Volkswagen-koncernen utser internationellt Hållbarhetsråd

• Nio välrenommerade experter blir rådgivare till företagsledningen
  • Koncernchef Matthias Müller välkomnar extern assistans för strategiska frågor kopplade till hållbarhet och socialt ansvarstagande
  • Ytterligare satsning på företagets hållbarhetsarbete

Volkswagen-koncernen stärker sitt hållbarhetsarbete och utser ett internationellt Hållbarhetsråd på högsta nivå. Rådets medlemmar kommer att bistå koncernledningen inom frågor som handlar om hållbar mobilitet, miljöskydd och socialt ansvarstagande – men också integritet, framtida arbete och digitalisering. Rådet kommer att verka oberoende och har inget krav på att följa några särskilda instruktioner.

Det inledande mötet kommer att äga rum i slutet av oktober i Berlin. På detta möte kommer Hållbarhetsrådet att bestämma sina egna regler för hur man ska verka, ta beslut om ansvarsområden och utse en ordförande.

Rådets medlemmar är:

• Prof. Dr. Ottmar Edenhofer – Vice VD Potsdam Institute for Climate Impact Research, Chef för Mercator Research Institute inom Global Commons och Climate Change

• Connie Hedegaard – tidigare EU-komissionär för klimatfrågor

• Prof. Dr. Gesche Joost – Professor vid Konstuniversitetet i Berlin

• Georg Kell – VD FN Global Compact

• Yves Leterme – tidigare vice sekreterare OECD - tidigare premiärminister i Belgien

• Prof. Dr. Gertrude Lübbe-Wolff, tidigare domare Federal Constitutional Court

• Margo T. Oge, tidigare chef för Transportation Air Quality, US Environmental Protection Agency (EPA)

• Michael Sommer, tidigare President Confederation of German Trade Unions (DGB)

• Elhadj As Sy, Generalsekreterare Röda Korset och Röda Halvmånen

Matthias Müller, koncernchef för Volkswagen-gruppen säger så här:

-       Vi är mycket glada och tacksamma över att vi har kunnat utse de här fantastiska personligheterna till koncernens hållbarhetsråd. Med sina oberoende expertkunskaper och rekommendationer kommer de att bistå oss i våra ansträngningar för att stärka koncernens hållbarhetsarbete. Det kommer att bli ett värdefullt bidrag till vår framgång med att lyfta vårt sociala ansvarstagande och intensifiera dialogen med våra viktigaste partners.

Matthias Müller - Vi är mycket glada och tacksamma över att vi har kunnat utse de här fantastiska personligheterna till koncernens hållbarhetsråd.

Müller: "Futures of Mobility” – ett nytt sätt att se på mobilitet i städerna6.3.2018 11:27Pressmeddelande

/200 "framtida ledare" från hela koncernen visualiserar mobilitet i städerna, år 2030+ /Samarbete med Kuka: "CarLa" är den första mobila laddroboten för elektriska bilar /Partnerskap med städer är en viktig inkubator för individuella mobilitetslösningar /Transferbussen MOIA lanseras i Hamburg i slutet av året /Införandet av e-mobilitet går stadigt snabbare /Müller: "Vi tar Roadmap E ut på vägarna – snabbt och resolut."

Systematiskt genomförande av strategin lönar sig – rekordvinst för Volkswagen-koncernen 20171.3.2018 09:38Pressmeddelande

/Försäljningsintäkterna för koncernen under 2017 ökade betydligt jämfört med föregående år, till 230,7 miljarder euro /Nytt rekord för kundleveranser med 10,7 miljoner fordon /Rörelseresultatet före engångsposter ökade 2,4 miljarder euro till 17,0 miljarder euro /Förslag till utdelning: nästan en fördubbling till 3,90 euro per stamaktie och 3,96 euro per preferensaktie /Nettolikviditeten i Automotive Division på 22,4 miljarder euro ligger kvar på en robust nivå /VD Matthias Müller: "Vår framtidsplan TOGETHER – STRATEGY 2025 träder i kraft och blir allt mer konkret."