Volkswagen-koncernen utökar produktionen av elbilar i stor skala världen över

Volkswagen-koncernen fortsätter omvandlingen till e-mobilitet. Batteridrivna fordon kommer att produceras vid 16 anläggningar runt om i världen i slutet av 2022, meddelade Matthias Müller, VD för Volkswagen AG, vid koncernens årliga mediekonferens i Berlin den 13 mars 2018.
Matthias Müller, VD Volkswagen AG, och Frank Witter, Finansdirektör Volkswagen AG, och SEDRIC

• ”Roadmap E” ökar takten: 16 produktionsanläggningar för elbilar i slutet av 2022

• Framtida partnerskap med batteriproducenter klara för Europa och Kina

• VD Matthias Müller: ”Nu går det verkligen fort. En kursändring för supertankern Volkswagen – full fart mot framtiden!”

• Räkenskapsåret 2017: rekordvinst trots miljarder i kassautflöden från dieselkrisen

• CFO Frank Witter: ”Resultatet för 2017 visar att vi aktivt omvandlar vårt företag. Och vi kommer att fortsätta med det under 2018."

Koncernen tillverkar för närvarande elbilar vid tre anläggningar, och inom två år ska ytterligare nio anläggningar vara utrustade för elbilstillverkning. För att säkerställa tillräcklig batterikapacitet för den omfattande expansionen av miljövänlig e-mobilitet har partnerskap inletts med batteriproducenter för Europa och Kina. De kontrakt som redan tilldelats har en total volym på cirka 20 miljarder euro. Inom kort fattas ett leverantörsbeslut för Nordamerika.

– Under de senaste månaderna har vi öppnat upp helt för ett snabbt och beslutsamt genomförande av ”Roadmap E”, förklarade Müller i Berlin. När ”Roadmap E” lanserades i höstas meddelade Volkswagen planerna att bygga upp till tre miljoner elbilar årligen till 2025 och marknadsföra 80 nya elektriska koncernmodeller. I år kommer ytterligare nio nya fordon, varav tre rena elbilar, att läggas till koncernens e-portfölj med åtta elbilar och laddhybrider, sade Müller.

Flera innovationer från koncernen presenterades förra veckan vid bilsalongen i Genève, bland annat Audi e-tron, Porsche Mission E och I.D. VIZZION, en ny medlem av Volkswagen I.D.- familjen.

– Från och med 2019 kommer ett nytt elfordon ”så gott som varje månad”, så inom bara några år kan vi erbjuda den största elbilsflottan i världen, över alla märken och regioner,  sade Müller.

Müller betonade att detta inte innebär att Volkswagen vänder ryggen mot konventionella drivsystem. De moderna dieseldrivna fordonen är en del av lösningen, inte en del av problemet,  även avseende klimatförändringarna.

– Vi gör enorma investeringar i morgondagens mobilitet, men utan att försumma nuvarande teknik och fordon som kommer att fortsätta spela en viktig roll under kommande årtionden. Vi lägger nästan 20 miljarder euro i vår portfölj med konventionella fordon och drivlinor 2018, och planerar för över 90 miljarder euro totalt de kommande fem åren, sade Müller.

– Framtidens mobilitet tar gradvis form, liksom Volkswagen-koncernens framtid. Det bästa exemplet är SEDRIC, som har gjort det möjligt för oss att för första gången visa potentialen för helt autonom körning. SEDRIC designades i koncernen men kommer snart att ”lämna koncernen för att förfinas till en serieprodukt hos ett av våra varumärken”, sade Müller som leder en särskild kommitté för koncernens digitalisering, en viktig fråga för framtiden.

– Omvandlingen av hela koncernen som inleddes 2016 blir tydligare och mer konkret för varje dag som går, och TOGETHER – Strategy 2025 var den uppryckning koncernen behövde. 2017 var ett utmärkt år för Volkswagen-koncernen och våra varumärken. Vi är tillbaka på offensiven – och där tänker vi stanna.  Detta gäller i synnerhet även e-mobilitet. ” Roadmap E” – den mest omfattande elbilssatsningen i industrin, som lanserades förra året – sänder ett kraftfullt budskap om vår beslutsamhet, sade Müller.

– Vi är ekonomiskt robusta och strategiskt välplacerade och nu går det verkligen fort. En kursändring för supertankern Volkswagen – full fart mot framtiden! avslutade Müller.

Volkswagen-koncernen har de ekonomiska resurserna för omvandlingen. Trots miljarder i kontantutflöden från dieselkrisen, var nettolikviditeten i slutet av 2017 mycket solida 22,4 miljarder euro.

Frank Witter, Volkswagen-koncernens finansdirektör kommenterade resultatet för 2017 under presskonferensen i Berlin:

– Resultatet för 2017 visar att vi aktivt omvandlar vårt företag. Och vi kommer att fortsätta med det under 2018.

Volkswagen-koncernen stängde räkenskapsåret 2017 framgångsrikt och uppnådde rekordsiffror för nästan alla nyckeltal, framför allt i antalet levererade fordon.  10,7 miljoner kunder världen över, fler än någonsin, valde en modell från koncernens märken förra året.

Även koncernens omsättning nådde en ny rekordnivå 2017.

– Koncernens försäljningsintäkter på 230,7 miljarder euro, en ökning med 6,2 % jämfört med föregående år, var nytt rekord. Rörelseresultatet på 17,0 miljarder före och 13,8 miljarder efter engångsposter var också bättre än någonsin, sade Witter.

Hela pressmeddelandet med Witters kommentarer kring resultatet, utvecklingen för märken och affärsområden, samt koncernens framtidsutsikter finns i bifogad pdf.

Presstext och bilder finns tillgängliga för nedladdning online på www.volkswagenag.com

Fakta, bilder och videos finns också att ladda ner i Volkswagen News-room app. Appen finns på tyska och engelska och kan hämtas från Google Play Butik/App Store.

Volkswagen Group Sverige AB är Sveriges största bilimportör och marknadsför bilar av märkena Volkswagen, Audi, Skoda, SEAT och Porsche. Under 2017 sålde Volkswagen Group Sverige AB och dess märken totalt 103 196 personbilar och hade därmed en marknadsandel på 27,2 procent av den svenska personbilsmarknaden. Dessutom sålde man 16 709 lätta transportbilar vilket är 30,2 procent av transportbilsmarknaden. Volkswagen Group Sverige AB är ett helägt dotterbolag till Europas största biltillverkare Volkswagen AG, som sålde 10,74 miljoner bilar på världsmarknaderna under 2017.