Volkswagen marknadsledare i augusti – Golf mest sålda bilen

Under augusti blev Volkswagen det mest registrerade bilmärket på svensk bilmarknad. Dessutom lade modellen Golf beslag på förstaplatsen för nyregistrerade bilar.

Golf var Sveriges mest registrerade bil under augusti.

När augusti månads bilregistreringssiffror från BIL Sweden summeras kan det konstateras att Volkswagen är etta på listan. 4 405 registrerade Volkswagen personbilar ger en marknadsandel på 14,9 procent, vilket är 0,9 procentenheter högre än tvåan.

Med 1 433 bilar toppar modellen Golf listan över mest registrerade bilar i augusti. Golf har vid ett flertal tillfällen de senaste åren toppat listan under enskilda månader.

− Jätteroligt att Golf håller ställningen som en av Sveriges absolut mest populära bilar. Vi och våra återförsäljare ser nu fram emot den åttonde generationen av denna storsäljare som presenteras senare i höst, säger Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige.

Volkswagen hade i augusti fyra modeller på tio-i-topp-listan. Golf etta (1 433 bilar), Tiguan fyra (875 bilar), T-Cross sjua (635 bilar) och Passat nia (598 bilar).

Hittills i år, januari-augusti, har Volkswagen registrerat 27 857 nya personbilar på den svenska marknaden. Det är en minskning med 27 procent jämfört med samma period 2018. Volkswagens marknadsandel hittills i år har minskat till 12,6 procent (jan-aug 2018: 16,3 procent).

− Resten av året ser vi en ökad leveranstakt, inte minst tack vare nya Passat som lanseras nu i september. Den starka orderingången för Tiguan och uppstickaren T-Cross kommer också att märkas i registreringarsiffrorna framöver, fortsätter Sten Forsberg.

Volkswagen är fortsatt största märke när det kommer till privatköpare. I augusti registrerades 1 560 nya personbilar och hittills i år är siffran 9 568, vilket är 1 138 fler bilar än tvåan på privatmarknaden.

Golf var Sveriges mest registrerade bil under augusti.
Uppstickaren T-Cross var Sveriges sjunde mest registrerade bil i augusti.

År 2018 levererade Volkswagen 6,24 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades totalt 53 471 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,1 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, T-Cross, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Golf Alltrack, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon, Sharan, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok.

Produktionsstart för Volkswagens nya elbil ID.3 – systemskifte till e-mobilitet4.11.2019 11:51:17 CETPressmeddelande

Volkswagen startar nu serietillverkningen av sin nya elbil ID.3 – och kommer därmed att göra elbilen tillgänglig för miljoner människor. För första gången någonsin konverteras en stor bilfabrik till produktion av helt eldrivna bilar. Volkswagen förvandlar sin fabrik i Zwickau till den största och mest effektiva elbilsanläggningen i Europa. Från och med den 4 november 2019 rullar de första bilarna ut från produktionslinjen.