Volkswagen och Jämtkraft växlar upp elektrifieringen av transportsektorn

Energibolaget Jämtkraft och Volkswagen accelererar sitt samarbete och erbjuder nu även köpare av eldrivna transportbilar 100% förnybar el där tre års laddning av bilen ingår i köpet.

Under 2019 inledde Jämtkraft och Volkswagen ett samarbete. Syftet var att tillsammans driva på utveckling av ett fossilfritt samhälle och elektrifierade transporter. Samarbetet har bland annat inneburit att alla köpare av en laddbar Volkswagen personbil erbjuds ett elavtal med 100% förnybar el där fri hemmaladdning av bilen ingår.

För att ytterligare accelerera utvecklingen siktar parterna nu in sig på nyttobilssektorn och introducerar ett motsvarande erbjudande till alla köpare av en eldriven Volkswagen transportbil. Volkswagen Transportbilar säljer de eldrivna modellerna e-Caddy, e-Transporter och e-Crafter och med dessa bilar kommer nu ett erbjudande för hållbar laddning av bilen och elförsörjning av företag eller hushåll som äger eller nyttjar fordonen.

700 miljarder till elektrifiering

Under de kommande fem åren investerar Volkswagen-koncernen över 700 miljarder kronor på elektrifiering, hybriddrivlinor och digital teknik. Volkswagen ställer höga krav på hela produktionskedjan ur ett hållbarhetsperspektiv och vill även försäkra sig om att bilarna laddas och drivs på ett så klimatneutralt sätt som möjligt.

— Vi är väldigt glada att tillsammans med Jämtkraft kunna göra det lättare för våra kunder inom transportbilssektorn att driva sin verksamhet ännu mer hållbart. Vi hoppas såklart att detta erbjudande får ännu fler att välja en eldriven transportbil och dessutom ladda den och sin verksamhet med hållbar el, säger Helmut Löb, märkeschef på Volkswagen Transportbilar.

— Som ett innovativt energibolag kan och ska Jämtkraft vara en drivande part i omställningen till en mer hållbar värld. Elektrifieringen av transportsektorn är en av flera viktiga delar i detta och vi är stolta och glada att tillsammans med Volkswagen Transportbilar nu även kunna göra det enklare för företag och privatpersoner med transportbilar att vara en del av omställningen, säger Erik Brandsma, VD Jämtkraft.

Läs mer: https://www.volkswagen-transportbilar.se/sv/innovationer-och-teknik/elbilar/jamkraft.html

Alexander Dahlin , Press- och Reklamansvarig Volkswagen Transportbilar
alexander.dahlin@volkswagen.se

Utvecklingsklustret Energi investerar i energilager som tjänst4.11.2020 09:15:00 CETPressmeddelande

Utvecklingsklustret Energi AB, som Jämtkraft är delägare av, blir genom en riktad nyemission delägare i företaget Primrock AB som erbjuder balanstjänster och lokal kapacitet från decentraliserade energilager. Detta kommer att främja en snabb övergång till ett långsiktigt hållbart elsystem med bibehållen eller förbättrad tillförlitlighet, balans och flexibilitet i Sverige och övriga Norden.