Volkswagen ökar på stark bilmarknad

På en fortsatt stark bilmarknad börjar Volkswagens höga orderingång nu också märkas i nybilsregistreringarna. I april blev marknadsandelen 15,6 procent med 5 351 registrerade bilar.
Tiguan ökar kraftigt på den svenska marknaden. Här i den längre Allspace-versionen.

Volkswagen går starkt på den svenska bilmarknaden. I april registrerades 5 351 nya bilar in för märket och det gav en marknadsandel på 15,6 procent (3 977 bilar/13 procent i april 2017). Ackumulerat under årets första fyra månader ligger siffran på 14,8 procent eller 18 054 bilar. Detta enligt statistik från branschorganisationen BIL Sweden.

− Vi har haft en mycket stark orderingång under hela året. Nu börjar den också märkas i registreringssiffrorna och den utvecklingen räknar vi med kommer att förstärkas ytterligare under året, säger Sten Forsberg, chef för Volkswagen i Sverige.

Bakom siffrorna ligger framgångar för flera modeller där tre sticker ut extra mycket. Mellanklass-SUV:en Tiguan ökar kraftigt och ligger nu femma på den svenska topplistan med 1 259 bilar i april (798 i april 2017). Och Golf är tvåa på listan med 1 413 bilar (1 322 i april 2017). Passat är fyra och ökar också till 1 473 bilar (869 i april 2017). En stor del av dessa – 427 bilar – är laddhybrider, vilket betyder att nära en tredjedel av alla sålda Passat är laddbara. Det gör att Passat håller ställningarna som Sveriges mest sålda supermiljöbil.

Under året kommer Volkswagen att lansera flera nyheter. Närmast på tur står en helt ny generation av den större SUV:en Touareg.

− Vi ser fram emot ett riktigt bra bilår. Orderingången är fortsatt stark och det är uppenbart att de bilar vi erbjuder passar kunderna på den svenska marknaden, säger Sten Forsberg.

Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige.

År 2017 levererade Volkswagen 6 230 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades under 2017 totalt 57 488 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,2 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Arteon, Sharan, Caddy, Multivan, Touareg och Amarok.