Volkswagen och Jämtkraft driver på elektrifieringen – erbjuder tre års fri hemmaladdning

Volkswagen Sverige och energibolaget Jämtkraft erbjuder alla som köper en laddbar Volkswagen tre års fri laddning av bilen där hemma.
Volkswagens helt nya elbil ID.3 lanseras i sommar.

Under 2019 inledde Jämtkraft och Volkswagen ett samarbete. Syftet var att tillsammans driva på utveckling mot ett fossilfritt samhälle och elektrifierade transporter. Nu har samarbetet resulterat i ett kunderbjudande.

För att ytterligare accelerera utvecklingen har Volkswagen och Jämtkraft beslutat att erbjuda alla som köper en ny eller begagnad laddbar Volkswagen hos någon av Volkswagens Sveriges auktoriserade återförsäljare ett elavtal med 100 % förnybar el – där tre års hemmaladdning ingår.

– Vi är väldigt glada att tillsammans med Jämtkraft kunna göra det lättare för våra kunder att leva mer hållbart. Vi hoppas såklart att detta erbjudande får ännu fler att välja en elbil eller laddhybrid och att körningen sker på förnybar el, säger Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige.

Fram till år 2024 kommer märket Volkswagen att investera omkring 115 miljarder kronor i elektrisk rörelsefrihet. Under de närmaste fem åren kommer fler än 20 nya helt eldrivna modeller att lanseras på den globala marknaden. Volkswagen ställer höga krav på hela produktionskedjan ur ett hållbarhetsperspektiv och vill även försäkra sig om att bilarna laddas och drivs på ett så hållbart sätt som möjligt.

– Jämtkraft och Volkswagen tar klimatförändringarna på största allvar. Gemensamt tar vi ansvar och driver omställningen mot fossilfria transporter och smarta energilösningar. Elektrifiering är nyckeln och det är glädjande att vi nu har ett så bra erbjudande med 100 % förnybar vattenkraft från Jämtland till alla Volkswagenkunder som väljer en laddbar bil, säger Erik Brandsma, vd Jämtkraft.

Volkswagen erbjuder idag elbilarna e-Golf och e-up! samt laddhybriden Passat GTE. I mitten av året inleds utrullningen av Volkswagens helt nya elbilsfamilj. Den första modellen, klimatneutrala ID.3, lanseras i sommar. Under 2020 kommer dessutom nya Golf att erbjudas med två laddhybridversioner.

För mer information, kontakta:

Marcus Thomasfolk
Kommunikationschef Volkswagen Sverige
marcus.thomasfolk@volkswagen.se

Karin Bodén
Pressansvarig Jämtkraft
karin.boden@jamtkraft.se

Volkswagens helt nya elbil ID.3 lanseras i sommar.

År 2019 levererade Volkswagen 6,28 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades totalt 49 000 nya personbilar från Volkswagen vilket gav en marknadsandel på 13,7 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, T-Cross, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Golf Alltrack, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon, Sharan, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok.