Volkswagen lanserar bildelningstjänst med elbilar 2019

Volkswagen kommer att erbjuda en utsläppsfri bildelningstjänst med start i Tyskland år 2019. Den kommer endast att innehålla elbilar och lanseras via märkets nya kundplattform för mobilitetstjänster, We.

Eldrivna konceptbilen I.D. som en ”delad” Volkswagen.

Utrullningen av We och dess mobilitetstjänster, i synnerhet inom bildelning, inleds i Tyskland under nästa år och ska utvidgas till större städer i Europa, Nordamerika och Asien redan år 2020. Detta meddelade Volkswagen under ett event i Berlin.

− Vi är övertygade om att bildelningsmarknaden har potential. Därför går vi in i denna marknad med ett helhetskoncept som täcker alla behov av rörlighet från den korta resan som tar bara några minuter till den långa semesterresan. Dessa fordonsflottor för Vehicles-on-demand kommer helt och hållet att bestå av elbilar och kommer därför att ge nollutsläpp och en hållbar rörlighet. Det är ett smart sätt att lindra belastningen på stadsområden, förklarade Jürgen Stackmann, Volkswagens försäljnings- och marknadsdirektör.

Utöver bildelning kan We-plattformen också omfatta så kallade mikromobilitetslösningar. På Genèvesalongen i mars presenterade Volkswagen de smidiga och eldrivna fordonskoncepten I.D. Cityskater och I.D. Streetmate. Med dessa kortdistansfordon kör man inte bara omkring tyst utan också utsläppsfritt i stan.

Dessutom erbjuder We-plattformen bland annat en parkeringsapp och platsbaserade tjänster, utformade för att komplettera MOIA:s mobilitetslösningar. MOIA är Volkswagen-koncernens företag för mobilitetstjänster och fokuserar framförallt på bildelning och bilpooler.

We-plattformen förvaltas av UMI Urban Mobility International GmbH, Berlin (www.urban-mobility.io), ett helägt dotterbolag till Volkswagen AG. UMI startade sitt arbete i år och består av ett team på cirka 30 personer.

− Våra kunder förväntar sig en miljövänlig fordonsflotta som tar dem till deras destination snabbt och till ett rimligt pris - och det är exakt det vi ska leverera, kommenterade Philip Reth, VD på UMI.

Eldrivna konceptbilen I.D. som en ”delad” Volkswagen.
Nya Cityskater är en eldriven street-surfer för den sista biten fram.
Den eldrivna konceptskotern Streetmate kan köras både stående och sittande. Den väger 65 kg, har en topphastighet på 45 km/h och en räckvidd på upp till 35 km.

År 2017 levererade Volkswagen 6 230 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades under 2017 totalt 57 488 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,2 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Arteon, Sharan, Caddy, Multivan, Touareg och Amarok.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Kristoffersson och Nerman försvarade sina positioner8.7.2018 18:39Pressmeddelande

Det blev blandad utdelning för Volkswagen Dealer Team BAUHAUS i Västkustloppet på Falkenbergs Motorbana. Johan Kristoffersson behåller sin tredjeplats i seniormästerskapet efter en pallplats i första racet och han hade mer på gång när en punktering satte stopp för segerjakten i andra racet. Hugo Nerman leder fortsatt juniormästerskapet efter ett fint andra race, där han slutade femma och var snabbaste junior.