Volkswagen och Northvolt bildar samriskbolag för batteriproduktion

Volkswagen AG och Northvolt AB har ingått ett 50/50 samriskbolag för att bygga en fabrik i Tyskland för litiumjonbatterier. Byggandet av produktionsanläggningen planeras starta år 2020 i Salzgitter i delstaten Niedersachsen. Produktionsstarten planeras till slutet av 2023 eller början av 2024. Den inledande årliga produktionskapaciteten ska vara 16 GWh.

Fyra konceptbilar från Volkswagens kommande
helt eldrivna ID.-familj.
Fyra konceptbilar från Volkswagens kommande helt eldrivna ID.-familj.

Slutförandet av samriskbolaget (joint venture) är resultatet av ett avtal som båda parter ingick i juni. En del av de cirka 900 miljoner euro som Volkswagen investerat går nu in i samriskbolaget, medan en annan del går direkt till Northvolt.

I gengäld har Volkswagen fått cirka 20 procent av aktierna i den svenska batteritillverkaren och en plats i styrelsen.
– Battericellen är den viktigaste komponenten för elektrisk mobilitet. Volkswagen driver därför tillsammans med Northvolt fram effektiv battericellsproduktion i Europa för att påskynda våra gemensamma aktiviteter. Grundandet av ett samriskbolag och det planerade bygget av en battericellsfabrik i Salzgitter utgör ett avgörande bidrag till etableringen av viktig battericellsteknologi i Tyskland, säger Stefan Sommer, ledamot i Volkswagen AG:s koncernledning med ansvar för upphandling, samt ledamot i Northvolt AB:s styrelse.

– Etablerandet av en ”gigafactory” i Tyskland tillsammans med Volkswagen gör det möjligt för Northvolt att ytterligare öka produktionskapaciteten för gröna battericeller med ett minimalt CO2-avtryck. Detta kommer att få en betydande inverkan på elektrifieringen i Europa, säger Fredrik Hedlund, VD för det nya joint venture-bolaget och f d strategichef för Northvolt.

Som en del av elektrifieringsstrategin har enbart Volkswagen-koncernen en årlig efterfrågan på mer än 150 GWh från år 2025 i Europa – och även i Asien på samma nivå.

Koncernen planerar att lansera nästan 70 nya elbilsmodeller under de kommande tio åren. Därmed kommer det beräknade antalet bilar som ska byggas på koncernens elektriska plattformar under det kommande decenniet att öka till 22 miljoner. Volkswagen investerar därför mer än 30 miljarder euro i elektrifieringen av bilparken fram till år 2023.

Att utvidga e-mobiliteten är en viktig byggsten på vägen mot en CO2-neutral balans. Volkswagen har skrivit under ett omfattande program för att minska koldioxidutsläppen, som syftar till att uppnå en CO2-neutral balans på alla områden, från vagnpark till produktion till administration vid år 2050. Volkswagen är således fullt engagerade i att nå klimatmålen i Parisavtalet.

Fyra konceptbilar från Volkswagens kommande
helt eldrivna ID.-familj.
Fyra konceptbilar från Volkswagens kommande helt eldrivna ID.-familj.

År 2018 levererade Volkswagen 6,24 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades totalt 53 471 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,1 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, T-Cross, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Golf Alltrack, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon, Sharan, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok.

Produktionsstart för Volkswagens nya elbil ID.3 – systemskifte till e-mobilitet4.11.2019 11:51:17 CETPressmeddelande

Volkswagen startar nu serietillverkningen av sin nya elbil ID.3 – och kommer därmed att göra elbilen tillgänglig för miljoner människor. För första gången någonsin konverteras en stor bilfabrik till produktion av helt eldrivna bilar. Volkswagen förvandlar sin fabrik i Zwickau till den största och mest effektiva elbilsanläggningen i Europa. Från och med den 4 november 2019 rullar de första bilarna ut från produktionslinjen.