Volkswagen-koncernens leveranser av helt eldrivna bilar ökade med 65 procent under första kvartalet

Volkswagen-koncernens globala elbilsoffensiv fortsatte framgångsrikt under första kvartalet och leveranserna av helt eldrivna bilar ökade med 65 procent jämfört med samma period förra året.
  • Trots flaskhalsar i leveranserna av halvledare och kabelhärvor, har 99 100 helelektriska bilar levererats i slutet av mars (Q1 2021: 60 000)
  • Stark efterfrågan: Enbart i Västeuropa ökade orderbanken för elbilar till ca 300 000 fordon
  • Leveranserna av elbilar i Kina har mer än fyrdubblats till 28 800 bilar (Q1 2021: 6 200)
  • "Efterfrågan på våra helelektriska bilar är mycket hög över hela världen och våra orderböcker är därför välfyllda. Ökningen av elbilsleveranserna skulle ha varit betydligt högre om det inte varit för de nuvarande leveransproblemen. Vi räknar med att fler mycket attraktiva modeller och en successiv förbättring av halvledarsituationen ska ge ytterligare medvind under året. Vi fortsätter att ha siktet inställt på en andel för elbilar på 7-8 procent för helåret", säger Hildegard Wortmann i koncernledningen med ansvar för försäljning.

Volkswagen-koncernens globala elbilsoffensiv fortsatte framgångsrikt under första kvartalet och leveranserna av helt eldrivna bilar ökade med 65 procent jämfört med samma period förra året. Trots flaskhalsar i leveranserna av halvledare och kabelhärvor har 99 100 elbilar överlämnats till kunderna i slutet av mars, en ökning från 60 000 under första kvartalet föregående år. Den största ökningen noterades i Kina, där 28 800 kunder tog emot en elbil tillverkad av ett koncernvarumärke – en mer än fyrfaldig ökning jämfört med samma period föregående år.

När det gäller elbilsleveranser per region var Europa fortfarande klart ledande, med 58 400 bilar (en andel på 59 procent) under de första tre månaderna. I USA överlämnade koncernen 7 900 elbilar till kunderna, vilket motsvarade 8 procent av de globala elbilsleveranserna. I Kina hade 28 800 elbilar levererats i slutet av mars, mer än fyra gånger så många som under första kvartalet 2021. Detta motsvarar 29 procent av koncernens globala elbilsleveranser.

I slutet av mars hade Volkswagen levererat 53 400 elbilar till sina kunder (en andel på 54 %). Därefter kom Audi med 24 200 elbilar (24 %), Porsche med 9 500 elbilar (10%), ŠKODA med 8 800 elbilar (9 %) och SEAT/CUPRA med 2 200 elbilar (2 %).

Topp 5 elbilsmodeller under första kvartalet 2022 var följande:

–  Volkswagen ID.4: 30 300

–  Volkswagen ID.3: 13 000

–  Audi Q4 e-tron (inkl. Sportback): 10 700

–  Audi e-tron (inkl. Sportback): 10 300

–  Porsche Taycan (inkl. Cross Turismo): 9 500

Leveranser av elbilar från Volkswagen-koncernen

Deliveries to customers by markets

Jan-Mar 2022

Jan-Mar 2021

Delta(%)

+33.5

+16.2

China

+360.5

Rest of world

+26.9

Worldwide

+65.2

Deliveries to customers by brands

Jan-Mar 2022 Jan-Mar 2021

Navistar

Volkswagen Group (total)

+65.2

Volkswagen Group Sverige är ett helägt dotterbolag till Europas största bilproducent Volkswagen AG. Volkswagen Group Sverige är den största bilimportören på den svenska marknaden och har sitt huvudkontor i Södertälje. Gruppen marknadsför bilar av märkena Volkswagen, Skoda, Audi, SEAT/CUPRA, VolkswagenTransportbilar och Porsche.