Volkswagen-koncernen visar prototyp av den mobila laddningsroboten

Volkswagen Group Components har vidareutvecklat sin mobila laddningsrobot och ger nu en första glimt av prototypen. Robotens uppgift är att helt automatiskt ladda elbilar på parkeringsplatser.

Vision blir verklighet – den mobila laddningsroboten.

Laddningsroboten startas via en app eller Car-to-X-kommunikation och fungerar helt automatiskt. Den tar sig på egen hand fram till den bil som ska laddas och börjar kommunicera med den. Roboten sköter hela laddningsprocessen: öppnar locket till ladduttaget, ansluter laddkabeln och kopplar ur den igen efter slutfört uppdrag – helt utan mänskliga ingrepp.

Roboten drar på ett släp med en mobil energilagringsenhet som kopplas samman med bilen som behöver laddas. Sedan laddas elbilsbatteriet med elektricitet från den mobila energilagringsenheten som stannar kvar vid bilen under hela laddningsprocessen. Under tiden ser roboten till att även andra bilar blir laddade på motsvarande sätt. När laddningen av en bil är klar hämtar roboten upp energilagringsenheten och kör tillbaka den till den centrala laddstationen.

Lösningen gör det möjligt för operatörer av parkeringsplatser att snabbt och enkelt elektrifiera varje parkeringsplats med den mobila laddningsroboten. Detta minskar alla byggnadsarbeten som behövs, samtidigt som den potentiella kostnaden minskas. Robotens kompakta mått gör att den passar perfekt på trånga parkeringsplatser som saknar laddinfrastruktur, till exempel i underjordiska parkeringsanläggningar.

Laddningsroboten är ett av de visionära laddningskoncept som Volkswagen-koncernen hoppas kommer att utöka laddningsinfrastrukturen under de närmaste åren. Avsikten är att integrera den mobila laddningsroboten i ett övergripande koncept.

– Att skapa en effektiv och tillgänglig laddningsinfrastruktur är och förblir en nyckelfaktor för framgången med elektrisk mobilitet. Vi utvecklar lösningar som kan undvika dyra åtgärder. Den mobila laddningsroboten och vår mobila snabbladdningsstation är bara två av dessa lösningar, säger Thomas Schmall, VD för Volkswagen Group Components.

Affärsenheten arbetar för närvarande med en komplett DC-laddningsfamilj. Den mobila snabbladdningsstationen lanseras i början av 2021, en laddbox har testats vid flera av företagets tyska produktionsanläggningar och den mobila laddningsroboten som framgångsrikt har nått prototypstatus kommer nu att utvecklas vidare. En av förutsättningarna för marknadsmognad är Car-to-X-kommunikation för att underlätta den automatiska laddningsprocessen.

Filmer

Film: En första glimt av prototypen

Vision blir verklighet – den mobila laddningsroboten.
Roboten sköter laddningsprocessen helt automatiskt.
Här kopplar roboten energilagringsenheten till bilen.
Roboten har nått prototypstatus.
Den mobila snabbladdningsstationen, som också utvecklas av Volkswagen Group Components, kan placeras var som helst för att ladda elbilar.

Volkswagen Group Sverige AB är Sveriges största bilimportör och marknadsför bilar av märkena Volkswagen, Audi, Skoda, SEAT och Porsche. Under 2019 sålde Volkswagen Group Sverige AB och dess märken totalt 98 400 personbilar och hade därmed en marknadsandel på 27,63 procent av den svenska personbilsmarknaden. Dessutom sålde vi 14 832 lätta transportbilar vilket är 27,6 procent av transportbilsmarknaden. Volkswagen Group Sverige AB är ett helägt dotterbolag till Europas största biltillverkare Volkswagen AG, som sålde 10,97 miljoner bilar på världsmarknaderna under 2019.

Europeisk VD-allians för en ambitiös klimatstrategi22.3.2021 11:43:27 CET | Pressmeddelande

10 europeiska företagsledare investerar 100 miljarder euro för att minska koldioxidutsläppen från sina företag och produkter, som en del av företagsstrategin, och efterlyser långtgående klimatskyddsåtgärder. "CEO Alliance for Europe's Recovery, Reform and Resilience" bildades 2020 som ett sektorövergripande klimatskyddsprojekt, för att samarbeta kring praktiska lösningar. Alliansen strävar efter en kontinuerlig konstruktiv dialog med EU-kommissionen.

Volkswagen-koncernen använder plattformar för framtidens fordon och tjänster16.3.2021 18:47:44 CET | Pressmeddelande

Volkswagen-koncernen ökar takten i sin omställning till att bli en ledande leverantör av individuell mobilitet för en elektrifierad och fullt uppkopplad tid. För detta ändamål kommer koncernen att systematiskt förbättra sin framgångsrika plattformsstrategi. I framtiden ska fordon och tjänster från koncernens varumärken baseras på i stort sett standardiserade tekniska plattformar.

Volkswagen-koncernen samarbetar med Microsoft för att påskynda utvecklingen av automatiserad körning15.2.2021 11:00:49 CET | Pressmeddelande

Volkswagen-koncernen stärker sina möjligheter i utvecklingen av automatiserade körfunktioner (AD). Koncernens mjukvaruföretag Car.Software Organization ska samarbeta med Microsoft för att bygga en molnbaserad Automated Driving Platform (ADP) på Microsoft Azure och använda dess beräknings- och datafunktioner för att leverera automatiserade körupplevelser ännu snabbare.