Volkswagen Personbilar

Volkswagen marknadsledare och största elbilsmärke i augusti – ID.4 populäraste elbilen

Dela

Registreringsstatistiken för augusti visar att Volkswagen blev både största märke och största elbilsmärke på den svenska personbilsmarknaden. ID.4 blev återigen den populäraste elbilen och gick samtidigt upp på förstaplatsen bland alla elbilar hittills i år.

Eldrivna ID.4 och ID.5.
Eldrivna ID.4 och ID.5.

Enligt statistik från Mobility Sweden registrerades 3 357 nya Volkswagen personbilar under augusti, vilket innebar en ökning med 31,2 procent jämfört med samma månad förra året. Med en marknadsandel på 16,3 procent i augusti intog Volkswagen positionen som marknadeledare för andra månaden i rad.

Elbilarna fortsätter att utvecklas starkt på den svenska marknaden. Under augusti var 28,2 procent av det totala antalet nyregistrerade personbilar en elbil. För Volkswagen var andelen något högre, 28,5 procent.

Volkswagen registrerade i augusti 958 helt eldrivna bilar, vilket gjorde Volkswagen till det största elbilsmärket. Draglok var återigen ID.4 som med 654 exemplar toppade den svenska elbilslistan för andra månaden i rad (ID.5: 180, ID.3: 124). ID.4 klev också upp på förstaplatsen hittills i år med 5 029 registreringar, 470 fler bilar än tvåan. 

Hittills i år ligger den totala andelen elbilar på 27,5 procent, medan Volkswagen har en andel på 30,2 procent. En andel som förväntas öka ytterligare framöver tack vare en stor efterfrågan och lansering av nya modeller i olika storleksklasser.
– Tittar vi på orderingången idag väljer en klar majoritet av våra kunder en elbil, vilket är mycket glädjande. Härligt också att se ID.4 i topp igen på årsbasis, säger Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige.

Volkswagen erbjuder för närvarande elbilarna ID.3, ID.4 och ID.5. Den eldrivna ”folkabussen” ID. Buzz och transportbilsversionen ID. Buzz Cargo kan i dagarna ses på vägar kring Köpenhamn och Malmö. Där testas de av svenska och internationella motorjournalister och återförsäljare. Volkswagen Transportbilar lanserar ID. Buzz och ID. Buzz Cargo på den svenska marknaden preliminärt i slutet av året.

Under 2023 är det lansering av en eldriven sedanmodell inom ID.-familjen. Den baseras på konceptbilen ID. Aero som presenterades i början av sommaren. Efter sedanversionen kommer även en kombiversion att lanseras. År 2025 är det sedan dags att rulla ut en ID.-modell i småbilsklassen.
– Vi har onekligen många spännande elbilsnyheter att se fram emot och som kommer hjälpa till att öka vår elbilsandel ytterligare de närmaste åren, säger Sten Forsberg.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Eldrivna ID.4 och ID.5.
Eldrivna ID.4 och ID.5.
Ladda ned bild

Länkar

Om

Volkswagen Personbilar
Volkswagen Personbilar



År 2021 levererade Volkswagen 4,9 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. Volkswagen är ledande importmärke och det största elbilsmärket i Sverige. På den svenska marknaden inregistrerade Volkswagen totalt 37 902 nya personbilar under 2021, vilket gav en marknadsandel på 12,6 procent. Av dessa var 28 procent en helt eldriven bil. Den eldrivna SUV:en ID.4 blev Sveriges populäraste elbil. Bland elbilarna nådde Volkswagen en marknadsandel på 18,7 procent.

Modellerna som marknadsförs täcker de flesta segment på bilmarknaden: ID.3, ID.4, ID.5, T-Cross, Taigo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Alltrack, T-Roc, T-Roc Cabriolet, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon, Arteon Shooting Brake, Sharan, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok.

Volkswagen bedriver ett kontinuerligt arbete med att vidareutveckla tillverkningen av bilar. Elektrisk mobilitet, smart mobilitet och digital omställning av varumärket är de viktigaste strategiska frågorna inför framtiden.

Följ Volkswagen Personbilar

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Personbilar

#NotWomensFootball – Volkswagen provocerar i ny kampanj för ökad jämställdhet6.7.2022 16:20:47 CEST | Pressmeddelande

Som officiell mobilitetspartner till det europeiska fotbollsmästerskapet UEFA Women's EURO 2022 i England, kommer Volkswagen tillsammans med det tyska fotbollsförbundet (DFB) att lyfta fram de ojämlikheter som finns inom fotbollen. Fokus ligger på den provocerande hashtaggen #NotWomensFootball, med syftet att få igång en diskussion kring ämnet jämställdhet. Hashtaggen visas för första gången på LED-skärmarna vid öppningsmatchen mellan England och Österrike den 6 juli.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum