekt inom mobilitetstjänster. 
– Att bygga bra bilar är inte längre tillräckligt för att säkra framtiden. Dagens kunder förväntar sig mer när det gäller mobilitet. Och med dessa nya kundkrav måste också vi förändras. 

Trots dieselkrisen är Volkswagen-koncernen väl förberedd inför grundläggande förändringar inom bilindustrin. 
– Under det senaste räkenskapsåret har vi lagt grunden för den mest omfattande omvandlingen i Volkswagens historia. Och vi visade upp en verksamhetsutveckling som var mycket bättre än många hade trott var möjlig. För 2017 gäller nu: Full fart framåt! avslutade Matthias Müller.

Är du journalist och önskar ytterligare information? Kontakta då Marcus Thomasfolk, Informationschef, 08-553 867 97 eller 070-35 896 57, marcus.thomasfolk@volkswagen.se

Volkswagen Group Sverige AB är Sveriges största bilimportör och marknadsför bilar av märkena Volkswagen, Audi, Skoda, SEAT och Porsche. Under 2016 sålde Volkswagen Group Sverige AB och dess märken totalt 103 726 personbilar och hade därmed en marknadsandel på 27,9 procent av den svenska personbilsmarknaden. Dessutom sålde man 15 205 lätta transportbilar vilket är 29,4 procent av transportbilsmarknaden. Volkswagen Group Sverige AB är ett helägt dotterbolag till Europas största biltillverkare Volkswagen AG, som sålde 10,3 miljoner bilar på världsmarknaderna under 2016.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Ladda ned bild
Matthias Müller
Matthias Müller
Ladda ned bild
Årsstämman 2017
Årsstämman 2017
Ladda ned bild

Dokument

Om

Volkswagen Group Sverige AB
Volkswagen Group Sverige AB
Hantverksvägen 9
151 88 Södertälje

+46 8 553 865 00http://www.volkswagengroup.se

Volkswagen Group Sverige är ett helägt dotterbolag till Europas största bilproducent Volkswagen AG. Volkswagen Group Sverige är den största bilimportören på den svenska marknaden och har sitt huvudkontor i Södertälje. Gruppen marknadsför bilar av märkena Volkswagen, Skoda, Audi, SEAT, VW Transportbilar och Porsche.

Följ Volkswagen Group Sverige AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Group Sverige AB

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye