Volkswagen Personbilar

Volkswagen lägger grunden för ett framgångsrikt 2021

Dela

Volkswagen investerade återigen stort i framtida teknik under 2020 och spenderade totalt 2,7 miljarder euro under ett år som var överskuggat av Covid-19. Märket lägger därmed grunden för en framgångsrik start på sin nya ACCELERATE-strategi.

Ralf Brandstätter, VD för märket Volkswagen, under den digitala medieträffen den 17 mars.
Ralf Brandstätter, VD för märket Volkswagen, under den digitala medieträffen den 17 mars.
  • Volkswagen investerade under 2020 cirka 2,7 miljarder euro på framtida teknik
  • De första milstolparna i ACCELERATE-strategin kan uppnås 2021
  • Över 450 000 elbilar och laddhybrider levereras till kunder 2021, mer än dubbelt så många som under 2020
  • Affärsmodell 2.0 når första milstolpen i sommar: Bilförsäljning online lanseras globalt och test av prenumerationsmodeller med valfria tjänster ger ytterligare intäktspotential
  • Utsikter för 2021: Leveranser, försäljningsintäkter och vinst förväntas öka jämfört med föregående år; operativ avkastning på 3 till 4 procent
  • Volkswagens VD Ralf Brandstätter: ”Vi lyckades framgångsrikt hantera coronaviruspandemin med strikt kostnadsdisciplin och stark försäljning. Detta gjorde det möjligt för oss att kraftfullt driva vår omställning även under detta exceptionella år.”

Wolfsburg, 17 mars 2021 – De första milstolparna inom ACCELERATE kommer att uppnås i år. Volkswagen räknar med att leverera över 450 000 elbilar och laddhybrider till kunder år 2021, mer än dubbelt så många som under 2020. Digitaliseringen drivs kontinuerligt framåt och Volkswagen kommer att nå de första kunderna med sin affärsmodell 2.0 till sommaren. Detta förväntas generera hundratals miljoner euro i intäkter under de kommande åren.

– Vi lyckades vara framgångsrika trots coronaviruspandemin. Efter ett utmanande första halvår kämpade vi tillbaka tack vare strikt kostnadsdisciplin och stark försäljning. Volkswagen hade ett rörelseresultat på 454 miljoner euro före speciella poster och blev till och med lönsamt under krisåret 2020. Även under pandemins exceptionellt utmanande tider kunde vi därför göra stora investeringar i framtiden. Som ett resultat behöll vi den frihet vi behövde för att fortsätta driva vår omställning trots alla utmaningar vi stod inför. Detta gör det möjligt för oss att fortsätta att kliva på gasen 2021 med vår nya ACCELERATE-strategi, säger Ralf Brandstätter, VD för märket Volkswagen.

Kostnads- och investeringsdisciplin dämpade effekterna av pandemin

För att motverka de negativa effekterna av coronaviruspandemin genomförde Volkswagen förra året ett stort antal kostnadsreducerande åtgärder. En minskning av fasta kostnader på årsbasis med cirka 1 miljard euro nåddes. Under det tredje, och särskilt under det fjärde kvartalet, trädde den strikta kostnadshanteringen i kraft.

Vid 1,4 miljarder euro var rörelseresultatet under fjärde kvartalet betydligt över den nivå som nåddes under samma period 2019. Genom att strikt anpassa produktionen till kundernas efterfrågan var det dessutom möjligt att minska nettolagret med 10 procent jämfört med föregående år. Sammantaget uppnåddes ett positivt nettokassaflöde, trots effekterna av pandemin.

Försäljningsintäkterna uppgick till 71,1 miljarder euro (2019: 88,4 miljarder euro), med 5,3 miljoner levererade bilar (2019: 6,3 miljoner). Märket kunde bibehålla eller till och med öka sina marknadsandelar i alla huvudregioner i världen. De betydande framtida investeringarna möjliggjordes endast genom strikt kostnadshantering.

– En kritisk framgångsfaktor år 2020, som var ett exceptionellt år, var att skydda vår ekonomiska frihet. Vi granskade noggrant alla våra projekt och gjorde en lista över prioriteringar. Den starka utvecklingen under andra halvåret visar att vi genomförde rätt åtgärder, säger Alexander Seitz, CFO för Volkswagen.

Accelererad digitalisering: inledande milstolpar med prenumerationsmodeller och onlineköp

Med sin nya ACCELERATE-strategi kommer Volkswagen under 2021 att uppnå viktiga milstolpar inom digital försäljning och utveckling av databaserade affärsmodeller, utöver den snabbare ökningen av e-mobilitet. I sommar testar Volkswagen en prenumerationsmodell för ID.3 i sex tyska städer. Dessa pilotprojekt kommer att erbjuda, och testa mottagandet av, användningsbaserad fakturering och valfria funktioner som navigeringstjänster.

En viktig förutsättning för att de digitala funktionerna ska bli framgångsrika är att Volkswagen från och med sommaren kommer att tillhandahålla trådlösa uppdateringar (Over-the-Air) för ID.3 och ID.4 var 12:e vecka.

Volkswagen förväntar sig att digitala tjänster kommer att generera ytterligare intäkter på hundratals miljoner euro under de kommande åren. Volkswagen når också en milstolpe för onlineförsäljning under 2021: från och med denna vecka kan kunder förbereda viktiga steg i köpet av deras ID.3 och ID.4 online och sedan slutföra inköpsprocessen hos deras lokala återförsäljare.

Från och med sommaren har kunderna möjligheten att genomföra hela inköpsprocessen för ID.-familjen online – från konfiguration till ingående av ett leasingavtal. Volkswagen blir därmed en av de första biltillverkarna som gör det möjligt för sina kunder i Tyskland att köpa elbilar helt online. Volkswagen i Sverige har redan positiva erfarenheter av att sälja både bilar och verkstadstjänster online.

I sommar kommer Volkswagen tillsammans med sina återförsäljare att öppna en digital marknadsplats för lagerbilar och begagnade bilar. Kunderna kan välja mellan ett brett sortiment och köpa sina bilar online. Återförsäljare kommer dock att förbli en integrerad del av onlineförsäljningsprocessen och den viktigaste länken till kunderna.

Volkswagen accelererar sin elbilssatsning

I slutet av mars levereras de första ID.4-bilarna till kunder på många europeiska marknader, inklusive Sverige. I slutet av februari hade 23 500 beställningar redan mottagits för denna modell över hela Europa. I år lanseras dessutom fyrhjulsdrivna ID.4 GTX och ID.5 coupé samt ID.6 X / CROZZ för den kinesiska marknaden. Med dessa nya modeller ökar Volkswagen nu snabbt volymerna av elbilar och ökar användningen av elbilsplattformen MEB runt om i världen.

– På detta sätt betonar vi återigen att märket Volkswagen är koncernens plattformsmästare. Cirka 80 procent av koncernens volym är redan baserad på Volkswagen-teknik, säger Ralf Brandstätter.

Volkswagen planerar att leverera totalt cirka 300 000 elbilar baserade på MEB till kunder i år och cirka 150 000 laddhybrider. Under de första två månaderna 2021 levererades 15 500 elbilar över hela världen trots Covid-19-relaterade begränsningar på många marknader – en ökning med 51 procent jämfört med samma period 2020. I Tyskland noterades en tillväxt på så mycket som 143 procent. När det gäller laddhybrider levererades 16 300 bilar över hela världen, en ökning med 174 procent (+291 procent i Tyskland).

Utsikter för 2021: Tillbaka till en lönsam väg för tillväxt

Volkswagen fortsätter att fokusera på effektivitet för att finansiera de planerade framtida investeringarna på 16 miljarder euro i elektrifiering och digitalisering till år 2025. Baserat på de framgångar som uppnåtts under det senaste räkenskapsåret är målet att minska de fasta kostnaderna med 5 procent fram till år 2023.

Åtgärder som att frysa personalstyrkans storlek på nivån som gällde januari 2021, kombinerat med naturliga pensionsavgångar i enlighet med gemensamma riktlinjer med företagsrådet, hjälper till att uppnå detta mål. Andra mål är att öka fabriksproduktiviteten med 5 procent varje år, minska materialkostnaderna med 7 procent och hållbart förbättra lönsamheten i regionerna. Trots coronaviruskrisen är Volkswagen på väg att bli lönsamma i USA och Sydamerika redan i år.

Volkswagen förväntar sig en kraftig ökning av leveranserna under det kommande året och siktar också på en betydande ökning av försäljningsintäkterna. När det gäller den operativa avkastningen siktar Volkswagen på en målkorridor på 3 till 4 procent 2021.
– Trots bakslag som orsakats av pandemin kommer vi fortsätta att arbeta för att uppnå vårt marginalmål på 6 procent under 2023, säger Alexander Seitz.

Uppnåendet av dessa mål beror dock på utvecklingen av pandemin på Volkswagens nyckelmarknader samt på tillgängligheten av halvledare.

Se presentationen från den digitala medieträffen den 17 mars

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Ralf Brandstätter, VD för märket Volkswagen, under den digitala medieträffen den 17 mars.
Ralf Brandstätter, VD för märket Volkswagen, under den digitala medieträffen den 17 mars.
Ladda ned bild
Ralf Brandstätter, VD för märket Volkswagen.
Ralf Brandstätter, VD för märket Volkswagen.
Ladda ned bild

Länkar

Om

Volkswagen Personbilar
Volkswagen Personbilar



År 2020 levererade Volkswagen 5,33 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades under 2020 totalt 42 817 nya personbilar från Volkswagen vilket gav en marknadsandel på 14,7 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna e-up!, ID.3, ID.4, T-Cross, Golf, Golf Sportscombi, Golf Alltrack, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon, Arteon Shooting Brake, Sharan, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok.

Följ Volkswagen Personbilar

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Personbilar

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum